Drikke saltvand?
Fra : Sten Bo

Dato : 18-11-07 11:52

Jeg læste for 25-30 år siden en bog om/af en fransk læge der efter krigen
drev/sejlede i lille gummibåd fra Marseilles til Caribien 60 -70 døgn -
Uden proviant eller drikkevand.

Formålet var at bevise at man kan overleve på at drikke lidt saltvand, som
jeg husker det op til en l i døgnet. Ved at spise fisk, og drikke fiskesaft,
idet fisk ikke indeholder særlig meget salt. Dertil samlede han regnvand
og klarede sig altså over Atlanten.

Baggrunden var, at mange efter fly og skibsforlis efter få dage simpelthen
gav op i unødig håbløshed, og at nogle for ikke at trække pinen unødigt,
sprang overbord fra redningsbåden eller flåde.

Han havde selvfølgelig foretaget en del forsøg langs kysten i middelhavet og
da han var læge ført journal og foretaget blodanalyser, samt noteret ind og
udgående mængder.
Han tabte sig naturligvis, var en enkelt gang temmelig svag, men kom sig og
mente sig ikke på noget tidspunkt at ha været i livsfare.

Der var et pænt forord af prominente der takkede hans indsats for
menneskeheden, og at den indhentede viden ville komme til at redde utallige
menneskeliv.

Hans udstyr og den indhentede viden skulle efter sigende i dag danne
baggrund for nødudstyr i militær fly og søfart.

Hvem var han og hvad var det for en bog. ? Er det rigtig at man - med
supplement af fisk fiskesaft og indsamlet regn kan overleve 70 døgn over
f.eks
Atlanten?

Fra : N_B_DK

Dato : 18-11-07 12:13

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Formålet var at bevise at man kan overleve på at drikke lidt
> saltvand, som jeg husker det op til en l i døgnet.

Det kan man ikke, drikker man saltvand tager kroppen pr automatik vand fra
vitale organer for at sænke saltniveauet i blodet.

Med andre ord du dør hurtigere, end drak du slet ikke vandet i første
omgang.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Sten Bo

Dato : 18-11-07 14:08

> [...]
> vitale organer for at sænke saltniveauet i blodet.
>
> Med andre ord du dør hurtigere, end drak du slet ikke vandet i første
,

Har du et link

Vær obs på ind og ud ballancen

og på at fisk ikke indeholder så meget vand - og, at der også drikkes
regnvand.

Sten

sten

Fra : Sten Bo

Dato : 18-11-07 14:11

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ,
>
> Har du et link
>
> Vær obs på ind og ud balancen
>
> og på at fisk ikke indeholder så meget vand - og, at der også drikkes
> regnvand.
>
> Sten
>

> sten

Beklager Det var; Fisk indeholder ikke så meget SALT - (som havvand).

Sten

Fra : N_B_DK

Dato : 18-11-07 16:22

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> wrote in message

> Har du et link

Næ, men er nu sikker på "drink saltwater" på google nok skal resultere i en
del links.

> og på at fisk ikke indeholder så meget vand - og, at der også drikkes
> regnvand.

Deres øjne gør, og fortællinger fra folk der har overlevet på havet
fortæller alle at netop øjnene var det de så mest frem til (pga væsken), og
regnvand er farligt at forvente at have, det er ikke alle steder hvor det
regner lige meget jo.

Fra : Anders Lund

Dato : 18-11-07 14:57

N_B_DK skrev:
> Det kan man ikke, drikker man saltvand tager kroppen pr automatik vand
> fra vitale organer for at sænke saltniveauet i blodet.

Det skal du nu ikke være så sikker på. Jeg har også hørt om lægen.
Han hedder Alain Bombard. Du kan læse om ham og hans succesfulde rejse
over atlanten her:
<http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/07/22/db2201.xml&sSheet=/portal/2005/07/22/ixportal.html>

Mvh
Anders Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 18-11-07 16:30

"Anders Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> wrote in message

> Det skal du nu ikke være så sikker på. Jeg har også hørt om lægen.
> Han hedder Alain Bombard. Du kan læse om ham og hans succesfulde rejse
> [...]

