MS Windows
briani 27239
Meget sløv maskine
Fra : Jørgen

Dato : 18-11-07 22:15

Min maskine med Win XP (SP2) er uendelig sløv.
Den nyeste Norton Antivirus er installeret.

Jeg har haft den på et værksted, hvor man har renset den for støv
indvendigt, og man har kørt diverse testprogrammer på den. Man har efterladt
"Hot CPU Tester 2 Pro" i maskinen. De siger, den er god nok nu. Men den er
ikke blevet meget hurtigere. Når jeg tænder for den, starter den op, ikke
særligt hurtigt. Derefter laver den en utrolig masse. Jeg kan se, at
harddisken arbejdeer på højtryk i 3-4 minutter. Min cursor ses på
skrivebordet, og den kan intet lave så længe. Det lille timeglas tænder og
slukker hele tiden.

Når den så endelig er klar. virker den "fremmed" for mig. Den er ikke som
jeg kender den. Når jeg dobbeltklikker på skrivebordets ikoner for at starte
nye programmer op, skal jeg tit klikke i en uendelighed, før den "tager
ved".

PCen vil ikke kendes ved min skanner mere.
Jeg kan ikke indlæse softwaren til et nyindkøbt webcam.

Jeg har fået installeret AD Aware, som skal teste maskinen jævnligt.

Jeg renser den tit ud:
1) Jeg komprimerer mapperne i OE.
2) Jeg kører diskoprydning.
3) Jeg går i Internetindstillinger, hvor jeg sletter filer for at komme af
med mine temp-filer og cookies.

Hvad kan jeg gøre mere nu?
- Udover at foermattere C: drevet?

Mvh Jørgen

Fra : Fynbo

Dato : 18-11-07 22:26

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Jeg kører diskoprydning.
> 3) Jeg går i Internetindstillinger, hvor jeg sletter filer for at komme af

Start med at få et ordenligt AV program.

Ud med Norton og ind med AVG..

Det hjælper en hel del.. Tro mig.

Fynbo

Fra : Jack

Dato : 18-11-07 22:43

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse
>
> Start med at få et ordenligt AV program.
>
> Ud med Norton og ind med AVG..
>
> Det hjælper en hel del.. Tro mig.

Helt enig ud med norton, men avast er også et ganske godt bud på et gratis
pgr.
Download evt. super antispyware, og kør det også, det er noget bedre end
adaware.
Startup inspector, kunne måske også hjælpe dig en smule, fjern alt
overflødigt

http://www.windowsstartup.com/download.php

http://www.superantispyware.com/download.html

den danske vr.

Fra : Jack

Dato : 18-11-07 22:56

PS Ccleaner er også et rigtigt godt gratis pgr.

http://www.ccleaner.com/download

Fra : kep

Dato : 18-11-07 22:29

> [...]
> 2) Jeg kører diskoprydning.
> 3) Jeg går i Internetindstillinger, hvor jeg sletter filer for at komme af

Måske er der noget du kan her
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41121

http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41120

kep

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-07 01:14

Det lyder som om I alle taler om Virus.
Er det mon virus?

Skal det nye virusprogram ind i maskinen nu og forsøge at rette op på
skaderne - eller efter at jeg har formatteret?
Jørgen

Fra : Pindsvinet

Dato : 19-11-07 06:24

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Skal det nye virusprogram ind i maskinen nu og forsøge at rette op på
> skaderne - eller efter at jeg har formatteret?

Øhh der var ingen der talte om at du skulle formattere maskinen..
Mvh
Stampe

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-07 08:09

> Øhh der var ingen der talte om at du skulle formattere maskinen..
> Mvh
> Stampe

Jo jeg.

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 10:47

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder som om I alle taler om Virus.
> Er det mon virus?

Prøv at køre de pgr. jeg har omtalt, og se så hvad der sker. Som en anden
skriver, har du ram nok ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 09:30

On Sun, 18 Nov 2007 22:14:34 +0100, "Jørgen" <laybourn@c.dk> wrote:

>Min maskine med Win XP (SP2) er uendelig sløv.
>Den nyeste Norton Antivirus er installeret.

