Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et banalt spørgsmål -må det stilles her?
Fra : Wilstrup

Dato : 17-11-07 21:15

Jeg har anskaffet flere bøger og hæfter om fotografering, da
jeg nu vil forsøge at lære noget om det- men ingen af de
bøger jeg er stødt på, virker som om de tager fotoamatører
alvorligt. De mener tilsynéladende at vi alle har i det
mindste et minimalt kendskab til ting som blænder,
dybdeskarphed og iso, og det er til at blive helt svedt af.

Jeg har tidligere fået gode råd her, men nu er det at jeg
spørger -og undskyld at det er dumt - hvad i alverden er ISO
for en størrelse og hvad bevirker det?

Jeg har et Nikon D80, så jeg må absolut vide noget om disse
ting,så hvis en vil forklare mig det i et simpelt sprog, så
vil jeg være meget glad. Det er ikke noget der haster, men det
er dog et spørgsmål som jeg ikke finder klart forklaret i
diverse bøger om foto, desværre

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-11-07 21:36

Wilstrup skrev:
> [...]
> vil jeg være meget glad. Det er ikke noget der haster, men det
> er dog et spørgsmål som jeg ikke finder klart forklaret i

http://www.photoxels.com/tutorial_iso.html

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : 7c

Dato : 17-11-07 21:33

> Jeg har tidligere fået gode råd her, men nu er det at jeg spørger -og
> undskyld at det er dumt - hvad i alverden er ISO for en størrelse og hvad
> bevirker det?

_____

iso er et tal for hvor meget lys der skal være på dit billede.
Lavt isotal (ex. 100) giver lidt lys.
Højt isotal (ex. 800) giver meget lys.

Nu er det desværre således at man ikke bare kan skrue vildt højt op for
iso'en og så skyde løs om natten til fest osv. Fordi jo højere et isotal du
har, jo mere støj vil der være på dit billede (mere grumset). Så det er en
fin ballancegang hele tiden for at kruge så lavt et isotal, men stadig have
nok lys. Leg med det, så kan du se det i praksis.

Håber du kan se hvad jeg mener.

Vh.

Søren

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-11-07 21:39

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
> [...]
> vi alle har i det mindste et minimalt kendskab til ting som blænder,
> dybdeskarphed og iso, og det er til at blive helt svedt af.

Det burde være muligt at finde nogle gode bøger på biblioteket. Husk at de
fleste ting, såsom blænde, lukktid, brændvidde osv. ikke har ændret sig bare
fordi filmen er skiftet ud med en elektronisk sensor - så de gamle bøger kan
sagtens bruges.

F.eks. husker jeg
Fotobogen
Tybjerg Casper
ISBN 87-991626-0-1
og
Fotografering med digital spejlrefleks
Forfatter: Henrik Schurmann
ISBN: 87-7900-426-1
som udemærkede nye, danske bøger

> Jeg har tidligere fået gode råd her, men nu er det at jeg spørger -og
> undskyld at det er dumt - hvad i alverden er ISO for en størrelse og hvad
> bevirker det?

ISO er i forbindelse med foto typisk et mål for hvor følsom sensoren eller
filmen er.
Hver gang værdien fordobles skal der halv så meget lys til en tilsvarende
eksponering.

Egentlig er ISO en forkortelse for International Standardiserings
Organisation, som står bag en lang række industristandarder. Bl.a. har de
også en standard for hvordan en almindelig blitz-sko er udformet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 17-11-07 21:59

Mogens Hansen skrev:

> F.eks. husker jeg
> [...]

Sjovt det lige er dem du nævner. Da jeg købte mit D40 i juli, pløjede
jeg mig igennem alt hvad jeg kunne finde på biblioteket, både om analog
og digital SLR-fotografering.

Lige netop de to du nævner, var dem der hævede sig betydeligt over
resten. Det er jo fint nok at erfarne fotografer kan se at de er
kompetent skrevet, men den store cadeau til bøgerne må være at også dem
der køber dem for at lære om fotografering, synes de får noget ud af dem.

Den endelige test må så være, at det også med tiden gør mig i stand til
at producere seværdige billeder.

Robert Piil

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-07 02:29

Wilstrup wrote:
> [...]
> vil jeg være meget glad. Det er ikke noget der haster, men det
> er dog et spørgsmål som jeg ikke finder klart forklaret i

Jeg skal prøve her at gi dig et kort kursus.
Grib din D80. Drej drejeknappen øverst til venstre over på A -For
blændeprioriteret automatik.
Drej nu pegefingerhjulet så kameraet viser blændeværdien 11.
Kig i søgeren og tryk så på DOF-preview knappen. Den sidder foran på
opsatsen, hvor objektivet fastgøres, skråt forneden til højre. Man kan lige
nå den med lillefingeren.
Du vil nu se, at søgerbilledet bliver meget mørkere, men også at for og
baggrund bliver skarpere end uden at knappen er aktiveret. Vend kameraet om
og kig ind i objektivet. tryk igen på knappen og se hvordan blændebladene
skydes ind. Blænden er altså en metaliris, der bestemmer, hvor meget lys,
der kan slippe ind igennem.
Jeg går ud fra, at du har styr på lukkertiden. altså kort lukkertid så som
1/1000 sekund vil slippe halvt så meget lys ind på sensoren som 1/500
sekund.
Her er så sammenhængen. en halvering eller fordobling af lukkertiden svarer
nøje til et blændetrin ned eller op.
De hele blændetrin er f:/1,0 f/1,4 f:/2,0 f:/2,8 f:/4,0 f:/5,6 f:/8,0 f:/11
f:/16 f:/22 f:/32.
Dit D80 kører standard med 1/3 blændeværdi for hvert klik.
Lad os nu forestille os, at du har taget et billede som er korrekt
eksponeret med en lukkertid på 1/500 sekund og en blændeværdi på f:/4,0. Det
samme billede kunne også have været taget ved en lukkertid på 1/1000 sekund
og en blændeværdi på f:/2,8 eller endnu hurtigere med 1/2000 sekund og en
blændeværdi på f:/ 2,0.
Man kan også gå den anden vej ved at vælge en højere blændeværdi f.eks.
f:/5,6. så er lukkertiden nu 1/250 sekund for det samme billede.
For lige at skære det ud i pap - I alle eksemplerne har vi nøjagtigt lige
meget lys til rådighed for at tage billedet.

Så er der den sidste af parameterne. Vi har vist sammenhængen mellem blænde
og lukkertid. Nu kommer turen til ISO-værdien. Der er tale om en
forstrækning af signalet fra sensoren. ISO værdien stiller du ved at trykke
på den næstnederste knap på bagsiden af kameraet og samtidigt dreje
tommelfingerknappen i kameraets øverste højre hjørne.
Kameraet kan indstilles i 1/3 trin. Igen er der en sammenhæng mellem blænde,
lukkertid og ISOværdi.
Standardværdien er ISO 100 svarende til de gamle analoge films ASA 100. Når
du skruer op for ISOværdien svarer en fordobling af ISOværdien til en
halvering af lukkertiden eller et blændetrin op.
Lad os tage det tidligere eksempel på et billede på 1/500 sekund blænde
f:/4,0. Det er så ved standard ISO 100
Nu hæver vi forstærkningen til ISO 200, altså fordobler vi følsomheden. Nu
hedder eksponeringen enten 1/1000 sekund f:/4,0 eller 1/500 sekund f:/5,6
Går vi op på ISO 400 forstærker vi igen signalet en gang mere. dvs. nu er
lukkertiden 1/2000 sekund ved blænde f:/4,0

Man bruger ISOværdien til at sikre lukkertider hurtige nok ved en bestemt
blændeværdi.
Det for at udngå rystelser af kameraet eller bevægelsesuskarphed, hvis
motivet er i bevægelse.

Som du har opdaget i det allerførste eksperiment har blændeværdien betydning
for dybdeskarpheden samtidigt for lukkertiden. - Det kan så bruges kreativt.

Jeg vil foreslå følgende. Drej programvælgeren hen på A. Nu har du kontrol
over blænden. Kameraet indstiller lukkertiden efter lysmåleren. Kommer du
til at mangle lukkertid, må du kompensere ved at øge ISO-værdien.
Men husk, at du sætter kvalitet over styr ved højere ISOværdier.

Nu er der endnu en ting, du skal lære. EV-korrektion!
Lysmåleren indbygget i kameraet regner med at lyset der strømmer ind i
kameraet er en 18% reflektion fra motivet.
Det er jo bare ikke altid tilfældet. Så du skal lære at bruge dit histogram
og drage erfaring fra dit tidligere skud.
Histogrammet fremkalder du ved at trykke på >knappen, så billedet vises. Nu
kan du betjene joypad'en på kameraets bagside til at blade mellem billederne
taget og til at fremkalde diverse informationer om eksponeringen.Du har 2
sider med EXIFdata, en med histogram og en med highlights
Du kan se udseende på tingene her:
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD80/page8.asp
Hvis du nøjes med at kigge på det hvide histogram, så kan du se billedets
informationer spredt ud over histogrammet. Til højre på histogrammet har du
sort og til venstre hvid. altså highlights.
Hvis et billedes histogram er rykket meget mod højre vil detaljer i det
mørke gå i sort, og detaljer kan ikke hives frem fra det sorte.
Informationer i de mørke ting går i sort og detaljer er tabt.
Modsat vil et billede hvor histogrammet er rykket helt til højre have
udbrændte partier, altså partier, der går helt i hvidt og detaljer i det
hvide forsvinder helt. Det samme kan ske i kraftige farvers område. Altså at
der kommer så meget lys ind, at det går over, hvad sensoren kan klare at
optage. Dermed bliver partierne bare sammenhængende flader af hvid eller en
kraftig farve som rød eller blå uden detaljer i fladen.
Vi kalder det udbrændte områder. Dem skal man undgå især.
For at undgå disse fejl, skal du altså kigge på dit histogram fra første
billede og korrigere på din EV +/- knap.
EV flyttes i 1/3 blændeværdi. Bruger du A Blændeprioritet, så vil kameraet
korrigere på lukkertiden ved at forlænge eller afkorte lukkertiden
tilsvarende værdien. Bruger du S Lukkertidsprioritet, har du låst
lukkertiden til det valgte, og så korrigerer det på blænden, om det kan.

Tag en serie billeder af samme motiv. For hver eksponering korrigerer du EV
op i et klik. Kig på dit histogram for hvert billede og se, hvordan
hsitogrammet vandrer mod venstre for hvert klik. Prøv igen og korrigere
med - og se, hvordan histogrammet vandrer mod højre. Med tiden vil du lære
allerede at se, hvad vej og kunne skønne hvor meget, der skal korrigeres med
EV allerede i søgeren, når du ser på motivet.

Bare gå på med krum hals - Øvelse gør mester.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 18-11-07 11:00

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

Til alle!
Jeg har nu fået adskillige svar fra alle jer søde mennesker -
det er helt
utroligt så hjælpsom man er i denne gruppe. Skriver man fx i
visse andre
grupper og kommer til at være OT, så får man straks på puklen,
men ikke en
eneste gang har jeg oplevet "morsomme" udfald eller "useriøse"
svar - og jeg
er dybt taknemmelig for de svar jeg har fået af folk, der har
gidet at sætte
sig til tastaturet for at give mig et ordentligt svar - tusind
tak for det.
Man bliver jo helt rørt

Jeg tror jeg kan bruge alle svarene, men en særlig tak til
Frodo Nifinger,
der har givet sig tid til at give mig et kort "kursus" - det
var en rigtig
god forklaring. Tak for den!

Men også tak til alle, der har bidraget til denne her
latterlige dilletant,
der kun lige har snuset til emnet. Det luner på en kold dag.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-07 22:50

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dilletant,
> der kun lige har snuset til emnet. Det luner på en kold dag.

OBS!

Den gode Ove Kjeldgaard har lgie gjort mig opmærksom på, at jeg har været
uopmærksom i natten, da jeg skrev ovenstående.
JEg har byttet rundt på højre og venstre på histogrammet.

Altså !Til venstre Sort og til højre hvid/højlys.

Jeg har lige en kort lille detalje mere at tilføje.

Lige tilvenstre for din EV+/- knap sidder en anden knap med et vindue med en
rund ring i.
Det er din lysmålervælgerknap. Med den kan du på tommelfingerhjulet vælge 3
forskellige lysmålinger:
1 Matrix Symbolet med vinduet med prikken i. Her måler du på hele billedet.
2. Center, Symbolet med en prik med en ramme udenom. Her måler du i den
runde centerramme, du kan se i søgeren.
I submenueren kan denne cirkel udvides og indskrænkes i flere trin.
3. Spotmåling; symbolet med kun en prik. Her måler kameraet kun på lyset fra
det aktive fokusfelt.

Matrixmåling bruger du i det daglige, hvor motiv og baggrund er nogenlunde
ensartet belyst.
Start med den.

Center bruges ofte til F.eks fugle, hvor lyse partier let brænder ud, fordi
de udgør så lille en del af billedrammen.

Spot til helt åndsvage lyssituationer som. f. eks en koncert, hvor
forskellen mellem lys og mørke er meget stor, og kameraet alligevel ikke kan
rumme hele spektret.
Du vil med tiden lære at bruge disse lysmålingsmetoder, men start ud med
Matrix og lær dig med tiden, hvilken, du bør vælge i hvad situation.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-07 22:51

> [...]
> dilletant,
> der kun lige har snuset til emnet. Det luner på en kold dag.
Du er da velkommen.
Bare spørg, hvis noget driller.
Man kan i værste fald kun få dumme svar.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-11-07 17:02

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

En glimrende beskrivelse, men jeg har lidt problemer med følgende tre afsnit:

>Hvis du nøjes med at kigge på det hvide histogram, så kan du se billedets
>informationer spredt ud over histogrammet. Til højre på histogrammet har du
>sort og til venstre hvid. altså highlights.