Det er jo sådan set korrekt nok, det er mængden der er afgørende, nu gjorde
han forsøget over atlanten, hvilket ikke er jordens varmeste sted, men
forestil dig du gør det i det indiske ocean (man må maks drikke 1/3L liter
om dagen for at nyrene skan udskille salten), og du sveder 2 liter, der går
ikke mange dage for du er i meget alvorlige problemer.

Og en anden ting, det er næppe alle der ved at kroppen kun kan adskille
12gram salt om dagen, og de derfor maks må drikke 1/3L om dagen.

Fra : Sten Bo

Dato : 18-11-07 19:47

> [...]
>
> Og en anden ting, det er næppe alle der ved at kroppen kun kan adskille
> 12gram salt om dagen, og de derfor maks må drikke 1/3L om dagen.

Tak for linket, det var lige præcis det. Bogen blev i sin tid foræret som
afskedsgave til en skipper på et Fultonlignede projekt hvor man mente, at de
unge ville ha gavn af lidt sømandskab og kultur - og delfinterapi i
Caribien. Hvert hold var vist væk i 3 mdr.

Bogen var meget detaljeret, han var en meget speciel person, vi ville nok
kalde ham nørdet) og jeg er sikker på at det var mere end 1/3 l i døgnet.

Artiklen nævner da også, op til 1 ½ pint i døgnet og da det er en engelsk
avis
United Kingdom, Commonwealth of Nations (Imperial)
1 pint = 20 fluid ounces = 568.26125 ml ? 568 ml

Men han måtte på hospitalet - og der er ikke tvivl om at han, da han
konstant overvågede sin "kemi", viste når han skulle holde igen i baren.

Poenget er, at man ikke skal vente med saltvandet til man er dehydreret...
men det kan i jo selv læse.

Igen tak for hjælpen.

Sten

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-11-07 17:09

"Anders Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal du nu ikke være så sikker på. Jeg har også hørt om lægen.
> Han hedder Alain Bombard. Du kan læse om ham og hans succesfulde rejse
> [...]
Jeg har for kort tid siden læst bogen Skibbrudne på Stillehavet.
Den handler om en familie, hvis båd synker og de redder sig over i en lille
flåde.
De skriver, at sulten til tider var slem, men tørsten var det allerværste.
De var helt klar over, at hvis de begyndte at drikke saltvand, så ville de
dø i løbet af meget kort tid.
De overlevede ved at indsamle den sparsomme regnvand de fik og spise de fisk
og skildpadder de kunne fange. I rå tilstand forstås.
Bogen er ganske spændende, omend lidt langtrukken.
Bagerst i bogen er omtalt en bekendtgørelse fra det britiske
handelsministeriet til skibe i handelsflåden. Godt nok fra 1965.
Her står, at man aldrig under nogen omstændigheder bør drikke havvand. Det
fører til forøget dehydrering og tørst og kan slå vedkommende ihjel.
Hilsen Matthias

Fra : N. Foldager

Dato : 18-11-07 17:57

>Det skal du nu ikke være så sikker på. Jeg har også hørt om lægen.
>Han hedder Alain Bombard. Du kan læse om ham og hans succesfulde rejse
> [...]

Sådan et forsøg er intet værd, da man ikke ved, hvordan det var gået
ham, hvis han havde ernæret sig anderledes på turen.

I øvrigt vil effekten af saltvandsindtagelse også afhænge af, hvornår
på turen, det sker. Det kan måske være livreddende, hvis man er
ligeved at kollapse kort før, man reddes.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-07 04:38

N. Foldager skrev:

> I øvrigt vil effekten af saltvandsindtagelse også afhænge af, hvornår
> på turen, det sker. Det kan måske være livreddende, hvis man er
> ligeved at kollapse kort før, man reddes.

Hvis man har adgang til vand med 0,9 % salt (lige som vores
kropsvæsker), kan man så ikke overleve 'uendeligt' ved at drikke
det?