Gid fanden havde Nortons programmer....

> [...]
>harddisken arbejdeer på højtryk i 3-4 minutter. Min cursor ses på
>skrivebordet, og den kan intet lave så længe. Det lille timeglas tænder og

Når værkstedet ikke finder fejl kan vi udelukke hardwarefejl....

Men værkstedet har ikke nødvendigvis brugt samme bruger konto som du
kører - Måske har de slet ikke startet op i windows.

Så der kan sagtens være problemer i din windows opsætning...

> [...]
>ved".

>PCen vil ikke kendes ved min skanner mere.
>Jeg kan ikke indlæse softwaren til et nyindkøbt webcam.

Hvad sker der helt præcis - Hvad fortæller windows logbogen. Logbogen
finder du i kontrolpanelet under admnistration...

>Jeg har fået installeret AD Aware, som skal teste maskinen jævnligt.
>
>Jeg renser den tit ud:
>1) Jeg komprimerer mapperne i OE.

Tja, det gør i hvert fald maskinen langsommere fordi CPU'en skal bruge
tid på at udpakke mapper / filer..

>2) Jeg kører diskoprydning.
>3) Jeg går i Internetindstillinger, hvor jeg sletter filer for at komme af
> [...]

Måske mangler maskinen RAM - Er der for lidt RAM i maskinen vil
windows swappe hukommelse frem-og-tilbage til harddisken, og den slags
gør selv den hurtigste maskine sløv. Check fanebladet 'Ydeevne' i
'Joblisten'. Hvis 'Allokeret' hukommelse overstiger din 'Fysiske RAM'
har du lokaliseret problemet....

En anden forklaring kan være at din harddisk controller er 'hoppet
over' i PIO-modus. Check controllerne i 'Enhedshåndtering, der skal
meget gerne stå at dine controllere / harddisk kører Ultra-DMA
tilstand 5 eller 6'....

Det lyder også som om der kører alt for mange programmer / tjenester
på maskinen. Kør programmet MSCONFIG.EXE og klik på fanebladet
'Start'. Næsten alle programmer der ligger her kan undværes. Klik
'Deaktiverer alle' og genstart maskinen. Senere kan du deaktivere de
få programmer du finder absolut nødvendige....

Endelig bør du overveje om du virkelig har behov for programmer som
Norton Antivirus. Norton's programmer er berygtede for at kunne suge
al saft og kraft ud af computerne. Hvis du sidder bag en
bredbåndsrouter (dvs har lokale ip-adresser der er usynlige ude fra
internettet) og opfører dig bare en smule fornuftigt (undlader at
hente programmer hjem fra tvivlsomme warez-sites) kan du formentlig
leve trygt-og-godt uden al den sikkerhedssoftware...

<mlr>

Fra : KeNzO

Dato : 19-11-07 16:44

Drop Norton er det værste gang lort det findes på marked.
Brug avast som andre forslog er lige så effektiv også er den gratis pro
koster knaster

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-07 18:29

> Gid fanden havde Nortons programmer....

Jeg begynder efterrhånden at tvivle på Nortons lyksaligheder.

******************************

> Hvad sker der helt præcis - Hvad fortæller windows logbogen. Logbogen
> finder du i kontrolpanelet under admnistration...

Jeg åbner logbogen og ser tre forskellige systemer: Programmer, Sikkerhed og
System. Der er ganske rigtigt en masse oplysninger, men jeg kan ikke se,
hvad jeg kan læse ud af dem.

*********************************

> [...]
> gør selv den hurtigste maskine sløv. Check fanebladet 'Ydeevne' i
> 'Joblisten'. Hvis 'Allokeret' hukommelse overstiger din 'Fysiske RAM'

Jeg aflæser
Fysisk hukommelse, samlet 523,000
tilgængelig 181,000
Allokeret hukommelse, samlet 347,000

**********************************

> [...]
> over' i PIO-modus. Check controllerne i 'Enhedshåndtering, der skal
> meget gerne stå at dine controllere / harddisk kører Ultra-DMA

Jeg kan finde
diskettekontrollere
IDE ATA/ATAPI controllere
IEEE 1394 Bus-værtskontrollere,
- men ingen harddisk kontrollere. Og ingen, der hedder noget med Ultra DMA

************************************

> [...]
> 'Deaktiverer alle' og genstart maskinen. Senere kan du deaktivere de
> få programmer du finder absolut nødvendige....

