Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon modlysblænder
Fra : JDD

Dato : 18-11-07 11:07

hej

efter at have læst dette link, så prøvede jeg min modlysblænde fra 24-105
"EW-83H" på 17-40 og der er jo ingen problemer. Mest for sjovs skyld prøvede
jeg den også på min 10-22, den bruger samme modlysblænde som 17-40, og det
sjove er at der ikke er noget vignitering at se i søgeren, men der er dog en
meget lille vignitering i siden på billedet, når man får den på PCen.

Jeg vil dog mene at det var væk hvis man filede omkring 1mm af, så har man
en bedre og mere solid modlysblænde til den også. Jeg har dog ikke prøvet
modifiseringen endnu.

http://www.burren.cx/photo/alternate_hoods.html

Jan Damkjær
Huginsvej 19
7800 Skive
29625011

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-11-07 11:31

"JDD" <Jdd@thorpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bedre og mere solid modlysblænde til den også. Jeg har dog ikke prøvet

Hej

Vigneteringen fra en upassende modlysblænde, er afhængig af hvilken blænde,
og hvilken afstand optikken står på.
Du ser jo gennem søgeren ved fuld blændeåbning, og kan derfor ikke se
vigneteringen, når du så tager billedet blænder "springblænden" ned på den
blænde som kameraet er indstillet på!

Langgaard

Fra : Asle Bjerva

Dato : 19-11-07 10:31

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> vigneteringen, når du så tager billedet blænder "springblænden" ned
> på den blænde som kameraet er indstillet på!

Samt at man ikke ser hele bildet i søkeren på Canon, unntatt på 1 / 5
serien.
--
AsleB;Oslo

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 19-11-07 15:38

> [...]
> en bedre og mere solid modlysblænde til den også. Jeg har dog ikke prøvet

Det er vel kun på crop-kameraer dette lille stunt kan lade sig gøre på? Jeg
kunne forestille mig, at full-frame vil få nogle ret sorte hjørner.

MVH
Thomas

Fra : JDD

Dato : 19-11-07 19:30

> Det er vel kun på crop-kameraer dette lille stunt kan lade sig gøre på?
> Jeg kunne forestille mig, at full-frame vil få nogle ret sorte hjørner.
>
> MVH
> Thomas

Sansynlig vis, men jeg har prøvet at sætte den fra 24-105 på 17-40 på min
EOS1 filmkamera, der kan jeg heller ikke se nogen vignitering i søgeren. Men
min kammerat har bestilt en ny 1Ds III så måske vi lige tester det der når
han får den.

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 19-11-07 20:48

> [...]
> Men min kammerat har bestilt en ny 1Ds III så måske vi lige tester det der

Jeg skal heller ikke kunne sige om det er et problem. Jeg har godt set, at
der er nogle der mener det er bedre, men om det virker på FF skal jeg ikke
kunne sige, hvis det gør, så er det jo kun en fordel, da du har en endnu
bedre blokering for falsk lys. Held og lykke med projektet.

MVH
Thomas