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 19-11-07 14:50

>Hvis man har adgang til vand med 0,9 % salt (lige som vores
>kropsvæsker), kan man så ikke overleve 'uendeligt' ved at drikke
>det?

Det burde man kunne.

(Måske man skulle begynde straks

Mvh

Niels Foldager

Fra : Sten Bo

Dato : 19-11-07 11:47

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hej Niels

Humoristisk.

> Sådan et forsøg er intet værd, da man ikke ved, hvordan det var gået
> ham, hvis han havde ernæret sig anderledes på turen.

Ja det var jo en helhedsløsning:

Det var sikker gået skidt hvis han havde spist spegesild fra tønden, chips
og spegepølsemadder.

> I øvrigt vil effekten af saltvandsindtagelse også afhænge af, hvornår
> på turen, det sker. Det kan måske være livreddende, hvis man er
> ligeved at kollapse kort før, man reddes.

Så vidt jeg kan forstå er det lige modsat. Man skal begynde inden man er
dehydreret.

Men det er selvfølgelig en svaghed at han ikke var overvåget hele turen,
sejlede solo, og det gjorde Lindemann, opponent der omtales på det andet
link måske også. Han forsøgte det samme og mente at Bombard havde svindlet.

Jeg forstår, fra den artikel at man IKKE fra myndigheds side anbefaler
Bombards metode. Men den kræver måske for meget. Mislykkes fiskeri og
plankton - kan man som jeg forstår det, ikke øge mængden af saltvand.

Bogen er/var meget detaljeret og det hele ikke mindst Bombard virkede
troværdigt på mig. Der var også notater om humør osv. idet det selvfølgelig
for at være brugbart også var væsentligt at han hele tiden var nogenlunde
fornuftig. Der var noget forseglet nødproviant og vand i båden, men han
undgik at ta det i brug.

Til syvende og sidst må det, som det forgik, være et spørgsmål om
troværdighed, og da prisen ved at råde folk forkert må anses fatal, ender
det i et eller andet om man tror at han for at få opmærksomhed ville komme
med livsfarlige råd.

På den anden side har folk måske ikke andre alternativer idet man, som jeg
forstår det, dør i løbet af 7-10 dgn hvis man overhovedet ikke får vand -
vand er alvor.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-07 12:33

Sten Bo skrev:

> På den anden side har folk måske ikke andre alternativer idet man, som jeg
> forstår det, dør i løbet af 7-10 dgn hvis man overhovedet ikke får vand

Jeg troede at det kun var 3 døgn?

--
Bertel

Fra : Sten Bo

Dato : 19-11-07 15:03

> Jeg troede at det kun var 3 døgn?
>
> --
> Bertel

Kommer selvfølgelig an på.

Kender et konkret tilfælde hvor man besluttede ikke at flytte en håbløst syg
massiv hjerneskade og coma der gled over i helt hjernedød - fra plejehjem
til sygehus - eller indlede livsforlængenende behandling på stedet.

Altså også minus væske drop.

Personen var ellers stærk. og det var manden også. Veg ikke fra sin kone i
den uges tid _det forventet_ varede. Hun halvde været lam, anurisme i 10
år, passet af manden og fik så over et halvt års tid flere hjerneblødninger,
og tilbragte, meget bitter, de sidste 3 md på plejehjem.

Jo, ca. en uge uden væske, så var det slut. Det var accepteret _af alle_
som det bedste .

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-07 15:12

Sten Bo skrev:

> Kender et konkret tilfælde hvor man besluttede ikke at flytte en håbløst syg
> massiv hjerneskade og coma der gled over i helt hjernedød - fra plejehjem
> til sygehus - eller indlede livsforlængenende behandling på stedet.

Okay, men sådan en person har nedsat forbrænding, og derfor kunne
hun klare sig i længere tid. Jeg er rimeligt sikker på at man
regner tre dage uden vand for livsfarligt for en normal person.

--
Bertel

Fra : Sten Bo

Dato : 19-11-07 17:27

> [...]
> hun klare sig i længere tid. Jeg er rimeligt sikker på at man
> regner tre dage uden vand for livsfarligt for en normal person.

Ok.

Ja der er stor forskel på situationen. Det her var det man stillede familien
i udsigt som forventeligt.

Jeg gik i gang med at google og fandt hurtigt en " klog" side, der sagde 10
dage. http://www.dsgnet.dk/Sites/vand_Sundhed/OShea-vand.asp

og som næste, frasortere diare osv. - og bedre i dette fora
http://www.viva.life.ku.dk/Formidling/Fakta-om-vand.aspx 7 dage.

Der må være nogle forudsætninger. Og den sidste del af tiden er man sikkert
mere død end levende - noget med uoprettelige skader. Man "brænder sammen"
til sidst. Dør med høj feber, sagt i omtalte tilfælde. Så det med 3 døgn,
livsfarligt, tror jeg gerne på.

Hilsen Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 19-11-07 17:31

,

,
> http://www.viva.life.ku.dk/Formidling/Fakta-om-vand.aspx 7 dage.

sættenissen beklager.

http://www.viva.life.ku.dk/Formidling/Fakta-om-vand.aspx

Fra : N. Foldager

Dato : 19-11-07 14:54

Sten Bo:

>Så vidt jeg kan forstå er det lige modsat. Man skal begynde inden man er
>dehydreret.

Du taler om effekten af forhøjet Na-koncentration.

Det jeg hentydede til, var den situation, hvor man er ved at kollapse
af hypovolæmi. Der kan selv indtagelse af et overskud saltvand trække
problemerne ud, til man er reddet. Men det kræver jo bl.a. at man
ved, at man snart bliver reddet.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-11-07 20:20

Anders Lund wrote:

> Det skal du nu ikke være så sikker på. Jeg har også hørt om lægen.
> Han hedder Alain Bombard. Du kan læse om ham og hans succesfulde rejse
> [...]

Hej!

Her er mere om ham:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alain_Bombard

hilsen

Glenn

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-07 09:40

> [...]
> vitale organer for at sænke saltniveauet i blodet.
>
> Med andre ord du dør hurtigere, end drak du slet ikke vandet i første

Østersøsaltvand må være knap så slemt som middelhavssaltvand

Mon ikke det er klogt at svømme ved siden af tømmerflåden så ikke man
fordamper for meget vand fra kroppen?

Og mon ikke så ens instinker kan vejlede om hvor meget havvand der er OK?

Hvis folk er døende på gummibåd, og ikke ser håb om redning, dør de så
ultrasmertefuldt og fristes til selvmord?

Fra : N_B_DK

Dato : 19-11-07 11:30

> Mon ikke det er klogt at svømme ved siden af tømmerflåden så ikke man
> fordamper for meget vand fra kroppen?

Det kommer sandelig an på årstiden, det er noget der hedder
underafkøling....

> Og mon ikke så ens instinker kan vejlede om hvor meget havvand der er
> OK?

Nej det kan de ikke.

> Hvis folk er døende på gummibåd, og ikke ser håb om redning, dør de så
> ultrasmertefuldt og fristes til selvmord?

Jeg tror ikke det er videre sjovt at dø af tørst, men skal ikke kunne sige
det, og kender ingen der er døde af tørst og har fortalt om det bagefter...

Fra : Rado

Dato : 19-11-07 09:38

On Sun, 18 Nov 2007 11:51:45 +0100, "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk>
wrote:

Kervran påviste allerede i 1959 at kroppen kan omdanne natrium til
kalium under ekstreme omstændigheder. Om det har nogen indvirkning på
vandudskillelsen ved jeg dog ikke:

"It has been shown that potassium can be produced from sodium. The
reaction is very important in animal biology, and I have described it
at length in previous publications.

In 1959 I was able to confirm the reaction in the course of an
official assignment in the Sahara where I saw the working conditions
of workers engaged in boring oil wells. I was sent on this mission by
the then Minister of the Sahara, Jacques Soustelle, an ethnologist.