Er der ikke byttet om på højre og venstre i ovenstående?

>Hvis et billedes histogram er rykket meget mod højre vil detaljer i det
>mørke gå i sort, og detaljer kan ikke hives frem fra det sorte.
>Informationer i de mørke ting går i sort og detaljer er tabt.

Og skal det ikke være "meget mod venstre"?

> [...]
>optage. Dermed bliver partierne bare sammenhængende flader af hvid eller en
>kraftig farve som rød eller blå uden detaljer i fladen.

Hvis mine to første påstande passer, så er ovenstående korrekt.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-07 22:36

"Ove Kjeldgaard" <n3ws@hiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og skal det ikke være "meget mod venstre"?

> Hvis mine to første påstande passer, så er ovenstående korrekt.

Jo, for pokker - Det er mine tomelfingre, der har byttet plads i natten.

Det må lige rettes

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Anders

Dato : 19-11-07 16:08

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, for pokker - Det er mine tomelfingre, der har byttet plads i natten.
>
> Det må lige rettes

For pokker da også.. Jeg HADER bare når mine tommelfingre bytter plads i ly
af nattens mørke... og man prøver at tage fat i glasset, og der ryger cola
ud over det hele

..... Sådan lidt mere seriøst, så var det sgu et flot svar du kom med her
Jesper!

Mvh AndersH

Fra : jespero

Dato : 19-11-07 09:43

> [...]
> vil jeg være meget glad. Det er ikke noget der haster, men det
> er dog et spørgsmål som jeg ikke finder klart forklaret i

En rigtig god fotobog er Gyldendal:Fotoskolen,grundbog i fotolære af
Keld Poulsen fra 1978
Fås på bibliorteket
Den giver grundlæggende ting i fotografering.
Er skrevet til 7-8 klasses elever.
Den omhandler også film og mørkekammer men det springer du bare over.
jespero

Fra : Anders

Dato : 19-11-07 15:14

> [...]
> vi alle har i det mindste et minimalt kendskab til ting som blænder,
> dybdeskarphed og iso, og det er til at blive helt svedt af.

Nu skal jeg lige komme med en info, her inden jeg reklamerer:
Jeg arbejder i en click butik, og vi er de eneste der sælger det produkt jeg
skal til at "sælge" her.

Vi har lige i weekenden været til infomøde/fest i Click regi, og der blev
den nyeste fotobog fremvist.
Vi har tidligere haft "Fotobogen" her i Click, (den sælges stadig), den var
ikke så teknisk, men mere generel om alt foto.
Nu her kommer der en ny bog i serien, kaldet "Fototeknik". Jeg fik en bog i
lørdags, og pga. der var fest om aftenen + efterfølgende tømmermænd + Fælles
Fynske hvor vi havde en stand, så har jeg ikke kigget mere end de første 10
sider.. Det første jeg har set her er utrolig godt til nybegyndere. Der
bliver fortalt om blænde, lukkertid, iso og alt det der, på en måde så selv
min chef vil kunne forstå det
Udover alt tekniksnakken, så er der maaaange billeder til at vise teknikken
i praksis.
Kvaliteten af tryk og billeder er det samme som "Fotobogen"

Bogen kommer til julehandlen,dvs. sidst her i måneden tror jeg..

Prisen er vist 169kr.

mvh Anders

Fra : Anders

Dato : 19-11-07 15:22

"Anders" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

[kliiip]

Jeg så lige, at Casper har lagt en nyhed op på sin side:
http://www.ttf.dk/Dansk/Tybjerg/Nyheder.aspx?M=News&PID=2647&NewsID=110

Mvh Anders

Fra : Wilstrup

Dato : 24-11-07 11:36

"Anders" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Anders" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> [kliiip]
>
> Jeg så lige, at Casper har lagt en nyhed op på sin side:
> http://www.ttf.dk/Dansk/Tybjerg/Nyheder.aspx?M=News&PID=2647&NewsID=110

Takker endnu en gang - men jeg søger jo ikke kun efter
tekniske forklaringer´, men også nogle der kan forbindes med
mit kamera, Nikon D80 - og det savner jeg. Dérfor var Frodes
svar supergode. Men jeg vil da se efter dit forslag i handelen