Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
trådløs transmitter laver fejl i billeder
Fra : phc

Dato : 21-11-07 03:47

Hej
Jeg har fået købt mig en lille billig 4 kanals trådløs transmitter til
flashanlæget.
Jeg kan ikke lige finde modellen præcist, men den ligner meget denne:

http://cgi.ebay.ch/Digital-4-Kanal-Blitz-Studioblitze-Funkausloeser_W0QQitemZ170164768504QQihZ007QQcategoryZ155785QQcmdZViewItem

Jeg oplever nu, at jeg har fået en hel serie billeder hvor de øverste
2-3 cm i billeder har en meget markant støjstribe hel vejen på tværs.
Serien er taget med denne transmitter og flash.

Kameraet laver ikke nogen problemer uden transmitteren monteret.

Har andre oplevet noget lignende?
Kendskab til en bedre udgave uden disse problemer?

Mvh
Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-11-07 12:22

"phc" <peterholm67@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Der er en række blitz den ikke fungerer med, typerne står med rødt på siden
du linker til.

Er det en af de blitze du bruger?

Langgaard

Fra : phc

Dato : 21-11-07 04:49

On 21 Nov., 12:22, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
>
> Hej
>
> Der er en række blitz den ikke fungerer med, typerne står med rødt på siden

Jeg bruger den til et Bowens Flash anlæg.
Den skyder fint af, men billederne fra ligesom en stibe elektronisk
støj.

Jeg kan lige post et billede i aften som viser fejlen.

Mvh
Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-11-07 13:27

Jeg bruger den til et Bowens Flash anlæg.
Den skyder fint af, men billederne fra ligesom en stibe elektronisk
støj.

Jeg bruger denne på flashanlæg uden problemer:

http://cgi.ebay.de/walimex-CY-20YS-Infrarot-Blitzausloeser_W0QQitemZ320183247057QQihZ011QQcategoryZ155785QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hvilken lukkertid bruger du?

Har du prøvet at bruge den på andre flash?

Langgaard

Fra : Peter Holm

Dato : 21-11-07 20:12

> støj.
>
> Jeg kan lige post et billede i aften som viser fejlen.

billed med fejlen kan downloades her:
www.peterholm.org/stoj.rar

Jeg har tweeket det lidt, så fejlen er nemmere at se.
Kig i venstre kant af billedet.

Mvh
Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-07 21:55

Peter Holm wrote:

> billed med fejlen kan downloades her:
> www.peterholm.org/stoj.rar

jeg kan ikke åbne det i PhotoShop. Hvad med en jpg fil ?

Bo //

Fra : Peter Holm

Dato : 21-11-07 22:01

Bo Bjerre wrote:

> jeg kan ikke åbne det i PhotoShop. Hvad med en jpg fil ?
>
> Bo //

www.peterholm.org/stoj.jpg

Peter

Fra : phc

Dato : 21-11-07 05:43

On 21 Nov., 13:26, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
>
> Hvilken lukkertid bruger du?
>
> Har du prøvet at bruge den på andre flash?

Nej, jeg har ikke fået det testet på flere flash-hoveder endnu - ej
heller lukketider.
De fejlbehæftede skud er lavet på 1/160.
Jeg vil lige lave en test senere og se hvor det optræder og hvor det
ikke sker.
Den du benytter er infrarød - min er radiostyret. Det var netop
radiostyringesdelen jge havde mistænkt for at lave støj på chippen,
selvom jeg er noget mistroisk overfor muligheden selv. Der sidder jo
en sender monteret i skoen ovenpå kameraet og jeg tænkte om denne
kunne 'støje' ned på chippen.
Dog lyder det utroligt, at den skulle kunne lave en snor-lige 3 cm
streg på tværs af alle billeder.

Mvh
Peter

Fra : Gert Nielsen

Dato : 21-11-07 14:01

> [...]

kunne 'støje' ned på chippen.
Dog lyder det utroligt, at den skulle kunne lave en snor-lige 3 cm

----------------
Det er endda meget sandsynligt at det er et EMC problem.
Det er hele elektronikken i kameraet, der kan være følsom for indstråling.