In the Sahara it was once thought dangerous to be exposed to the sun,
and it seemed inexplicable that the oil men could now undertake
strenuous work in mid-summer on unshaded metal platforms. A thorough
investigation of the question was therefore undertaken by an army
doctor and a team of assistants. Tests were made over a six-month
period on a group of volunteers; everything they ingested and excreted
was analysed (analysis of excreta was done in Strasbourg, the samples
having been sent by air in refrigerated containers).

The results showed that in intense heat, excretion of potassium in the
sweat greatly increases, but there is also an increase in ingestion of
sea salt; the workers ate salted food and had salt tablets to suck.

However, not all the salt was excreted. What had happened to it? It
was not stored in the body, since the difference between intake and
excretion was such that an accumulation at this rate was impossible...

.....The passage of sodium to potassium was confirmed by a study in a
still drier area of the Sahara, carried out with the cooperation of
the French navy and lasting eight months. Systematic research was also
carried out in a physiology laboratory, and all this work in dry heat
has been explained in my publications. Here I give only the
conclusions: physiological laboratory - a study by Lehmann - a man
exerting a great physical effort for 3 hours at 39°C - humidity 60% -
his urine shows a three-fold increase of the potassium content in
relation to the sodium content-ratio gram-equivalent K/gram-equivalent
Na.

This reaction is of great biological importance. It was known that
persons suffering from a lesion of the adrenal gland excrete large
quantities of potassium even if none is administered. It was never
understood where the potassium originated; the low disposable reserve
in the body did not justify such a massive excretion."

http://5-dimension.org/members/kervran/BT-ch6.pdf

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-11-07 17:25

Rado wrote:
> On Sun, 18 Nov 2007 11:51:45 +0100, "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk>
> wrote:

Nej, det skrev han ikke.

> Kervran påviste allerede i 1959 at kroppen kan omdanne natrium til
> kalium under ekstreme omstændigheder.

Og hvordan havde du lige tænkt dig at Natrium (atomnummer: 11) skulle
blive til Kalium (atomnummer: 19)? Fusion?

Fra : Rado

Dato : 19-11-07 19:47

On Mon, 19 Nov 2007 17:24:36 +0100, Martin Andersen <dur@ikke.nu>
wrote:

>Og hvordan havde du lige tænkt dig at Natrium (atomnummer: 11) skulle
>blive til Kalium (atomnummer: 19)? Fusion?

Lavenergi transmutation, som det kaldes. Det involverer fusion af
kerner ja. I det her tilfælde fusionerer Na og O og bliver til K.
Teorien bag det er helt konsistent og relativt simpel:

http://5-dimension.org/members/kervran/BT-ch5.pdf

Ohsava & Kushi demonstrerede i 1964 princippet i et plasma
eksperiment, hvor det lykkedes at omdanne Na + O til K i et simpelt
vacuumrør med kun 60 W energi. Andre har gennemført lignende
eksperimenter med andre stoffer, med succes.

http://5-dimension.org/members/kervran/transcarbon.html
http://merlib.org/node/5100

Fænomenet er også observeret i eksperimenter med cold fusion:

"Nuclear transmutations have been reported in cold fusion experiments
since 1992. .[5] Tadahiko Mizuno, George Miley, and Yasuhiro Iwamura
and their associates are prominent transmutation experimenters. Many
other experimenters also saw transmutation evidence in their
experiments. In Mizuno’s experiments trace amounts of many kinds of
elements appeared on palladium cathodes after electrolysis that
produced excess heat. In a particular experiment the elements found
were C, O, Cl, Si, Ca, Ti, Cr, Mn, Fe, Co, Ni, Cu, Zn, Mo, Pd, Sn, Pt,
Hg, Pb, As, Ga, Sb, Te, I, Hf, Re, Ir, Br, Xe. Some of these elements
existed as impurities in the cathode (palladium) , anode (platinum),
or electrolyte (lithium hydroxide). However some like zinc and xenon
did not. Large differences from natural isotopic ratios were seen for
Cr, Cu, Zn, Xe, Pd, and Pt. In general it requires gaseous diffusion
or a nuclear reaction to change an element from its natural isotope
ratio. Thus an unnatural isotope ratio makes contamination an
implausible explanation.[6]Miley wrote a review of many experiments
where transmutation occurred. He reported that transmuted element
masses were higher than the maximum possible impurity masses in some
experiments. Calcium, copper, zinc, and iron were the most common
reported elements. Rare earth elements were found which is important
because rare earth elements are unlikely to be impurities.[7]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Low_energy_nuclear_reaction

