Internetdeling: Månedens hjernevrider!
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-11-07 11:35

Månedens hjernevrider:
___________________________________

Jeg har to computere eMac og iMac (Intel). Begge Tiger Fuldt opdateret.

iMac er koblet til internettet.

eMac har fået sin ethernetport brændt af. Derfor vil jeg slutte eMac til
internettet gennem iMac ved hjælp af et FireWire kabel.

Jeg opretter en netværksport over FW på begge maskiner og slår
internetdeling til på iMac.

eMac kan koble sig til iMac med alm. arkivdeling vi FW og IP-adresse.

Ifølge oversigten i Systemindstillinger->Netværk er eMac nu "koblet til
internet via FireWire med IP-adresse 192.168.2.32". Subnet masken er
3x255.0 og Routeradressen er (som forventet) 192.168.2.1. Alt sammen
givet ved DHCP.

MEN:
eMac kan ikke i praksis komme på internet!

JEG HAR PRØVET:
- at lægge DNS-adresser ind manuelt og jeg har prøvet at lade være
- at pinge kendte IP adresser på nettet
- jeg har endda prøvet at installere et nyt styresystem helt fra bunden
på eMac.
- jeg har prøvet tilsvarende setup på andre maskiner uden problemer.

SPEKULATIONER:
Man kunne umiddelbart tro at noget går galt i iMac, men her er set-up'et
fuldstændigt enkelt og som det skal være.

Jeg hælder lidt til at afbrændingen af ethernet-porten i eMac måske
forhindrer den i at se internettet. Men jeg har bare ikke kendskab til
en hardware enhed der skulle kunne brænde af og som kun influerer på
internet forbindelsen og ikke på den øvrige opkobling.

På den anden side set kan motherboards med fejl i nogen gange opføre sig
ud over det umidddelbart forklar-bare!

HAR NOGEN ET BUD PÅ HVOR FEJLEN KAN LIGGE?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-07 14:45

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Man kunne umiddelbart tro at noget går galt i iMac, men her er set-up'et
> fuldstændigt enkelt og som det skal være.

Må man se uddata fra "ifconfig -a", "netstat -rn" og "netstat -in" fra
begge maskiner (jep, i terminalen).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-07 14:59

Hej Stig

- Har din iMac _2_ ethernetporte (som på MacPro)? - så kunne det måske
løses med et PCI kort i din eMac. Svjh. har eMac et par PCI porte...
I 'Deling':
- Har du på din iMac slået 'Ekstern logind' og 'Eksterne Apple events' til?
- har du tilføjet din eMac som 'Delte mapper' i 'Arkivdeling'?
I 'Netværk':
- Har du markeret den FW port, du vil bruge og sat den til DHCP og
'Lokalitet' til 'Automatisk'?

På min MacPro kører jeg med både den og min QS Dual 1ghz på net
samtidig. Men det kneb for mig at få 'hul igennem', indtil jeg fandt ud
af, at man skulle slå deling af portene til. Det skal man også, hvis den
ene er koblet op via Firewire, så skal FW porten deles til
ethernetporten. Da jeg fik det fikset, fungerer det perfekt med
MacPro'en som 'router'...

Håber, det kan give dig idéer...
mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-11-07 15:18

> - Har din iMac _2_ ethernetporte (som på MacPro)? - så kunne det måske
> løses med et PCI kort i din eMac. Svjh. har eMac et par PCI porte...

En iMac med to ethernetporte findes ikke og med den løsning du skitserer
ville da være at gå over åen efter vand. Hvis eMac'en kunne udstyers med
nyt netværkskort viller der jo ikke være nogen grund til at "gå gennem"
iMac'en for at få netforbindelse

Men for at komme med endnu en alternativ løsning: Hvad med airportkort?
Har begge maskiner det, er det let at få iMac'en til at fungere som
trådløs router som eMac'en så kan koble sig på.

--
Mvh Martin

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-11-07 14:55

Stig Leerbeck wrote:
> [...]
> internet via FireWire med IP-adresse 192.168.2.32". Subnet masken er
> 3x255.0 og Routeradressen er (som forventet) 192.168.2.1. Alt sammen

Hej Stig

Det du har gang i giver de fleste mennesker grå hår (hvis de har nogen),
hvis man fumler via BSD-kommandoer. Grunden er at du skal sætte følgende
rigtigt op:
*ip net valg
*ip-adresser på interfaces evt. via dhcp
*NAT
*routing
*evt. dhcp-server (incl. dns-ip-adresser)

-

Prøv at kigge på:

Mar 26th 2007, How To: Using your Mac as a NAT router:
http://www.tuaw.com/2007/03/26/how-to-using-your-mac-as-a-nat-router/
Citat: "...Setting up your Mac as a router is not for everyone, but for
some applications it's mighty convenient. It is sometimes is a bit of a
beast to get set up, but if you keep at it (sometimes, sadly, just with
trial and error) you can probably get it going. Feel free to share your
own experiences in the comments..."

-

Install'n Play? - demo i 21 dage:

IPNetRouterX:
http://www.sustworks.com/site/prod_ipnrx_overview.html
ftp://sustworks.com/IPNetRouterX_1.3c10.dmg

hilsen

Glenn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-07 17:27

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> Månedens hjernevrider:

Såhudt jeg visker skriver apple selv at deres Internet Sharing ikke kan
natte til Firewire.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-11-07 08:11

Tak for de mange bud.

Een ting er ganske sikkert:
Det kan virke - ganske uden videre! Jeg kan gøre det fra min gamle ibook
gennem min Mac Pro.

Det er en simpel opsætning, men måske er det underliggende så indviklet
en affære, at ting kan gå galt, som ikke umiddelbart ses i opsætningen.

Herunder beskrives hvordan idet det forudsættes at du på begge maskiner
findes en port der hedder "Indbygget FireWire"

Gå på "Modermaskinen" (den med internet) ind under
systemindstillinger->internetdeling.

Sæt hak i "internetdeling" (OSX 10.5) eller gå til fanen "Internet" (OSX
10.4) og vælg "Del forbindelsen fra [aktive port]" ... Til computere der
bruger: (Sæt hak) Indbygget FireWire.

Gå over på "klient" maskinen og kig under "Indbygget FireWire". Hvis den
er sat til "DHCP" får du uden videre en IP-adresse og kan gå på nettet.

Jeg kører min hovedmaskine i IP-scopet 192.168.0.x.

Min klient maskine får tildelt en adresse 192.168.2.2.

Så jeg kan se, at Glenn har ret i at der oprettes noget NAT og at det
sikkert - under overfladen - er meget indviklet.

Men på iMac-eMac opsætningen kan jeg bare ikke få det til at virke!

Jeg tror jeg vil gennemgå iMacens indstillinger en gang til.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Esben

Dato : 27-11-07 08:35

> [...]

> Men på iMac-eMac opsætningen kan jeg bare ikke få det til at virke!
>
> Jeg tror jeg vil gennemgå iMacens indstillinger en gang til.

Har du checket dens firewall?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-12-07 16:15

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Har du checket dens firewall?
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Yeps - ingen firewall.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-12-07 20:49

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Yeps - ingen firewall.
>
> Stig Leerbeck

Det var en IP-konflikt! En enhed på netværket viste sig som standard at
have netop Mac'ens standard IP-nummer.

Det nemmeste var at lave den eksterne enheds nummer om.

Tak for input!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk