Oprensning af sølv - elektrolytisk raffine~
Fra : Thomas Demant

Dato : 19-11-07 16:43

Jeg har forgæves søgt at finde svar på, hvordan man i industrien fremstillet
så rent sølv som man nu engang kan (renere end 999,9).
Jeg gætter på det involvere elektrolyse, på samme måde som man kan opnå
ganske rent kobber. Men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om en eventuelt
anvendt elektrolytisk raffinering af sølv.

Er der nogen der har forstand på hvilke(n) proces(ser) der anvendes og
eventuelt hvor man kan finde oplysninger?

--
Thomas

Fra : Jakob M

Dato : 19-11-07 22:58

"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ganske rent kobber. Men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om en
> eventuelt anvendt elektrolytisk raffinering af sølv.

Det er elektrolyse, ellers kan det ikke blive så rent. Det er oftest fra en
vandig cyanidopløsning (Kofstad, Uorganisk Kemi)

> Er der nogen der har forstand på hvilke(n) proces(ser) der anvendes og
> eventuelt hvor man kan finde oplysninger?

Google eller et teknisk bibliotek.

Mvh
Jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-07 20:36

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er elektrolyse, ellers kan det ikke blive så rent. Det er oftest fra
> en vandig cyanidopløsning (Kofstad, Uorganisk Kemi)

> Google eller et teknisk bibliotek.

Også kobber fremstilles pr el og CN-, har jeg set og TV-filmet i Kitve,
Zambia, og tager man sig tid, kan man gøre det renere end 99,99% og det
kunne ofte betale sig på de kanter, hvor der så kunne udskilles sølv, guld
og platin-grundstoffer bagefter

Det er så let at Halengrene faktisk kunne udføre det straks efter at KAunda
havde taget magten - ikke een hvid i minen, men de hvide havde kun lært
kunsten fra sig fordi de fik over 50% af profitten.

Heldigvis er der kinesere nu - de byggede jernbane for Zambia og TAnzania i
1973 da jeg var der - og de er briternes ligemænd mht minedrift og
metallurgi

Fra : Thomas Demant

Dato : 21-11-07 13:53

> Det er elektrolyse, ellers kan det ikke blive så rent. Det er oftest fra
> en vandig cyanidopløsning (Kofstad, Uorganisk Kemi)

Tak for henvisningen. Bogen er bestilt til skolebiblioteket - så er det jo
bare at vente

> Google eller et teknisk bibliotek.

Uhh... teknisk bibliotek er ikke prøvet, men Google havde jeg i forvejen
brugt en del tid på.
Jeg har nu, efter lidt flere forsøg, fundet frem til et par nøgleord i
søgningen (hvis der skulle være andre i gruppen, der har interesse i at læse
om samme emne):
"Electrorefining" og "electrowinning", for sølv kunne det måske også nok
have en vis interesse at læse om "Balbach-Thum" og "Moebius" celler.

--
Venligst
Thomas Demant [5700]

Fra : Jakob M

Dato : 22-11-07 00:26

> Tak for henvisningen. Bogen er bestilt til skolebiblioteket - så er det jo
> bare at vente

Det står desværre meget lidt om sølv i Kofstad, det var bare lige hvad jeg
havde ved hånden.

Mvh
Jakob