Jeg har startet den i stifinderen. Den fortæller mig bare, jeg skal
genstarte maskinen. Det har jeg gjort et par gange - Ingen forskel.

***************************

> [...]
> hente programmer hjem fra tvivlsomme warez-sites) kan du formentlig
> leve trygt-og-godt uden al den sikkerhedssoftware...

Jeg ser avast antivirus og AVG antivirus programmer nævnet i flæng og begge
rost til skyerne. De er sikkert gode, men hvilket er mon mest egnet til mig,
der bestemt ikke boltrer mig hjemmevant i al denne computerteknik?

************************

Mvh Jørgen

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 18:46

> Jeg begynder efterrhånden at tvivle på Nortons lyksaligheder.

Har haft Norton i mange år, men det er slut, den blander sig i alt og er
tonstung, ud med den hurtigt.

> Jeg aflæser
> Fysisk hukommelse, samlet 523,000
> tilgængelig 181,000
> Allokeret hukommelse, samlet 347,000

Du mangler helt sikkert ram

> Jeg har startet den i stifinderen. Den fortæller mig bare, jeg skal
> genstarte maskinen. Det har jeg gjort et par gange - Ingen forskel.

glem msconfig, hent startup inspector som jeg skrev, den er lidt nemmere
hvis ikke du har helt styr på det. Fjern alle udnødventige pgr. fra start
med den. Prøv dig frem.

> [...]
> begge rost til skyerne. De er sikkert gode, men hvilket er mon mest egnet
> til mig, der bestemt ikke boltrer mig hjemmevant i al denne

Avast, hvis du spørger mig, og den kan hentes på dansk via et af mine link.
Du høre ikke meget til den, og det er sådan det skal være

Kør også Ccleaner, den rydder godt op på din pc. Og antispyware til det
sidste pift.
Gå evt. i windows>prefetch via stifinder, og slet alt hvad der ligger.

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 18:47

PS: hvor stor er dit c drev, og hvor meget plads er der ledigt ??

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-07 20:06

"Jack" <gopot***@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> PS: hvor stor er dit c drev, og hvor meget plads er der ledigt ??

C: = ca 86 GB
D: = ca 86 GB
H: (eksternt, der står på reolen) ca 250 GB

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 21:15

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Jack" <gopot***@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>

> C: = ca 86 GB
> D: = ca 86 GB
> H: (eksternt, der står på reolen) ca 250 GB

Ok med 86 Gb kan du nok ikke mangle plads ??? hvis der er ca. en trediedel
ledig så er det ganske fint, mindre kan gøre det. Prøv de forskellige pgr.
jeg har foreslået. Start med at fjerne Norton. Download først avast, så du
kan instalerer den inden du går på nettet igen. Så antwpyware, og så
ccleaner. Det hjælper dig helt sikkert. Mere ram er altså også en rigtig god
ide ! Jeg gik fra 526 til 2Gb og det rykkede. Slet alle filer i mappen
prefetch under windows, det er også en god ting. Diskdefrakmentering er også
en rigtig god ting, den mener jeg ikke du har nævnt ? Høre gerne hvordan det
går

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 19:15

On Mon, 19 Nov 2007 18:28:37 +0100, "Jørgen" <laybourn@c.dk> wrote:

>Jeg åbner logbogen og ser tre forskellige systemer: Programmer, Sikkerhed og
>System. Der er ganske rigtigt en masse oplysninger, men jeg kan ikke se,
>hvad jeg kan læse ud af dem.

Du klikker på - og kigger under - Programmer og system. Klik på alle
Advarsler (gule !) eller Fejl (Røde X) og fortæl os hvad der står...

Det er spcielt interessant hvis du kan foretage nogle af de ting der
ikke fungerer (installere en driver f.eks) og der så kommer nye
advarsler eller fejl....