Biologisk er fænomenet meget veldokumenteret gennem eksperimenter med
bakterier, svampe, fisk, høns, hummere etc., og det kan forklare en
masse anomale fænomener i naturen som man ikke har kunnet forklare med
konventionel kemi.

http://5-dimension.org/members/kervran/BT-what_are.pdf
http://5-dimension.org/members/kervran/biol_trans.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Kervran
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_transmutation

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-11-07 20:45

Rado wrote:

> [...]
> bakterier, svampe, fisk, høns, hummere etc., og det kan forklare en
> masse anomale fænomener i naturen som man ikke har kunnet forklare med

Det må forklare alle de kold-fusions hvidevarer vi har muligheden for at
købe i dag.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-07 07:08

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Det må forklare alle de kold-fusions hvidevarer vi har muligheden for at
> købe i dag.

Er der noget ukorrekt i hvad min tids undervisere belærte mig og
medstuderende om

1. brintbombe hvor deuterium gir helium havde fisssionsbonbe som tændsats og
har ikke kunne efterlignes i noget kraftværk

2. når nyheder opstår om kold fusion har det aldrig kunne bekræftes

3. selvom tunge isotoper fx radium kan henfalde til mindre i legemet og uden
temperaturforhøjelse, så er fission, der giver slutprodukter med praktisk
betydning bedst kendt fra bomber og kraftværker med meget høje temperaturer
og evt kølevæske og finjusterende kontrolmekanismer(stavudtræk), så ikke
"kædereaktionen" løber løbsk.

At ændre Na til K peger mod manglende viden, men ikke religiøsitet.
Man kan vist ikke forestille sig isotopomdannelse tøjlet i levende celler,
når bortses fra fortyndet henfald pr fission

At sådanne processer med radium og polonium gav højenergiudstråling a la
røntgenstråler og gav enorm sværtning af fotografiske plader var årsag til
at man militært satte meget ind på denne forskning der løgnagtigt kaldtes
grundforskning. De håb som Curie skabte betød alt, Einstein betød intet da
tyskerne gav bevilginger til Hahn og amerikanerne nyttiggjorde hans ny viden

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-07 20:44

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Det må forklare alle de kold-fusions hvidevarer vi har muligheden for at
> købe i dag.

Grundstoffordelingen på vor klode har ikke ændret sig i århundredtusinder,
vel ?

RAdium opdagedes tidligst at forsvinde og bly at opstå, men det har ikke
ændret en % endnu

Gir sådant varme til vulkaner eller er det så spredt at det kan kaldes kold
fission?

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-11-07 16:45

On 19 Nov., 09:38, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:
> On Sun, 18 Nov 2007 11:51:45 +0100, "Sten Bo" <fjerng...@stofanet.dk>
> wrote:
>
> Kervran påviste allerede i 1959 at kroppen kan omdanne natrium til
> kalium under ekstreme omstændigheder.

Kan du ikke holde det religiøse i livssyn gruppen!

J.O.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-11-07 09:36

> [...]
> Hvem var han og hvad var det for en bog. ? Er det rigtig at man - med
> supplement af fisk fiskesaft og indsamlet regn kan overleve 70 døgn over

Man kan overleve ved at drikke saltvand i små doser - ca. 1/2 l dagligt.
Indtages for meget tømmes cellerne for vand ved osmose.

Mvh
Per A. Hansen