| On 7 Nov., 23:33, Ulrik <you.d...@need.it> wrote:
 > Bertel Lund Hansen wrote:
 > > Henrik 4100 skrev:
 >
 > >> Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
 > >> Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.
 >
 > > Så er det lige meget om det er fjernhandel eller 'direkte'
 > > handel. En mangel skal udbedres uden udgift for køber.
 >
 > Hvor kan man finde den regel, så man kan henvise til den? Jeg står netop
 > med sådan en sag...
 
 Købeloven § 78 stk. 4, 1. pkt.:
 
 Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
 omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
 for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
 afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
 dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
 afhjælpe for sælgerens regning.
 
 I forarbejderne til loven står følgende:
 
 "Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal
 køber
 imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan
 bestemme,
 at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger
 adgang til
 at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
 almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge
 at lade
 afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så
 fald må
 køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand,
 og
 reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen
 og
 hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
 fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
 tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende
 varen pr.
 post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."
 
 Du kan sikkert også finde en passende afgørelse fra
 Forbrugerklagenævnet, men loven er klar, så det burde være ufornødent.
 
 /Bacher
 
 
 
 |