/
Forside
/
Interesser
/
Fritid
/
Fritidssejlads
/
Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#
Navn
Point
1
dabj
9220
2
trimare46
2651
3
pallenoc
1600
4
BjarneD
1560
5
piaskov
1180
6
pjk
1173
7
Teil
1110
8
emesen
1090
9
dova
1060
10
transor
1030
isolering i alubåd
Fra :
joppe
Dato :
16-11-07 10:59
Hvis man skal isolere i en alubåd, er der så nogen der kan bidrage med
et par gode råd.
Tænker specielt på om man først burde male med en pu maling.
Dernæst om man skal bruge en selvklæbende skum, eller måske klæbe
noget flamingo på og skumme i samlingerne. Sku man sætte en dampspærre
på som i et hus eller er det bedre at det kan ånde. Det er vel kun
omkring motor der er brandfare, så der bruges vel mineraluld istedet.
Harding E. Larsen (
18-11-2007
)
Kommentar
Fra :
Harding E. Larsen
Dato :
18-11-07 20:01
Hej Jesper,
Aluminium er diffusionstæt og ligger på den kolde side i
konstruktionen (normalt) hvorfor der vil komme et højere
damptryk inde fra kahyttes nom opvarmes. Derfor skal det
inderste lag være lige så tæt som yderskroget.
Du kan også vælge at lave en almindelig indre klædning af træ og
så på denne hæfte din isolering. Her er flamingo godt og tæt og
optager ikke vand. Det vil altid være godt at lime alucraft på
klædningen. Folien holder på varmen i kahytten.
Du kan prøve på et stykke papir at tegne tværsnittet af
konstruktionen og så tegne en skrå streg der repræsenterer
temperaturen gennem konstruktionen.
Der hvor temperaturen kommer under 13 grader
(dugpunktstemperaturen) skal punktet være lige i isolationens
yderste del.
Fra dette punkt og ud til skrogindersiden skal der være et
mellemrum hvor kondensvandet kan løbe ned til bådens bund.
Det er ikke så god en ide at lime flamingoen direkte på
yderskrogets inderside.
Yderskrogets inderside kan du male med epoxy. Det giver en stærk
og tæt overflade.
Motorkassen opbygges normalt me en brændhæmmende skumgumme med
indbygget blygummi i og skumgumme igen udvendigt. Skum og
bligummi med forskellige vægtfylder tilsikrer stor vægt,
forskellige resonantområder og er motorrummet helt tæt og
indsugningen er lavet med en labyring i indtaget er meget af
motorlarmen væk. Resten af støjen kommer som vibrationer igennem
skroget og fra stævnrøret, hvis båden har et sådant.
Mvh/Harding
joppe <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev:
>Hvis man skal isolere i en alubåd,
>er der så nogen der kan bidrage med
>et par gode råd.
>Tænker specielt på om man først
>burde male med en pu maling.
>Dernæst om man skal bruge en
>selvklæbende skum, eller måske klæbe
>noget flamingo på og skumme i
>samlingerne. Sku man sætte en dampspærre
>på som i et hus eller er det bedre
>at det kan ånde. Det er vel kun
>omkring motor der er brandfare, så
>der bruges vel mineraluld istedet.
Søg
Alle emner
Interesser
Fritid
Fritidssejlads
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177552
Tips :
31968
Nyheder :
719565
Indlæg :
6408849
Brugere :
218887
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2024 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.