Hej alle
Jeg så lige Kontant i tirsdags...noget med at TDC ikke helt kan leve op 
til deres markedsføring.
Kort fortalt:
------------------
Annoncen fortæller, at TDC vil levere 8 Mbit til en given pris.  Kunden 
har mulighed for at læse nogen betingelser, der forklarer ikke alle 
steder til alle tider, at man kan levere de 8 Mbit. Men at TDC vil gøre 
deres bedste for levere.
Det viser sig så, at TDC sjældent (eller var det aldrig) kan levere 8 
Mbit.  Når kunden så reklamerer, så henvises kunden til en 
underunderside på TDC hjemmeside, hvor det står nærmere forklaret hvad 
kunden reelt har købt. Hjemmesiden kan kun ad omveje findes af 
kunden...og var ikke en del af de betingelser kunden havde adgang til 
ved aftalens indgåelse.
-------------------
(alt sammen som jeg forstod på Kontant.  Ta' forbehold for, at det 
Kontant præsenterede det anderledes end det jeg forstod).
Lad os forudsætte, at jeg har ret i min udlægning.  I hvert fald 
diskussionens skyld, ik  
 
Hvilke paragraffer i markedsføringsloven har TDC overtrådt?
Gælder markedsføringsloven også for fødevarer?
Hvis ja:
I hvor stor en grad må en producent i markedsføringen "pynte" på et 
fødevares egenskaber før der opstår en konflikt med markedsføringsloven?
Hvis nej:
Gælder der andre regler som begrænser en fødevareproducents muligheder 
for at "pynte" på produktet fx i varepræsentationen eller tilsvarende.
EKSEMPEL
Må en producent i markedsføringen fremhæve en ingrediens i en vare, 
selvom varen kun indeholder en tyvende del af varen OG samtidig undlade 
at fortælle om den ingrediens som produktet har mest af?  Vel og mærke 
sidstnævnte uden procentangivelse.
Hvordan forholder det sig med fremhævelse af en nøddetype i 
ingredienslisten OG fortielse af en anden nøddetype i ingredienslisten. 
  Igen: nøddetypen som fremhæves er nævnt efter den nøddetype som er 
fortiet (benævnes:  vegetabilisk olie).
På produktets amerikanske hjemmeside kan man så finde en 
ingrediensliste, hvor den vegatabiliske olie  er  jordnøddeolie.
Eller hvad med selvsamme producent i et produkt udspecificerer 
ingrediensen til at være: skummetmælkspulver.
Men i et andet produkt kun nævner mælkeingrediensen som i produktet er 
ingrediensen som er mest af:   frisk mælk. Og samtidig sætte procent.
(på producentens tyske hjemmeside fremgår, at mælken i den tyske udgave 
er sødmælk. Muligvis gælder sødmælken kun i Tyskland, men hvordan kan 
man som forbruger vide det?)
Hvis har lyst til at kontrollere, så er i velkommen til at se efter
Navnet på producent og produkt:
Producenten er i dette tilfælde  ferrero
Produkterne er Nutella og MilkSlice (Milchschnitte).
(som sagt: informationerne er fra: den danske/scandinaviske, den tyske 
og den amerikanske hjemmeside
  Forresten for at finde ingredienslisten på den amerikanske hjemmeside, 
så skal man via google søge:   site:nutellausa.com  Nutritional Information)
For diskussioen skyld:  Forudsæt venligst, at produkterne er ens uanset 
hvor de måtte blive udbudt til forbrugerne.
Naturligvis kan der være justeringer i opskriften fra land til land.
Og naturligvis er det kun markedsføringen i Danmark jeg ønsker belyst.
Hold jer venligst til det juridiske i spørgsmålet:
I hvor stor en grad må en producent/erhvervsdrivende i markedsføringen 
"pynte" på en fødevares egenskaber før der opstår en konflikt med 
markedsføringsloven?
Svar a la:   Det må forbrugeren selv om.....eller tilsvarende  bliver 
ikke besvaret af mig her i gruppen.
-- 
med venlig hilsen             
www.de3faktorer.dk
Carsten Riis                  Mere skal der ikke til
                               for varigt vægttab.