>Jeg aflæser
>Fysisk hukommelse, samlet 523,000
> tilgængelig 181,000
>Allokeret hukommelse, samlet 347,000
>
>**********************************

Ok, du har 512 MB RAM i maskinen - Det er ikke alverden til en moderne
XP maskine...

Den skriver ganske vist at der kun allokeres 347 MB, men hvis du
følger allokeret hukommelse og starter et par programmer op, vil du
nok opdage at den hurtigt allokerer betydeligt mere...

Køb mere RAM - Jeg vil godt vædde en fadøl på, at den maskine bliver
meget lettere at arbejde på, hvis den får 1 - 1,5 GB RAM at lege
med...

Men RAM'en kan ikke forklare at du ikke kan installere drivere...

> [...]
>IEEE 1394 Bus-værtskontrollere,
>- men ingen harddisk kontrollere. Og ingen, der hedder noget med Ultra DMA

Klik på IDE ATA/ATAPI controllere og derefter IDE-kanalerne. Kig så
under fanebladet 'Avancerede Indstillinger'

Der skal du meget gerne se hvilken modus dine IDE-enheder kører i - De
optiske drev kører som oftest Ultra DMA-tilstand 2, harddiskene i
Ultra DMA-tilstand 5 eller 6.

Der må under ingen omstændigheder stå PIO tilstand...

>Jeg har startet den i stifinderen. Den fortæller mig bare, jeg skal
>genstarte maskinen. Det har jeg gjort et par gange - Ingen forskel.

Du har deaktiveret alle programmer under Start, genstartet maskinen og
der er ingen forskel...

Ok, så har du deaktiveret en række unødvendige programmer - Du savner
dem i hvert fald ikke

Det har ganske givet gjort at du har mere fri RAM, men åbenbart ikke
løst dit grundlæggende problem...

> [...]
>rost til skyerne. De er sikkert gode, men hvilket er mon mest egnet til mig,
>der bestemt ikke boltrer mig hjemmevant i al denne computerteknik?

Jeg bruger ingen af dem, og skal ikke kunne sige hvilket der er
bedst...

En ting er dog sikkert: Du bør kun installere eet antivirus program.
Den slags programmer tåler nemlig ikke tilstedeværelsen af andre
antivirusprogrammer...

Men igen: Har du overhovedet brug for et antivirus program. Hvis du
sidder bag en bredbåndsrouter kan du ikke nås ude fra internettet. Så
hvis du ellers opfører dig anstændigt, dvs ikke henter warez /
piratsoftware hjem fra tvivlsomme websites og ikke åbner mystiske
mails fra ubekendte, så er chancen for at få virus nærmest
ikke-eksisterende...

<mlr>

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 19:49

> [...]
> piratsoftware hjem fra tvivlsomme websites og ikke åbner mystiske
> mails fra ubekendte, så er chancen for at få virus nærmest

Vrøvl. Alle har brug for antivirus pgr. Der kan modtages virus fra ganske
uskyldige sider på nettet, og mange andre steder. Firewalen i en router
sørger bare for, at der ikke er uhindret adgang til ens pc.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-11-07 19:52

Jack skrev:

>Der kan modtages virus fra ganske uskyldige sider på nettet

Link ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-07 19:53

> Link ?

Kunsten er vist at undgå de link

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-11-07 19:58

Bo skrev:

>Kunsten er vist at undgå de link

Jeg vil gerne se en af den slags sider, for jeg er endnu ikke stødt på dem.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-07 19:59

> Jeg vil gerne se en af den slags sider, for jeg er endnu ikke stødt på
> dem.

Ja så findes de garanteret ikke ....

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 19:57

> Link ?

Mangler du en virus da ? jeg har sgu da ikke et link til en virus befængt
side. Hvis du er meget i bekneb for en virus, så køb dig en seagate
harddisk, har læst de har virus preinstalleret

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-11-07 20:07

Jack skrev:

>Mangler du en virus da ?

Jeg vil jo gerne prøve noget nyt, at få min maskine inficeret med vira er
en af den slags ting.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 21:07

On Mon, 19 Nov 2007 19:48:30 +0100, "Jack" <gopot***@hotmail.com>
wrote:

> Vrøvl. Alle har brug for antivirus pgr. Der kan modtages virus fra ganske
> uskyldige sider på nettet, og mange andre steder.

Jeg er bange for at du lever noget i fortiden...

Det er rigtigt at man tidligere kunne blive inficeret med virus 'bare
ved at besøge' en uskyldig hjemmeside. Men Microsoft har altså luget
godt-og-grundigt ud i windows / internet explorer sårbarhederne, så
den risiko er efterhånden minimal.

Man kommer meget langt med lidt sund fornuft - og en passende stram
opsætning af 'Sikkerhed' i 'Internetindstillinger'.

Jeg kommer vidt omkring på nettet, og jeg har 7-9-13 endnu ikke
oplevet ubehageligheder.

<mlr>

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 21:20

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at besøge' en uskyldig hjemmeside. Men Microsoft har altså luget
> godt-og-grundigt ud i windows / internet explorer sårbarhederne, så

Tror mere du lever på en illusion, end jeg lever i fortiden, hackere og
virus fabrikanter fornyer sig altså også... Det er ikke uden grund, at der
konstant kommer sikkerhedsopdateringer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 21:48

On Mon, 19 Nov 2007 21:20:04 +0100, "Jack" <gopot***@hotmail.com>
wrote:

> Tror mere du lever på en illusion, end jeg lever i fortiden, hackere og
>virus fabrikanter fornyer sig altså også... Det er ikke uden grund, at der
>konstant kommer sikkerhedsopdateringer.

Løbende opdatering af operativsystemerne indgår naturligvis i mine
sikkerhedsprocedurer...

Jeg tvivler bestemt ikke på virus fabrikanternes fantasi og
opfindsomhed. Men virus infektion kræver nu engang at der afvikles
kode på maskinen. Og når alle muligheder for buffer overflow
efterhånden er udryddet, og jeg kun sjældent henter fremmede ActiveX
objecter eller Java programmer, så er det dæleme svært at få
infektioner. Vi har vist endnu til gode, at se vira der spreder sig
via HTML og CSS....

<mlr>

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 22:11

> [...]
> objecter eller Java programmer, så er det dæleme svært at få
> infektioner. Vi har vist endnu til gode, at se vira der spreder sig

Det er efterhånden længe siden, at jeg læste om virus i et ganske
almindeligt .jpeg, og livet kan også blive for kedligt, man skulle gerne
kunne tillade sig, at sprælle lidt på sin pc. Jeg ville ikke undvære de
mange pps jeg får tilsendt, de er også yt, uden en smule beskyttelse osv
osv. Under alle omstændigheder, så er det rarest at være så beskyttet man nu
kan, uden at hive alle kræfter ud af maskinen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 22:49

On Mon, 19 Nov 2007 22:11:25 +0100, "Jack" <gopot***@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>osv. Under alle omstændigheder, så er det rarest at være så beskyttet man nu
>kan, uden at hive alle kræfter ud af maskinen.

Ok, jeg søger såmæn også spænding i livet....

Men jeg har valgt en lidt anden vej: Sprælleriet sker i et beskyttet
miljø i en virtuel VmWare maskine. Skulle den vise tegn på infektion,
tager det kun få sekunder at re-etablere en ren virtuel maskine.

Mine fysiske maskiner har bevaret al saft-og-kraft uden degraderende
sikkerhedssoftware.

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-11-07 07:45

Michael Rasmussen wrote:

> Mine fysiske maskiner har bevaret al saft-og-kraft uden degraderende
> sikkerhedssoftware.

Jeg har en inaktiv Avast! på min Windows-installation - den bruges til
manuelt at checke skumle filer.

Desuden anvendes software som ikke svømmer i security flaws.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-07 21:04

> Du klikker på - og kigger under - Programmer og system. Klik på alle
> Advarsler (gule !) eller Fejl (Røde X) og fortæl os hvad der står...

Program
32 stk gule advarsel Dato, Klokken, Kilde: Userenv, Kategori: ingen,
Hændelde 1517 (på alle), Bruger: System
ca 120 stk røde Fejl: langt de fleste har Kilde: LoadPerf, Hændelse 3012,
Bruger: ikke tilgængelig, og
nogle få af dem har: Kilde: Application Error, Hændelse 1000, Bruger: ikke
tilgængelig.

System
66 gule Advarsel. De fleste hedder Kilde: BTHUSB, Hænelse 18, og
resten harKilde: W32Time, Hændelse: 36.
49 stk røde Fejl. Kilde: Service Control -Manager, Hændelse: 7000

*********************************

> [...]
>
> Køb mere RAM - Jeg vil godt vædde en fadøl på, at den maskine bliver
> meget lettere at arbejde på, hvis den får 1 - 1,5 GB RAM at lege

Mon ikke der kan være et kort mere på 1,0 GB. Hvad????? ryger folkepensionen
nu? Eller er de kommet ned i pris?

*****************************

> [...]
> Ultra DMA-tilstand 5 eller 6.
>
> Der må under ingen omstændigheder stå PIO tilstand...

Enhed 0 og enhed 1 har Ultra DMA-tilstand 5 hhv. tilstand 6.
Så der er vel i orden?

********************************

> Du har deaktiveret alle programmer under Start, genstartet maskinen og
> der er ingen forskel...
>
> Ok, så har du deaktiveret en række unødvendige programmer - Du savner
> dem i hvert fald ikke
*******
Noget af det første jeg gjorde i aften var at installere CCleaner. Den
slettede adskillige GB, der forhåbentlig var overflødige. Det er nok derfor,
jeg ikke fik nogen respons på MSconfig.exe

> [...]

> piratsoftware hjem fra tvivlsomme websites og ikke åbner mystiske
> mails fra ubekendte, så er chancen for at få virus nærmest

Jeg er meget villig til at slette min Norton, men jeg vil gerne gå med seler
og livrem og installere et andet program. Jeg ser også af den efterfølgende
korrespondance, at Spørgsmølet viruskontrol eller ikke viruskontrol nemt kan
skille vandene. Og så har jeg ikke så megen tillid til min egen
påpasselighed, at jeg tør undvære.

Mvh
Jørgen

Fra : Jack

Dato : 19-11-07 21:17

> skille vandene. Og så har jeg ikke så megen tillid til min egen
> påpasselighed, at jeg tør undvære.

Rigtigt god ide

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 21:32

On Mon, 19 Nov 2007 21:04:25 +0100, "Jørgen" <laybourn@c.dk> wrote:

> [...]
>Bruger: ikke tilgængelig, og
>nogle få af dem har: Kilde: Application Error, Hændelse 1000, Bruger: ikke

Ok, LoadPerf fejl er meget omtalt på nettet, typisk i forbindelse med
tjenesten 'WMI Performance Adapter' som du næppe har brug for...

Kør programmet SERVICES.MSC fra 'Kør..' under Start.

Led efter tjenesten 'WMI Performance Adapte'. Jeg gætter på den har
status 'Startet'. Hvis det er korrekt, går du videre med: Dobbeltklik
på tjenesten. I det vindue der popper op, klikker du på knappen
'Stop'. Derefter klikker du på 'Starttype' og vælger 'Manuelt'. Til
sidst klikkes på knappen OK

Herefter burde maskinen fungere lidt bedre...

>Mon ikke der kan være et kort mere på 1,0 GB. Hvad????? ryger folkepensionen
>nu? Eller er de kommet ned i pris?

RAM koster ikke alverden i dag, men det afhænger selvfølgelig af
hvilken type dit bundkort bruger...

>Enhed 0 og enhed 1 har Ultra DMA-tilstand 5 hhv. tilstand 6.
>Så der er vel i orden?

Dine harddiske kører perfekt...

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-07 21:36

On Mon, 19 Nov 2007 21:31:32 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
>sidst klikkes på knappen OK
>
>Herefter burde maskinen fungere lidt bedre...

Ups, 'WMI Performance Adapter hedder på dansk 'WMI-ydelseskort' !!

<mlr>

Fra : Jørgen

Dato : 20-11-07 00:10

> Ups, 'WMI Performance Adapter hedder på dansk 'WMI-ydelseskort' !!
>
> <mlr>

Ja det så jeg, og jeg brugte den også. Der var ikke en OK knap. Der var
"Start tjenesten". Den valgte jeg. Derefter var der "Gentag" og "stop
tjenesten". Jeg gentog den, nærmest fordi det gik så stærkt. Hvad kunne den
lave på det lille øjeblik?

Men hvad er det egentlig, der foregår i denne proces?

DET HJALP BARE IKKE. Jeg slukkede og restartede. Det tog over 3 minutter,
efter at skrivebordet med ikonerne var kommet frem, før harddisklampen faldt
til ro. (eller er det CPU'ens arbejde der vises med denne lampe?)

Hvad nu? Vil en ekstra Giga i hukommelsen hjælpe på sagerne?

Jørgen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-07 00:27

On Tue, 20 Nov 2007 00:10:28 +0100, "Jørgen" <laybourn@c.dk> wrote:

> [...]
>lave på det lille øjeblik?

>Men hvad er det egentlig, der foregår i denne proces?

Ok, jeg mente at loadperf fejlene i din logbog var knyttet til
tjenesten WMI-ydelseskort...

Men det er de ikke, når tjenesten åbenbart ikke kører.

Jeg vil stadig mene at en del af dine problemer med langsom maskine
hænger sammen med loadperf fejlmeldingerne. Men lige hvor og hvordan
kan jeg ikke gennemskue, og så er det svært at hjælpe...

> [...]
>til ro. (eller er det CPU'ens arbejde der vises med denne lampe?)

>Hvad nu? Vil en ekstra Giga i hukommelsen hjælpe på sagerne?

Det kommer an på hvad computeren foretager sig i al den tid under
opstarten.

Hvis det er swap til page-filen vil en ekstra GB udrette mirakler...

<mlr>

Fra : Jørgen

Dato : 20-11-07 13:17

> Hvis det er swap til page-filen vil en ekstra GB udrette mirakler...
>
> <mlr>

Så har jeg købt en ekstra GB (600 kr).
Jeg kan ikke se nummereringen på stiksoklerne, men jeg antager, at den
eksisterende på 512 MB sad i nr 0.
Når jeg sætter den ny på 1 GB i slot no 1, hører jeg en hyletone, og den vil
ikke starte. Det samme sker, hvis jeg sdætter den nye i slot no 2. Der er 3
slots

Så flytter jeg Den nye på 1 GB over i no 0, og maskinen kører. I joblisten
ser jeg, at jeg nu har 1048 MB. Hvis jeg sætter den gamle på 512 MB i slot
no 1 eller no 2, får jeg samme resultat: Fysisk RAM overstiger ikke 1048.
Hvorfor?

Jeg forventer ca 1½ giga.

Mvh
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-11-07 13:21

Jørgen wrote:

> Hvorfor?

Hardware er de eksperter i i hardware-grupperne. Du bør nok søge råd i
dk.edb.hardware.bundkort - medtag så mange oplysninger som muligt...

Jesper Poulsen

Fra : Jack

Dato : 20-11-07 19:35

> [...]
> MB i slot no 1 eller no 2, får jeg samme resultat: Fysisk RAM overstiger

Et hurtigt gæt er, at de ikke er "kompatible" de samarbejder ikke
ordenligt, meget almindeligt med ram, de skal helst være af samme mærke. og
ikke engang det er garanti HVis det virker med den 1. Gb så er det også
fint. Hjalp det forøvrigt på din pc ??

Fra : Jørgen

Dato : 21-11-07 18:21

> [...]
> og ikke engang det er garanti HVis det virker med den 1. Gb så er det
> også fint. Hjalp det forøvrigt på din pc ??

**************

Nej. Det har tilsyneladende ikke hjulpet spor. Det varer stadigvæk fra 2 min
til 6 min, inden den er færdig med alt det, den skal berarbejde - inden jeg
kan komme til.

Hvordan kan man mon se, hvad det er, den arbejder med?

Jeg undersøgte ikke priser forinden. Jeg gættede på. at Computer City havde
hvad jeg skulle bruge - og var rimelig.

