Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sportsfotografering indendørs
Fra : JD

Dato : 19-11-07 00:33

Hej alle

Jeg har været ude at fotografere indendørs sport (fodbold) i en hal, men der
er alt for langt mellem de brugbare billeder.

Normalt udstyr:
Canon 30D m/ SpeedLite 580EX
Canon EF 85 1.8 USM og 70-200 L (uden IS)
Monopod

Normale indstillinger:
ISO 1600 eller 3200
Lukker: 1/500 - 1/1000 sekund

Ofte bliver "actionbillederne" meget røde og/eller så grovkornede, at de
reelt er ubrugelige, selv når der er anvendt flash.
Jeg har endda stillet hvidbalancen manuelt (har altid et stykke hvidt papir
i tasken til samme), da der er lysstofrør i hallen.
Naturligvis har selv en 580EX sine begrænsninger mht. rækkevidde, men det
burde da være muligt at få flere gode skud i kassen?

Hvad gør I andre for at få knivskarpe billeder ved indendørs sport? Er min
30D'ers indstillinger helt hen i vejret?
Tip til andre manuelle indstillinger (både kamera og flash) modtages gerne!

På forhånd tak for input og idéer!

Fra : Brian Lund

Dato : 19-11-07 07:50

> [...]
>
> Normalt udstyr:
> Canon 30D m/ SpeedLite 580EX
> Canon EF 85 1.8 USM og 70-200 L (uden IS)

Da du ikke nævner blænden på din 70-200 går jeg ud fra det er f/4'eren du
har, den er nærmest ubrugelig til indendørssport...

> [...]
>
> Ofte bliver "actionbillederne" meget røde og/eller så grovkornede, at de
> reelt er ubrugelige, selv når der er anvendt flash.

At de bliver røde har sikkert noget at gøre med at du bruger blandet lys!
Idéelt skal du køre uden blitz fordi lysets farve er meget forskellig fra
blitz til lysstofrør!
Du kan dog altid hvis du tager billederne i RAW fifle dig frem til et
brugbart resultat.

At de bliver kornede er der ikke noget at gøre ved, andet end at købe et
objektiv med større blændeåbning så du kan gå ned i ISO.
MEN jeg synes det lyder lidt vildt at billederne skulle blive ubrugelige,
jeg har taget billeder ved ISO 1600 og presset dem en blænde, med mit 350D,
så det svarer til ISO 3200. Bevares støjen kan da ses, men den er langt
bedre end ISO 400 på mit tidligere kompaktkamera og printet i 10*15cm er der
altså heller ikke noget støj at se!

> Jeg har endda stillet hvidbalancen manuelt (har altid et stykke hvidt
> papir i tasken til samme), da der er lysstofrør i hallen.

Det er en god idé, men med blandingslys (blitz+lysstofrør) kan du bare ikke
altid regne med at få samme resultat! - Nogen gange vil blitzen være
kraftigere end andre. Brug RAW!

> [...]
> 30D'ers indstillinger helt hen i vejret?
> Tip til andre manuelle indstillinger (både kamera og flash) modtages

Kan du ikke prøve at uploade nogen eksempler på de billeder du synes der er
helt ad helvedes til (med EXIF)?

Men ellers, kør med den største blændeåbning du synes billedkvaliteten kan
tåle og skru så langt ned for ISO'en som du synes lukekrtiden kan tåle. Hvis
lyset er rimeligt konstant så brug evt. M! Prøv at se om det ikke kan lade
sig gøre at køre helt uden blitz.

Brian

Fra : JD

Dato : 19-11-07 10:07

Tak for feedback. Jeg kan oplyse, at jeg bruger en 70.200 2.8 L (som sagt
uden IS).
Jeg skal prøve at se, om jeg kan uploade et par fejlskud!

Fra : HKJ

Dato : 19-11-07 17:10

JD wrote:
> Canon 30D m/ SpeedLite 580EX
> Lukker: 1/500 - 1/1000 sekund

Hvilket vil sige at blitzen er i high speed mode og ikke giver ret meget
lysstyrke.
Prøv med en lukkertid på 1/200 (xsync), når du bruger blitz, så er den
meget kraftigere.

På Nikon kan jeg få noget "grønt" folie at sætte foran blitzen, så dens
farvetemperatur er tættere på lysstofrør, det giver færre problemer med
hvidbalancen.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-07 10:36

"JD" <britonFJERN__D3TTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har været ude at fotografere indendørs sport (fodbold) i en hal, men
> der er alt for langt mellem de brugbare billeder.

Drop flash - det giver nemt ujævnt lys med en anden farve end det
eksisterende.

Med mindre du gør det mere avanceret, med farvefiltre og gerne flere flash
trådløst styret væk fra kameraet.
Se f.eks.
http://strobist.blogspot.com/
eller mere specifikt
http://strobist.blogspot.com/2006/04/on-assignment-big-gym-little-lights.html
http://strobist.blogspot.com/2007/02/on-assignment-speedlighting-college-gym.html
http://strobist.blogspot.com/2007/03/q-speedlighting-gym.html

> Canon EF 85 1.8 USM og 70-200 L (uden IS)
> Monopod

Det lyder ok

> Normale indstillinger:
> ISO 1600 eller 3200
> Lukker: 1/500 - 1/1000 sekund

Det lyder ok.

Lyset i en hal er ofte dårligt - men rimeligt jævnt.
Det betyder at man ofte er bedre tjent med manuel eksponering, så
automatikken ikke bliver snydt f.eks. af om spillerne har hvide eller sorte
trøjer på. Efterbehandlingen bliver lettere, fordi billederne er mere
ensartede.

Alternativt kør blænde prioriteret på største blændeåbning - for at få
kortest mulige lukketid.

Overvej muligheden for at bruge bevægelses-uskarphed kreativt.

> Ofte bliver "actionbillederne" meget røde

Det er hvidbalancen som er problemet.
Tag billederne i RAW, så har du de bedste muligheder for at rette på dem
efterfølgende. Tag et billede af et hvidt stykke papir, eller brug en mere
velkendt reference.

Problemet er også at det ofte er lysstofrør i sådan en sportshal, og de ikke
giver en jævn spektralfordeling. Det betyder at hvidbalance justering ikke
kan få farverne helt på plads.
Overvej at konvertere billederne til sort/hvid - det kan oven i købet godt
være pænt.

> og/eller så grovkornede,

ISO 1600 og højere presser systemet.
Jo mere korrekt eksponeringen er des bedre.

Næste trin er kameramodeller med mindre støj (større sensorer) som f.eks.
Canon 5D eller 1D mkIII.

[8<8<8<]
> Naturligvis har selv en 580EX sine begrænsninger mht. rækkevidde, men det
> burde da være muligt at få flere gode skud i kassen?

Den burde kunne række pænt langt ved ISO 1600 og f/2.8 - men det er ikke
nødvendigvis løsningen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Klaus Harbo

Dato : 21-11-07 08:34

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> eksisterende.
>
> Med mindre du gør det mere avanceret, med farvefiltre og gerne flere flash

Jeg har haft masser af fornøjelse (og en del udgifter!) med at følge Strobist. Anbefalet! Forleden uge skød jeg et par
basketball-kampe i en vintermørk hal, se

   http://www.flickr.com/photos/klaus-harbo/sets/72157602700119662/

for eksempler.

Farvebillederne er lavet med 'Strobist'-teknik - to SB28 Nikon flash trådløst forbundet ca. 2 meter over gulvet bag den
ene kurv. De sort/hvide er lavet mere 'traditionelt' - SB28 manuel flash på kamera (knægtene brokkede sig vildt over
min flash glimt! . Objektiverne er hhv. Canon 135L f/2 og 35L f/1.4, såvidt jeg husker.

-Klaus.

Fra : JD

Dato : 21-11-07 14:37

Hej Klaus

Tak for tippene! Jeg har faktisk to Speedlite-flash (580EX og 420EX) samt
Canons trådløse UV-udløser. Jeg kunne prøve at sætte dem på et stativ (eller
finde et par slaver, der kan hjælpe) på hver sin side af banen, og så nøjes
med at koncentrere mig om, hvad der foregår omkring målet.

Jeg er ikke sikker på, at jeg ville turde binde dem fast over målet (en
bagageelastik kan gøre underværker)...
en "uheldigt" flyvende bold, og mine flasher er kaput.

Men jeg vil nærstudere websiden og se, om ikke der skulle være en situation,
som passer til mine forhold.

Mvh Jeff

Fra : Robert Piil

Dato : 21-11-07 19:03

Klaus Harbo skrev:

> (knægtene brokkede sig vildt over min flash glimt! .

Er det så ikke nærmest diskvalificerende for blitz, hvis man vil tage
billeder af en betydende kamp?

Robert Piil

Fra : jakob

Dato : 21-11-07 19:06

> [...]
et par
> basketball-kampe i en vintermørk hal, se

Hey

Bestemt ikke dårligt, det er du jo sluppet godt fra. Lidt sjovt hvad man
kan med trådløse flash :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : JG

Dato : 22-11-07 15:40

JD skrev:
> Hej alle
>
> Jeg har været ude at fotografere indendørs sport (fodbold) i en hal, men
> der er alt for langt mellem de brugbare billeder.