Du kan let teste det, ved at tage et billede med udløseren monteret, men
uden flashanlægget.

Er EMC problemet, må du nok anskaffe en infrarød udløser, det andet dur ikke
sammen med dit apparat.
Gert

Fra : phc

Dato : 21-11-07 06:13

On 21 Nov., 14:00, "Gert Nielsen" <gn_...@Nospam.dk> wrote:

> [...]
> uden flashanlægget.
>
> Er EMC problemet, må du nok anskaffe en infrarød udløser, det andet dur ikke

Jeg prøvede i går at fremprovokere det med senderen tændt og monteret,
men flashen slukket. Det gav ikke noget udslag. Måske er der ikke
noget signal når der ikke skal udløses noget...Jeg må lave en mere
grundig test snarest.
Så vidt jeg ved, er mange kendte udløsere netop radiostyrede (a la
POCKET WIZARD) ??

Mvh
Peter
Jeg har haft 2 IR (canons + en nonane fra fotowalser) og ingen af dem
funkerede særligt godt.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 21-11-07 15:01

> [...]

grundig test snarest.
Så vidt jeg ved, er mange kendte udløsere netop radiostyrede (a la

---------------------
Både transnitter og modtager skal være aktive under testen. Der er en
sansynlighed for at de "snakker" sammen.
Jeg ville ikke placere en sender på mit apparat, hvis det ikke var originalt
og testet af producenten. Er enheden CE mærket?

Selv om alle moderne kameraer er CE mærket, og relativ ufølsomme for
indstrålet støj - (og ikke selv udsender) - er det ikke ensbetydende med,
at men kan placere en sender på dem.

------------------------------
Jeg har haft 2 IR (canons + en nonane fra fotowalser) og ingen af dem
funkerede særligt godt.

------------------------------
En radiosender er da smartere og virker altid. Måske er der en grund til at
de fleste triggere fra Nikon og Canon er IR,
Gert

Fra : Peter Holm

Dato : 21-11-07 18:13

Gert Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg ville ikke placere en sender på mit apparat, hvis det ikke var
> originalt og testet af producenten. Er enheden CE mærket?

nu fandt jeg den jeg specifik har anvendt:
http://ritz-prolight.com/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=96

grundig test mangler stadig.

mvh
peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-11-07 09:10

[...]

Hej.

Er du sikke på at dit kamera synkroniserer på en 1/125 med en ikke
original/dedikeret flash. Prøv en 1/60 sek.
Det ligner dog ikke en typisk synk-fejl, men man ved jo aldrig i disse
elektroniske tider

Langgaard

Fra : Peter Holm

Dato : 22-11-07 20:16

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> original/dedikeret flash. Prøv en 1/60 sek.
> Det ligner dog ikke en typisk synk-fejl, men man ved jo aldrig i disse

jeg tror ikke fejlen ligger der.
jeg har jo lavet 1000vis af billeder med det flashanlæg på kabel uden
problemer.

men det kommer med i testen!

Mvh
Peter

Fra : Henning Andersen

Dato : 24-11-07 17:50

Forleden var der omtale af et lignende problem på "Strobist":
http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157603230295239/

Du nævner ikke kameratype, men Canon 5D skulle vist være særlig følsom for
EMC forstyrrelser.

Mvh Henning

Fra : Peter Holm

Dato : 24-11-07 18:07

> jeg tror ikke fejlen ligger der.
> jeg har jo lavet 1000vis af billeder med det flashanlæg på kabel uden
> [...]

Hej
Jeg har nu testet triggeren igennem med diverse parametre.
Der er ingen tvivl om, at den er årsagen til støjen.
Jeg har lavet 5 skud der viser støjen hhv med kaben, og kanal 1-4 på
radiotriggeren.
Som det kan ses er der ingen støj ved brug af kabel og varierende støj ved
brug af triggeren afhængig af hvilken kanal der bruges.

Andre ting som gav en mindre effekt:
Lukketid: støjstribens bredde formindskes ved lavere lukketid, og er ca.
halveret i størrelse ved 1/60.
Triggerplacering: Støjen forværres ved forøgelse af afstand mellem trigger
og kamera. Lidt uventet er støjen mindst, når triggeren er placeret i
kameraets flassko.

Konklusion:
Produktet er ubrugeligt.
Jeg søger derfor en gennemtestet radiotrigger der ikke har dette problem.
Jeg har svært ved at tro, at POCKET WIZARD kan sælge en løsning til kr.
4000,- hvis denne også viser samme fejl.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 24-11-07 18:15

> [...]
> Som det kan ses er der ingen støj ved brug af kabel og varierende
> støj ved brug af triggeren afhængig af hvilken kanal der bruges.

glemte et link til filerne:

www.peterholm.org/triggertest.rar

Mvh
Peter

Fra : N/A

Dato : 26-11-07 22:12

Fra : phc

Dato : 26-11-07 03:32

On 24 Nov., 17:50, "Henning Andersen" <h...@os2.dk> wrote:
> [...]
>
> Du nævner ikke kameratype, men Canon 5D skulle vist være særlig følsom for

Det er netop et 5D jeg har anvendt.

Jeg har forelagt forhandleren problemet, men de afviser pure, at
triggeren er skyldig.
Jeg har handlet hos www.ritz-prolight.com hvor Jens har stået for
servicen.
På trods af min henvendelse som har bået mere præg af information
omkring problemet, end en egentlig klage,
så er firmaet meget afvisende overfor at undersøge problemet. De
pointerer flere gange i korresondancen, at det skyldes en kamerafejl
og ikke er forårsaget af triggeren. Noget useriøst. Firmaet har ikke
forholdt sig til henvisningen til Flickr-linket, hvor mange oplever
samme fejl.

Jeg er meget interesseret i at høre fra 5D brugere, der anvender en
radio-trigger, som IKKE oplever samme problem.

Mvh
Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-11-07 11:59

Jeg er meget interesseret i at høre fra 5D brugere, der anvender en
radio-trigger, som IKKE oplever samme problem.

Hvad er det du har imod IR-sendere?

Jeg har brugt dem i ca. 25 år, i forskellige sammenhæng og i mange
forskellige fabrikater og jeg mindes ikke et eneste "fejlskud".

Langgaard

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 26-11-07 17:29

On Mon, 26 Nov 2007 02:31:39 -0800 (PST), phc wrote:

> [...]
> og ikke er forårsaget af triggeren. Noget useriøst. Firmaet har ikke
> forholdt sig til henvisningen til Flickr-linket, hvor mange oplever

Var inde på www.ritz-prolight.com, men kunne ikke lige se om det var
et EU firma.
Er transmitteren CE mærket?
/hjj

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-07 21:46

> Var inde på www.ritz-prolight.com, men kunne ikke lige se om det var
> et EU firma.
> Er transmitteren CE mærket?
> /hjj

Firmaet tror jeg er dansk.
Der er ikke noget CE mærke at finde på min.
Men ifølge linket her
http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157603230295239/
har flere triggere som bærer godkendelsemærke samme fejl, så det er vist
ikke nogen garanti.

Jeg vil afprøve denne:
http://www.mamut.net/flashandmore/subdet84.htm

Jeg kan også se at der findes en Elinchrom Skyport med samme funktion.
http://cavvisualcommunication.net.dynamicweb.dk/Menu_under_s%C3%B8g/Avanceret_s%C3%B8gning-1.aspx?M=Shop&PID=82&ProductID=1064

Mvh
Peter

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-11-07 02:34

Peter Holm wrote:

> [...]
> http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157603230295239/
> har flere triggere som bærer godkendelsemærke samme fejl, så det er

Jeg har set, en omtale hos strobist.com på forsiden - Bare scroll ned.

Et alternativ ku måske være MicroSync udløseren:
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=1880&CT=28

Fald ikke for Walimex sættet. Pålidelig kilde sir, det virker en ud otte
gange.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : S

Dato : 26-11-07 22:12

> [...]
>
> Jeg er meget interesseret i at høre fra 5D brugere, der anvender en
> radio-trigger, som IKKE oplever samme problem.

Triggeren stammer fra følgende kinesiske ebay-forretning:

http://stores.ebay.com/Link-Delight-Links-World

Jeg har følgende enhed fra dem:

http://korturl.dk/s9o

hvor senderen er den samme som din, men hverken på mit 30D eller 300D
ser jeg nogen form for støj.

Fra : phc

Dato : 26-11-07 06:00

On 26 Nov., 11:59, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
>
> Jeg har brugt dem i ca. 25 år, i forskellige sammenhæng og i mange
> forskellige fabrikater og jeg mindes ikke et eneste "fejlskud".

Jeg har brugt en Metz IR trigger til flashanlæg og Canons Canon
Speedlite Transmitter ST-E2 til min ex430 og ex550.
Metzen vil jeg skyde på virkede 50% af gangene jeg skød af. Canons
virkede ca. 25% af gangene.
Efter kort tid gik jeg over til kabel på flashanlæget og ex550-sættet
blev droppet helt på grund af ustabiliteten.

De par fotografer jeg kender personligt som også har arbejdet med IR
har samme oplevelse.

Mvh
Peter

Fra : phc

Dato : 26-11-07 06:29

> Jeg er meget interesseret i at høre fra 5D brugere, der anvender en
> radio-trigger, som IKKE oplever samme problem.

nogen der kender denne:

Fra : N/A

Dato : 26-11-07 22:12

Fra : phc

Dato : 27-11-07 04:43

On 27 Nov., 02:34, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Fald ikke for Walimex sættet. Pålidelig kilde sir, det virker en ud otte

Ja, den har jeg også kigget lidt på. Lille og lækkert design.
Synes dog Flashwaves' sko på recieveren er lidt smart, da man så kan
bruge sin alm. batteriflash (ex430) også.
Og så ville jeg egentlig gerne have mulighed for at teste hos sælgeren
inden man brænder fingrene igen som hos ritz-prolight.com.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 27-11-07 19:04

> Kendskab til en bedre udgave uden disse problemer?
>
> Mvh
> Peter

Jeg har nu købt en Elinchrom Skyport som skal testes, så må vi se om den er
problemfri.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 02-12-07 18:48

Peter Holm wrote:

> Jeg har nu købt en Elinchrom Skyport som skal testes, så må vi se om
> den er problemfri.
>
> Mvh
> Peter¨

Elinchrom Skyport er nu testet med 5D på Bowens flashanlæg.
Jeg kan ikke fremprovokere støjfejl på nogen måder.
Jens fra www.ritz-prolight.com nægter fortsat, at den billige trigger høbt
hos ham forårsager disse støjfejl.
Jeg har sendt triggeren retur og bedt om pengene retur, men firmaet vælger
åbenbart at køre 'no service' og ignorerer tilsyneladende min reklamation.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 04-12-07 20:01

> [...]
> Jeg har sendt triggeren retur og bedt om pengene retur, men firmaet
> vælger åbenbart at køre 'no service' og ignorerer tilsyneladende min

Jens Ritzlau fra www.ritz-prolight.com nægtede modtagelse af min returnering
af triggeren, og den er derfor kommet retur til mig.

Jeg synes Jens Ritzlau har udvist ualmindelig lav moral og dårlig service i
denne sag, og jeg vil derfor advare imod at handle hos firmaet.

Mvh
Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-12-07 12:44

> [...]
>
> Jeg synes Jens Ritzlau har udvist ualmindelig lav moral og dårlig service
> i denne sag, og jeg vil derfor advare imod at handle hos firmaet.

Jeg ville lave en ny tråd mht. dine erfaringer med biksen, ikke alle ser
tilbage i indlæggene!
Lav den f.eks i news:dk.fritid.foto.indkoeb biksen fortjener dårlig omtale.

Langgaard