Hvor længe skal vandet stå???
Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-07-01 11:51

Hej NG.

Jeg overvejer meget seriøst at anskaffe mig et akvarie, men er lidt i
vildrede om hvor længe vandet skal stå med planter i, inden jeg putter
fiskene i....

Håber i kan hjælpe mig, da jeg har fået meget modstridene oplysninger.

LJ

Fra : Karsten Plesner

Dato : 13-07-01 12:08

> [...]
> fiskene i....
>
> Håber i kan hjælpe mig, da jeg har fået meget modstridene oplysninger.

Det er jeg ikke sikker på, at der er et rigtigt svar på. Jeg ved godt, at
nogle lader akvarierne stå i ugevis, før der kommer fisk i. Det har jeg
kun selv gjort i meget få tilfælde. Enkelte gange er jeg f.eks. faldet
over fisk i udlandet, som jeg har taget med hjem uden at have et akvarium
klar til dem. Når jeg så er kommet hjem, er jeg så begyndt at sætte et
akvarium op fra bunden. Jeg har selvfølgelig af og til mistet fisk blandt
nyanskaffelser, men jeg kan ikke se, at der ryger flere, hvis akvariet er
helt eller næsten helt nyanlagt.

M.v.h.
Karsten

Fra : Søren Steffensen

Dato : 13-07-01 14:40

Jeg vil at en uge er fint nok, hvis du ikke skal have specielle fisk

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : Dorthe og Jon

Dato : 14-07-01 00:16

Hej

Vi har lige købt akvarie, igen.
Og vores erfaring er at hvis det er et selskabsakvarie, kan du nøjes med et
par dage - bare du ikke stopper det hele i på en gang.
Husk at tilføje bioorganismer. fås på flaske - jeg anbefaler aqualife.

Så forstå det som op til en uge - eller så længe du kan vente

MVH

Dorthe og Jon

Søren Steffensen <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9imtls$31dh$1@news.cybercity.dk...

Fra : Aardvark

Dato : 14-07-01 00:36

En uge hér, plejer at være fint......MED 'conditioner' i.....

/Brian

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-07-01 01:20

Aardvark skrev i meddelelsen <9io0jj$1ej2$1@news.cybercity.dk>...
>En uge hér, plejer at være fint......MED 'conditioner' i.....

høhø dengang jeg havde akvarium fik jeg hældt vand i ved ca. 15 tiden den
ene dag, det stod til næste dag. ca. klokken 17, så kom der fisk i
ingen conditioner eller parfume eller hvad i kalder det.
på de 10mdr. jeg havde akvariet var der 1 fisk ud af (hmm tror der var) 20
der døde.

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,

Fra : Kent Christensen

Dato : 14-07-01 22:37

"Anders Houmark" <alfaman@nospam.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:leM37.5602$ae6.380922@news010.worldonline.dk...
UDDRAG:

> [...]
> ingen conditioner eller parfume eller hvad i kalder det.
> på de 10mdr. jeg havde akvariet var der 1 fisk ud af (hmm tror der var) 20

Hej Anders (og Lasse Jensen)

Så har du været meget heldig, eller også har der været et eller andet fra et
andet akvarium med en levende bakteriebestand i akvariet, - fx. et filter eller
bundlag. Når du starter et helt nyt akvarium op, topper nitritkoncentrationen
normalt efter ca. en uge, men det kan svinge meget. Hvis du sætter fisk i dit
akvarium på et tidspunkt med høj nitritkoncentration, kan du med stor
sandsynlighed sige "godnat Ole" til dine fisk. Så "tilter" de.

Det er selvfølgelig sikrest at måle nitritkoncentrationen, inden man sætter fisk
i det nye akvarium, men det har jeg nu aldrig selv gjort. Hvis man venter
7-14 dage med fiskene er det som regel OK. Men sæt alligevel nogle billige
fisk i til at begynde med, fx neon.

Hvis du tilsætter nogle bioorganismer til vandet bør nitritkoncentrationen toppe
efter kun et par dage.

Vh
Kent

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-07-01 21:32

Kent Christensen skrev i meddelelsen
<3b50bb63$0$69740$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej Anders (og Lasse Jensen)

Hejsa :)

> [...]
et
>andet akvarium med en levende bakteriebestand i akvariet, - fx. et filter

Hm jeg har nok været heldig.. eller også har de der sten jeg kom i bunden
været behandlet med et eller andet magisk...

Det eneste filter jeg havde var et lille bitte et som sad i pumpen.

> [...]
>akvarium på et tidspunkt med høj nitritkoncentration, kan du med stor
>sandsynlighed sige "godnat Ole" til dine fisk. Så "tilter" de.

Der var som sagt ingen fisk der døde ( jov 5 mdr. senere døde en fordi den
var klemt fast bagved pumpen )..

> [...]
>7-14 dage med fiskene er det som regel OK. Men sæt alligevel nogle billige

ja mine fisk var ikke specielt dyre, tror den dyreste var 50kroner ca.
Det må have været meget hårdføre :)

Fra : Kent Christensen

Dato : 17-07-01 23:03

"Anders Houmark" <alfaman@nospam.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:Ug157.1636$oH6.136703@news010.worldonline.dk...

UDDRAG:

> [...]
> været behandlet med et eller andet magisk...
>
> Det eneste filter jeg havde var et lille bitte et som sad i pumpen.

Selv et "lille bitte" filter er nok til at få modningsprocessen til at gå meget
hurtigt, hvis ellers filteret indeholder en god bakterie-bestand fra et tidligere
akvarium.

Vh
Kent

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-07-01 23:55

> [...]
> par dage - bare du ikke stopper det hele i på en gang.
> Husk at tilføje bioorganismer. fås på flaske - jeg anbefaler aqualife.

Jeg synes at kunne huske indtil flere har fortalt at indeholdet af den flasj
ikke er mere værd en rent vand, da alle bakterier osv er døde.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish