Lydstyrke fra itunes og DVD
Fra : Marianne

Dato : 22-11-07 17:47

Hej

Jeg har købt nogle nye højtalere (JBL Creature II). Når jeg spiller musik
fra itunes er lyden temmelig lav selv om jeg har skruet op på fuld styrke.
Forsøger jeg via en dvd er lyden højere, men bestemt ikke noget, man kan
kalde 'høj'.

Maskinen, jeg har itunes på, er en ibook G4.

Kan man gøre noget eller er det bare sådan?

mvh
Marianne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-07 20:03

Marianne wrote:
> [...]
> kalde 'høj'.
>
> Maskinen, jeg har itunes på, er en ibook G4.
>
> Kan man gøre noget eller er det bare sådan?

Start med at sætte en CD i, så du kan høre lyden...

- Sæt Creature IIs volumen til nogen nær max..
- Gå derefter ind i 'Systemindstillinger' -> 'Lyd', vælg fanen 'Lyd Ud'
- Sæt den udgående lyd til ca. 80%, så skulle du undgå evt. forvrængninger.

Bruger du iTunes til afspilning af musik, bør du slå 'Lydkontrol' fra,
da det generelt nedsætter lydstrken. selve iTunes kan også hæve niveauet
noget... Åbn iTunes indstillinger -> 'Afspilning' og fjern evt. hak i de
tre øverste 'Afspil med glidende overgang', 'Lydforbedring' og
'Lydkontrol'.

Når iTunes er åben, kan du også slå itunes Equalizer til. I topmenuen
vælger du 'Oversigt -> 'Vis equalizer'. I EQ vinduet sætter du hak i
'Til' og kører skyderen helt i top.

Creature II højttalerne er ikke beregnet til at spille meget højt. Det
er et system, der er lavet til at give en rigtig god og 'almindelig'
lyttehøjde, når man sidder og arbejder med computeren. - Og så har de jo
et design, der er helt unikt. Og modsat de fleste andre 2.1 systemer
behøver man ikke at sætte sub/forstærker langt væk fra satellitterne for
at kunne høre hele lydspektret.

Et par alternativer til itunes som rene musikafspillere er den gamle
'audion 3' og dens afløser 'Cog'. Bare smid programikon i dock og træk
en lyd CDs ikon på programmet, så loader de selv titler og ved et klik
på afspilleknappen starter de - ingen import af filer eller andet.
Audion har en finesse med at kunne bruge skins til selve
afspillepanelet, både ganske enkle og nogle sophistikerede dimser, der
ikke er særligt kønne. Jeg bruger selv en, der hedder 'Simple', og som
giver en lille smal afspille kontroller i siden af skærmen. Både Audion
og Cog kan også skrue op for lyden i selve programmet.

Og selvom Audion X 3.x ikke er opdateret siden 2002, kører den
fremragende på Leopard på både en PPC G4 og en MacPro!

Audion X 3 (nu freeware)
Audio player/encoder for CDs, MP3 & streaming net audio
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/8907
Cog 0.06 (freeware)
multi-format audio player
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26983

mvh. Erik Richard

Fra : Marianne

Dato : 23-11-07 08:37

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

>Start med at sætte en CD i, så du kan høre lyden...

<snip>

Tak! Det gav noget mere!

> [...]
et design, der er helt unikt. Og modsat de fleste andre 2.1 systemer
behøver man ikke at sætte sub/forstærker langt væk fra satellitterne for

Jeg er klar over, at det ikke er diskotekshøjtalere. Og de giver rigtig god
lyd kvalitetsmæssigt.

OK- Det vil jeg overveje

mvh
Marianne

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-07 21:01

Marianne <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
> kalde 'høj'.
>
> Maskinen, jeg har itunes på, er en ibook G4.
>
> Kan man gøre noget eller er det bare sådan?

Du skal huske, at du kan justere volumen på højttalerne med +/-
knapperne på den højre højttaler, i iTunes med skyderen oppe til venstre
samt på computeren med knapperne på tastaturet. Hvis lyden er skruet
langt ned et af de tre steder, går det selvfølgelig ud over lydstyrken.
Prøv at skrue op alle tre steder.
Lydstyrke er også noget subjektivt noget. Jeg sidder i et lille
rum lige foran computeren og højttalerne, og jeg synes, de kan spille
meget højt. I et stort rum men højt til loften kan situationen være en
helt anden. Det gælder især, hvis du går væk fra computeren og vil
spille op til en fest. Så kan det godt være, højttalerne må give
fortabt. Men til f.eks. mit brug spiller jeg langt fra for fuld tryk.
Det er simpelthen for højt til at være rart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Marianne

Dato : 23-11-07 08:39

> [...]
> samt på computeren med knapperne på tastaturet. Hvis lyden er skruet
> langt ned et af de tre steder, går det selvfølgelig ud over lydstyrken.

Uh - det har jeg gjort

> [...]
> helt anden. Det gælder især, hvis du går væk fra computeren og vil
> spille op til en fest. Så kan det godt være, højttalerne må give

Det har du givetvis ret i. Og jow - jeg er i gang med at male i et ret
stort, tomt rum!

mvh
Marianne