Først og fremmest synes jeg, du skal tage din flash og lægge den pænt
ned i tasken og først tage den op, når du har forladt hallen Den
skaber flere problemer, end den løser, som flere har været inde på. Og
så smadrer den stemningen.

Kan du køre på 1/500 sek, kan du sagtens klare dig uden flash for at få
skarpe billeder.

Indendørs fodbold kan være en meget ufotogen sport, hvor man kan blive
træt af at se spillerne flytte bolden fra side til side, indtil der er
hul til skud eller gennembrud. Jeg har tit, pga. tidspres, været nødt
til at forlade et fodboldstævne uden at have fået en eneste nærkamp i
kassen.

Støj kan du ikke slippe for på de høje iso-indstillinger, og det går
helt galt, hvis din eksponering ikke er præcis. Fodboldspillerne løber
ofte og kigger ned i gulvet, hvor bolden som regel befinder sig, og får
derfor kun reflekteret lys i ansigtet. Samtidig er det tit nogle ret
dårlige lamper, der sidder i idrætshaller, set fra en fotografs
synspunkt. Så selvom du kan lave en hvidbalance, der gengiver en hvid
trøje korrekt, kan du få mystiske hudtoner, der er umulige at rette op.
Specielt på høje iso-indstillinger. Så det er en svær opgave, du har
stillet dig selv

Bortset fra fokus vil jeg råde dig til at køre det hele manuelt. Og jeg
ville aldrig vælge en lukketid på 1/1000 sek, hvis det tvinger mig op på
3200 iso. Så hellere 1/500 sek / 1600 iso!

Hvor placerer du dig i øvrigt i hallen? Jeg plejer at vælge et af
hjørnerne. Så kan du bedre skille spillerne ud fra baggrunden, selv når
de er helt inde ved banden.

Johan

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 22-11-07 23:10

JG skrev:

> [...]
>
> Hvor placerer du dig i øvrigt i hallen? Jeg plejer at vælge et af
> hjørnerne. Så kan du bedre skille spillerne ud fra baggrunden, selv når

Jeg er enig i det meste af dette - flash giver en dårlig stemning,
specielt fordi man ofte er nødt til at tage mange billeder for at være
sikker på at fange nogle spændende situationer.

Jeg fotograferede noget håndbold i søndags hvor jeg kørte på Av med en
85mm f/1.8 fuldt åbent på en 400D. Det gav lukkertider i området 1/500 -
1/1000 på 1600 ISO. 1/750 er nok på grænsen til at være for langsom til
håndbold; måske er det tilstrækkeligt til indendørs fodbold, men
lysforholdene er også meget forskellige i sportshallerne.

Det blev rimeligt OK med justering af hvidbalancen i RAW-konverteringen,
men de 1600 ISO kan ses hvis man begynder at beskære. Der var problemer
med AF fordi den gerne ville focusere på de hvide bandereklamer i
baggrunden, men jeg kan nok ikke focusere hurtig nok manuelt. Næste gang
vil jeg nok undgå AI Servo og prøve på AI Focus i stedet for...

Dernæst kommer opgaven med at fange de spændende spilsituationer - det
kræver en del at følge med i spillet og være klar med kameraet i de
afgørende øjeblikke. Så tag rigeligt med billeder og slet med rund hånd
bagefter

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : JG

Dato : 23-11-07 00:48

Kurt Kjær Jensen skrev:

> [...]
> håndbold; måske er det tilstrækkeligt til indendørs fodbold, men
> lysforholdene er også meget forskellige i sportshallerne.

Det er jo et spørgsmål om, hvorvidt man absolut vil fryse al bevægelse.
På 1/500 sek er der en smule bevægelse i bold og skudarm, når det går
stærkt. Men er fokus i orden, står ansigtet skarpt, og så er resten
efter min mening med til at tilføre billederne liv og dynamik.

Her er nogle eksempler, taget på 1/500 og 1/640 sek.

http://www.johan-gadegaard.dk/soundslides/haandbold/index.html

> [...]
> baggrunden, men jeg kan nok ikke focusere hurtig nok manuelt. Næste gang
> vil jeg nok undgå AI Servo og prøve på AI Focus i stedet for...

Vælger du ét eller flere fokuspunkter, og i så fald hvilket? Det er et
almindeligt problem, men jeg har nu aldrig hørt om, at det skulle hjælpe
af vælge AI fokus.

> [...]
> kræver en del at følge med i spillet og være klar med kameraet i de
> afgørende øjeblikke. Så tag rigeligt med billeder og slet med rund hånd

Det er jo udfordringen - og det sjove...

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 24-11-07 18:50

JG skrev:

> [...]
> efter min mening med til at tilføre billederne liv og dynamik.
>
> Her er nogle eksempler, taget på 1/500 og 1/640 sek.

Respekt, det er jo rigtigt gode billeder med action og spændende
spilsituationer. Jeg fotograferede 1. div damer, og der er tingene ikke
helt så spektakulære i forhold liga-herrer, som du har en del af her.
Men jeg kan se at jeg skal en del tættere på med min 85 mm

> Vælger du ét eller flere fokuspunkter, og i så fald hvilket? Det er et
> almindeligt problem, men jeg har nu aldrig hørt om, at det skulle hjælpe
> af vælge AI fokus.

Jeg startede med automatisk valg af focuspunkt, men skiftede til
centerfocus efter noget tid. I mit tilfælde var det også en svær opgave
at finde noget kontrast i mørkeblå spillertrøjer i en halvmørk hal

Måske skulle jeg prøve med det nederste focuspunkt for at få focus på
spillernes sko eller ben, selvom det centrale focuspunkt er mere
følsomt. Det burde virke med enten AI Servo på nederste focuspunkt eller
One-Shot AF i centerpunktet og pre-focus. Det skal vist lige prøves...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-11-07 20:47

On Sat, 24 Nov 2007 18:50:01 +0100, Kurt Kjær Jensen wrote:

> [...]

Dem der er taget med iso 3200 er det som om at der er brugt for voldsom
støjfjerning. Detaljerne manger. Men resten er ganske nydelige.

> [...]
> helt så spektakulære i forhold liga-herrer, som du har en del af her.
> Men jeg kan se at jeg skal en del tættere på med min 85 mm

Du kommer meget langt med en 85mm. Sid på baglinien og se hvor tæt på man
kommer med 85mm. Det passer nogenlunde med fuld person på 3m linien. Har
selv taget billeder med 50mm. Så det virker. Hvis det kun er til web brug
så kan man godt beskære en del.

> [...]
> følsomt. Det burde virke med enten AI Servo på nederste focuspunkt eller
> One-Shot AF i centerpunktet og pre-focus. Det skal vist lige prøves...

Bruger altid ceterpunktet og AI Servo. De andre punkter er alt for
upræcise efter min mening. De er nok ok på 1d modellerne men ikke på de
mindre modeller. Glem alt om One-Shot for du når aldrig at stille skarpt.
Hold focus på spilleren før du vil tage billedet. Hele hemmeligheden ved
gode actionfotos er at kunne forudse hvad der vil ske.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : JG

Dato : 24-11-07 23:16

Jens Stadsgaard skrev:

> Dem der er taget med iso 3200 er det som om at der er brugt for voldsom
> støjfjerning. Detaljerne manger.

Det skal Noise Ninja nu ikke have skylden for. Men med elendigt lys og
3200 iso er der grænser for, hvad man kan forvente. Jeg arbejder
udelukkende partielt med støjfjerning, og selvom jeg selvfølgelig ikke
kan huske detaljer fra hvert enkelt billede, er jeg ret sikker på, at
der ikke har været flere detaljer at hente i råfilerne.

Fra : JG

Dato : 24-11-07 23:43

Kurt Kjær Jensen skrev:

> Men jeg kan se at jeg skal en del tættere på med min 85 mm

Jeg tror kun, der er et enkelt 85 mm skud i den serie. Men ja, man skal
tæt på spillet med den optik. Jeg plejer at sætte mig helt inde ved
målet, når jeg bruger den. Hvis man rykker en halv meter tilbage, er man
i sikkerhed for vildfarne skud fra modsatte fløj. Man får ikke
billederne af de skud, men man sidder godt til at fotografere alle
kampene på stregen.

Det eneste sted, jeg ikke bryder mig om at sidde, er bag baglinien ca
midt mellem målet og sidelinien. Her risikerer man at få en spiller i
hovedet på kontraangreb.

> Jeg startede med automatisk valg af focuspunkt, men skiftede til
> centerfocus efter noget tid. I mit tilfælde var det også en svær opgave
> at finde noget kontrast i mørkeblå spillertrøjer i en halvmørk hal

Ja tak, det har du ret i!

> [...]
> følsomt. Det burde virke med enten AI Servo på nederste focuspunkt eller
> One-Shot AF i centerpunktet og pre-focus. Det skal vist lige prøves...

Jeg er landet på det midterste punkt (Mark III). Det giver de færreste
fejlskud. Med Mark II kørte jeg oftest på automatisk valg, men det
fungerer slet ikke med afløseren, som så til gengæld fungerer en del
bedre på midterste punkt. Det er lidt svært at sige noget generelt om.
De fleste af mine kolleger brugte også det midterste punkt med Mark II,
selvom vores settings i øvrigt var éns.

Det kunne være spændende at se, hvor langt de kunne komme med
øjekontrolleret fokus, som de jo har haft i flere kameramodeller.

Johan