Nitrat i vandet
Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 13-07-01 14:04

Jeg har lige testet mit akvarie for nitrat og har fået et tal, der hedder 1
på en skala fra 0 til 240 - kan det virkelig passe efter et halvt år?
Hvis det passer har jeg i hvert fald ikke nogle problemer - måske kun med
gødning til planterne, men de får et pille engang i mellem...

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 13-07-01 17:40

Hvis ikk dine planter har huller i bladene, er der ikke noget galt, det er
som regl en kraftig antydning, af at du har et vandproblem, i form af nitrat
og nitrit.

Hygsom Leo

Fra : ole larsen

Dato : 13-07-01 19:44

Leo Vaeversted skrev i meddelelsen <9in899$g4k$1@sunsite.dk>...
>Hvis ikk dine planter har huller i bladene, er der ikke noget galt, det er
>som regl en kraftig antydning, af at du har et vandproblem, i form af
> [...]
At huller i bladene skulle være tegn på forhøjet nitrit/nitrat er nyt for
mig. Det hører jeg meget gerne mere om.

Ole

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 13-07-01 21:57

Det var noget jeg læste i en bog om akvariumplanter.

Jeg kan ikke huske hvad bogen hedder.

Hygsom Leo

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 16-07-01 10:13

"Leo Vaeversted" <leo@vaeversted.nu> wrote in message
> Hvis ikk dine planter har huller i bladene, er der ikke noget galt, det er
> som regl en kraftig antydning, af at du har et vandproblem, i form af
nitrat
> og nitrit.

Mine planter har masser af huller i bladene, men jeg tror nu nærmest det
skyldes mine siamesiste algeædere

Fra : ole larsen

Dato : 13-07-01 19:41

Lars Bo Wassini skrev i meddelelsen
<3b4ef1b5$0$320$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>Hvis det passer har jeg i hvert fald ikke nogle problemer - måske kun med
>gødning til planterne, men de får et pille engang i mellem...

Hvis man skal forholde sig til "1", var det rart at vide om det er mg/L
(~ppm) eller km/t. Måleenheden står med garanti på emballagen eller i et
indlæg til testsættet.
Er det det første, kan det sagtens passe og er OK.

Ole