MS Windows
briani 27239
Drev C er blevet til D og D er blevet C?
Fra : 3066

Dato : 15-11-07 22:41

Hvorfor er minne drev C og D blevet byttet om, efter ny install.af OSet
"XPpro SP2"
Der er sgu da irreterende, at C er blevet til D og omvendt, hvordan får jeg
byttet Drev bogstaverne om så C igen bliver C og D til D? Har prøvet
Diskhåndtering, der kan det ikke gøres. Hvor så?
Mvh.Jama

Fra : O. Skjold

Dato : 15-11-07 23:49

3066 skrev i news:473cbcf8$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> Hvorfor er minne drev C og D blevet byttet om, efter ny
> install.af
> OSet "XPpro SP2"

Du har vel slettet den oprindelige partition og oprettet en ny?
På den måde kan det ske at systempartitionen eks er C men
styresystemet ligger på D eller også omvendt. Det sidste er sket
på min kones PC og på den bytter Windows om på drevene i forhold
til BIOS. Lidt forvirrende men det fungerer egentlig fint og
fruen synes ikke der er grund til at lave noget om

> [...]
> D? Har
> prøvet Diskhåndtering, der kan det ikke gøres. Hvor så?

Hvis begge drev er på samme disk tvivler jeg på at du kan gøre
uden at slette begge drev, oprette dem igen og installere på den
primære partition. Under alle omstændigheder kan du ikke ændre
drevbogstavet på systempartitionen.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Jama

Dato : 16-11-07 00:21

"O. Skjold" <5260.odense@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slette begge drev, oprette dem igen og installere på den primære
> partition. Under alle omstændigheder kan du ikke ændre drevbogstavet på

Takker for svaret det er nok som du siger, og det må jeg leve med.
Mvh.Jama

Fra : Jama

Dato : 16-11-07 20:15

> [...]
> Windows om på drevene i forhold til BIOS. Lidt forvirrende men det
> fungerer egentlig fint og fruen synes ikke der er grund til at lave noget

Jeg syntes lige jeg vil nævne, at Partionerne ikke er slettet og oprettet
påny. Mine dataer på D drevet er der alle endnu, nu er det bare med andet
drev bogstav, nemlig C istedet for D? Hvordan kan det ske, for hvis
Partionerne var lavet om "slettet" så var Dataerne jo også blevet slettet.
Kun C med Windows er væk efter Ren install. og oprettet igen, nu på D?
Jama

Fra : O. Skjold

Dato : 16-11-07 23:51

Jama skrev i news:473dec3a$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> [...]
> Dataerne jo
> også blevet slettet. Kun C med Windows er væk efter Ren

Jeg husker desværre ikke nøjagtigt hvad der skete med fruens pc
men det var lidt af det samme.

Det var svjh en disk med 2 partitioner, C og D. Jeg beholdt D,
slettede partition med C, oprettede ny partition og inst. påny på
C.

D blev udnævnt til primær partition da jeg slettede C og C blev
så en udvidet partition på et logisk drev (fandt jeg senere ud
af).

Således kom Win til at ligge på C men systemfilerne kom til at
ligge på D, der så ikke kan gives andet drevbogstav. Win har i
forhold til BIOS byttet drevene, det drev der detekteres af BIOS
som C (den primære) indeholder startpartitionen med systemfilerne
men Win kalder det for D.

Jeg ved som sagt ikke nøjagtigt hvad der er sket for dig, min
historie bekræfter bare at der åbenbart kan gå lidt kludder i det
når man roder med gamle og nye partitioner og herefter
installerer, fordi installationsprg. omorganiserer diskens
primære og udvidede partitioner.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Jama

Dato : 17-11-07 03:24

> [...]
> gamle og nye partitioner og herefter installerer, fordi installationsprg.
> omorganiserer diskens primære og udvidede partitioner.

Ja det må være sket på den måde, jeg så godt da jeg installerede det nye OS,
at det pludselig lå på D drevet. Men da jeg havde 90 GB på det gamle D drev
kunne jeg jo ikke slette det og lave Partionerne om, det må vente til
dataerne kan gemmes på en anden HD, så kan jeg så næste gang jeg vil
installere XP igen, lave om på Partionerne, så systemfilerne atter kommer på
C drevet.
Tak for svaret nu har jeg opdaget fadessen.
Mvh.Jama

Fra : skibber

Dato : 17-11-07 11:59

On 16-11-2007 20:15:04, "Jama" wrote:

> [...]
> Partionerne var lavet om "slettet" så var Dataerne jo også blevet slettet.
> Kun C med Windows er væk efter Ren install. og oprettet igen, nu på D?

Har du prøvet med diskmanager at omdøbe begge drev opad
til nogle frie (F og G) så du får frigjort C og D fra rækken

Når det så er gjort find så dit Gamle C drev og omdøb det til C igen
og det andet til D

Har ikke selv prøvet det men måske kan det lade sig
gøre.

Mit lille pip.

/skibber

Fra : Jama

Dato : 17-11-07 12:55

"skibber" <fredibau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>>> O. Skjold (Odense)

> [...]
> og det andet til D
>
> Har ikke selv prøvet det men måske kan det lade sig

Har ikke prøvet, men det kan ikke lade sig gøre i Diskhåndtering.Hvor får
jeg fat i sådan en?
Mvh.Jama

Fra : skibber

Dato : 17-11-07 15:31

On 17-11-2007 12:54:51, "Jama" wrote:

> "skibber" <fredibau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har ikke prøvet, men det kan ikke lade sig gøre i Diskhåndtering.Hvor får
> jeg fat i sådan en?
> Mvh.Jama

Kan du ikke bruge den der ligger under >denne computer > administrer >
diskhåndtering den viser alle drev og kan skifte drev bogstav.

/skibber

Fra : skibber

Dato : 17-11-07 15:35

> [...]
>
> "skibber" <fredibau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har ikke prøvet, men det kan ikke lade sig gøre i Diskhåndtering.Hvor får

ps. Der er også partition magic.

/skibber

Fra : Mads

Dato : 17-11-07 16:31

On Sat, 17 Nov 2007 12:54:55 +0100, "Jama" <nonspam@mail.com> wrote:

>Har ikke prøvet, men det kan ikke lade sig gøre i Diskhåndtering.

Hvis du ikke har prøvet, hvordan ved du så det ikke kan lade
sig gøre ?

Her på min PC klarer Windows egen diskhåndtering da udemærket
opgaven med at ændre drevbogstaver på både optiske drev og
harddiske.

mvh Mads

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-11-07 17:35

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> skrev :

>Her på min PC klarer Windows egen diskhåndtering da udemærket
>opgaven med at ændre drevbogstaver på både optiske drev og
>harddiske.

I XP og 2000 kan man ikke ændre drevbogstav på systempartitionen,
i Vista skulle man kunne.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jama

Dato : 17-11-07 19:04

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her på min PC klarer Windows egen diskhåndtering da udemærket
> opgaven med at ændre drevbogstaver på både optiske drev og

Jeg har skam prøvet, det var det første jeg gjorde. Mem men, som "Kerim"
siger, det kan ikke gøres i XP, Satans også. Men Tak alligevel for Svaret.
Til alle selvfølgelig !!
Mvh.Jama