Mvh Jørgen

Fra : Jack

Dato : 20-11-07 19:40

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse

> Så har jeg købt en ekstra GB (600 kr).

PS forøvrigt for dyrt ! ram er billige fortiden

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-07 08:26

Jack wrote:

> PS forøvrigt for dyrt ! ram er billige fortiden

Vi er rykket til en passende gruppe.

Jesper Poulsen

Fra : Jack

Dato : 22-11-07 23:54

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er rykket til en passende gruppe.
Hils

Fra : Jama

Dato : 21-11-07 12:13

> [...]

> slettede adskillige GB, der forhåbentlig var overflødige. Det er nok
> derfor, jeg ikke fik nogen respons på MSconfig.exe

Jeg har en Bærbar "AcerTravelMate530" P4 m. en 2.20 GB CPU og m. 512 MB Ram
og Intel(R) grafik Exstreme 2M(64MB delt Ram) Og den starter op på under 30
sek. og fryser aldrig og køre både Film etc u.problemmer, så har man ikke de
store tunge Grafik og Photo programmer, så kan man med 512 MB sagtens klare
sig, alt drejer sig jo ikke om mere og mere "Ram" Det er somom, at nogle
tror, det er den eneste udvej ud af alle problemmer, ens PC kan få. Og her
er jeg ikke helt enig.
Mvh.Jama

Fra : Gamle

Dato : 19-11-07 19:15

Jørgen wrote:

> Jeg aflæser
> Fysisk hukommelse, samlet 523,000
> tilgængelig 181,000
> Allokeret hukommelse, samlet 347,000

Du har for lidt ram i maskinen.
Min. 1 GB skal der til, ellers kører XP på swapfilen hele tiden.
Det går galt ved indlæsningen af programmerne. Maskinen kløjs i det.

Mvh.
Torben

Fra : Kurt Brixen

Dato : 19-11-07 20:31

>Jeg aflæser
>Fysisk hukommelse, samlet 523,000
> tilgængelig 181,000
>Allokeret hukommelse, samlet 347,000

Prøv også at aflæse hvor mange processer der er kørende.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 19-11-07 21:52

Jørgen skrev:
> [...]
> 2) Jeg kører diskoprydning.
> 3) Jeg går i Internetindstillinger, hvor jeg sletter filer for at
> komme af med mine temp-filer og cookies.

Har du selv prøvet at lave en mindre rengøring af den?
Jeg plejer at gøre flg. for at få en puter til at køre ordentligt:
Hente de nyeste opdateringer fra WindowsUpdate.
Slette Norton og installere AVG
Opdatere viruspogrammet og skanne hele computeren for virus.
Gå alle installerede programme igennem, for at slette dem der ikke
bruges mere.
Rense for spyware o.lign. med Ad-aware[1] og Spybot S&D[2].
Køre CCleaner[5] og rense puteren for filer og i registeringsdatabasen.
Defragmentere harddisken.
evt. køre Bootvis[4] bagefter.

Noget jeg altid plejer at gøre er at slå alt muligt lir fra dvs.
Egenskaber for "Dennne computer" - Advanceret - Indstillinger for
"ydeevne" - fjerne alle ben pånær "brug skygger til til ikoner på
skrivebord"
Herefter vælger jeg "Egenskaber for skærm" - Udseende - Vælger "Windows
XP-layout" under "Vinduer og knapper"

På den måde får man en XP med flot udseende, men meget bedre hastighed når
man arbejder i den.

[1] http://www.lavasoft.de/
[2] http://www.safer-networking.org/
[3] http://downloads-zdnet.com.com/3000-2094-881470.html?tag=lst-0-1
[4] http://www.soft32.com/download_19687.html
[5] http://www.ccleaner.com/

Fra : Jama

Dato : 20-11-07 23:12

> [...]
> 2) Jeg kører diskoprydning.
> 3) Jeg går i Internetindstillinger, hvor jeg sletter filer for at komme af

Hvis jeg var dig, så ville jeg lave en ny Ren install. af OSet. Den PC
bliver sikkert ikke kvik mere, noget er kommet på den.
Mvh.Jama