Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lamper
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-07 13:25

Hej,

Jeg ved at de fleste gode studioflash har et indbygget pilotlys som
viser det samme som flashen skyder ud, men hvorfor bruge flash fremfor
fast lys? Er det kun pga af varmen og strømforbrug eller er der andre
grunde?

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-11-07 13:40

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det samme som flashen skyder ud, men hvorfor bruge flash fremfor fast lys?
> Er det kun pga af varmen og strømforbrug eller er der andre grunde?

Der skal meget, rigtigt meget fast lys til, hvis du f.eks skal fotografere
en gruppe på fire personer, og hvis der er et lille uroligt barn med, kan du
ikke bruge 1/30sec, og for at få forreste og bagerste personer skarpe vil
man jo godt bruge f.8 eller 11, og så går det helt galt, der mangler lys.
En model udsat for kraftigt fast lys, sveder, misser med øjnene og har
unaturlig små pupiller. Det faste lys får også madvarer til hurtigt at se
kedelige ud.

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-07 15:30

On 2007-11-23 13:40:12 +0100, "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> said:

> [...]
> En model udsat for kraftigt fast lys, sveder, misser med øjnene og har
> unaturlig små pupiller. Det faste lys får også madvarer til hurtigt at se

Tak for svaret.

Fra : HKJ

Dato : 23-11-07 17:42

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> viser det samme som flashen skyder ud, men hvorfor bruge flash fremfor
> fast lys? Er det kun pga af varmen og strømforbrug eller er der andre

Leif glemte en grund: farvetemperatur.

Det er dog ikke så stort problem mere, da man bare kan stille kameraet
til den rigtige farvetemperatur.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-11-07 18:04

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Leif glemte en grund: farvetemperatur.
>
> Det er dog ikke så stort problem mere, da man bare kan stille kameraet til
> den rigtige farvetemperatur.

De var heller ikke et større problem dengang, man valgte en film dedikeret
til lyset, eller filtrerede sig ud af problemet (farvetemperaturmåler).

Fast lys har jo mange forskellige "farvetemperaturer" f.eks glødelamper og
halogenlamper, blander man disse lyskilder, kan det gå helt galt.

Men du har da helt ret, det er meget nemmere nu der bruges digitalteknik.

God weekend

Langgaard

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 24-11-07 18:30

Kan man ikke med fordel kombinere fast lys med flash (forudsat at flashen
farvefiltreres så begge kilder har samme farve). Fx. således at 1/3 kom fra
fast lys og 2/3 fra flash. Eller er der en speciel grund til at holde sig
enten til det ene eller det andet.

Mvh.
Anja

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-11-07 23:23

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> farvefiltreres så begge kilder har samme farve). Fx. således at 1/3 kom
> fra fast lys og 2/3 fra flash. Eller er der en speciel grund til at holde

Hej

Man kan blande lyset som man vil, men det giver noget arbejde at finde den
rette blænde, men prøv dig frem

Farveforskellen på lyset kan bruges kreativt, f.eks hvis det taget et
portræt (torso) i et indendørs miljø, hvor stearinlys og den almindelige
indendørs belysning i baggrunden gengives noget varmere i tonen.
Hovedmotivet skal dog altid have ret farvetemperatur.

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-07 23:37

On 2007-11-24 18:29:30 +0100, Anja Dunning-Krüger <spam@spam.invalid> said:

> [...]
> 1/3 kom fra fast lys og 2/3 fra flash. Eller er der en speciel grund
> til at holde sig enten til det ene eller det andet.

Det faste lys bliver "overdøvet" af blitzen. Jeg prøvede idag med en
800W spot, og de to 250W flash jeg havde til rådighed var langt
stærkere end spotten. Man kunne faktisk ikke se spotten på billederne.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-11-07 14:14

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> wrote in message

> Det faste lys bliver "overdøvet" af blitzen. Jeg prøvede idag med en 800W
> spot, og de to 250W flash

Du mener formodentlig 250 Ws flash

> jeg havde til rådighed var langt stærkere end spotten.

Det kommer jo an på lukketiden ...

Enheden for flash systemer er Ws - og betyder at den i sit lysglimt udsender
en lysmængde svarende til en (gløde?)lampe med samme talværdi der lyser i
eet sekund.

Det betyder at hvis du har eksponeret i 1/200 sek vil din spot have lyst
svarende til en flash på 4Ws.
Hvis du i stedet havde eksponeret i 2 sekunder vil din spot have lyst
svarende til en 1600 Ws flash, og dermed været den dominerende lyskilde.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen