Turbulens-modellering - nogen der har prøv~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-07 21:56

Hej,

Turbulens-modellering - nogen der har prøvet det herinde?

mvh.
Martin

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-11-07 10:20

Martin Jørgensen wrote:
> Hej,
>
> Turbulens-modellering - nogen der har prøvet det herinde?
>

> mvh.
> Martin

Hej Martin

Kig på:

10-Jan-2002 Closest Model Yet Of The Physics Of Turbulent Flow:
http://unisci.com/stories/20021/0110023.htm

Taking a close look at turbulence:
Scientists have moved a step closer to understanding turbulence -- often
considered to be the last great unsolved problem in classical physics --
thanks to a new experiment at the Delft University of Technology in the
Netherlands. Björn Hof and colleagues have directly observed travelling
wave patterns during the transition from smooth to turbulent flow in a
pipe for the first time (B Hof et al. 2004 Science 305 1594). The
results agree with recent theoretical predictions.
http://physicsweb.org/articles/news/8/9/6/1

Physics in Action: December 2004 Turbulent transition for fluids.
One of the first things most people do in the morning is turn on a tap
in the bathroom. Provided we are not too sleepy, we cannot fail to
notice what is often considered to be the greatest unsolved mystery in
classical physics: turbulence. If we turn the tap just a little, the
flow of water is smooth and laminar. However, as we open it more, the
flow becomes irregular and turbulent.
http://physicsweb.org/articles/world/17/12/3

17 February 2006 Rough Skin is Good:
http://focus.aps.org/story/v17/st6
"...
The team then attached a set of pill-shaped disks flat against the
plate, in a row parallel to the leading edge but 8 centimeters behind
it. The disks only stuck up 1.4 millimeters above the surface but still
caused ribbons of spiraling flow in the air downstream. That flow
smoothed out formerly turbulent air more than a meter away
"Since the mid 1950's roughness elements have been known to trigger
transition [to turbulence]," Fransson says. But "we put in roughness
elements, and we show that we can delay transition. This is very new."
He suggests that a similar strategy might suppress chaotic behavior in
situations ranging from lasers to fusion plasmas.
But he cautions that the clean experimental result may not capture what
happens in the real world. George Karniadakis of Brown University agrees
that the new result is a "good contribution," but he suspects that the
disks will cause extra pressure drag that may overwhelm any reductions.
Fransson says the disks only increase pressure drag by 3.5% but that the
team hasn't yet measured the net drag
...."

-

( http://da.wikipedia.org/wiki/Turbulens )

April 6, 1998 Air turbulence detector passes NASA tests with flying colours
http://www.exn.ca/FlightDeck/News/story.cfm?ID=19980406-51

2005-07-11 NASA Offers A Real-time 3-D Look At The Inside Of Hurricanes
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/07/050711014454.htm

Jun 8 2004 NASA Tests Turbulence Detection System
http://www.hypography.com/article.cfm?id=34232

What Causes Bumps In The Air
http://www.aopa.org/asf/wx/articles/2040.html

Air Turbulence FAQs
http://www.geocities.com/khlim777_my/asturbulence.htm

http://www.asr.ucar.edu/2004/RAP/atmospheric-turbulence.htm

Emergency Maneuver Training
http://www.planeandpilotmag.com/content/2003/apr/emergency_training.html

2003-08-22 Scientists Listen In On Sounds Of Aircraft Wake Signatures
http://www.sciencedaily.com/releases/2003/08/030821073540.htm

hilsen

Glenn

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-11-07 19:33

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> Taking a close look at turbulence:
> Scientists have moved a step closer to understanding turbulence -- often

Det var mere om nogen havde prøvet det. Altså: programmeret det selv
eller modelleret det med et program.

mvh.
Martin

Fra : es335

Dato : 19-11-07 04:27

On 18 Nov., 19:32, Martin Jørgensen <megaf...@hotmail.com> wrote:

> Det var mere om nogen havde prøvet det. Altså: programmeret det selv
> eller modelleret det med et program.
>
> mvh.
> Martin- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg har modelleret det med et program og kun i mindre grad
programmeret det selv.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-11-07 15:04

es335 wrote:

> Jeg har modelleret det med et program og kun i mindre grad
> programmeret det selv.

Er det k-epsilon? Hvis du har noget kode, vil jeg da være interesseret i
at få en kopi, hvis muligt. Det er selvfølgeligt ikke altid muligt. Jeg
kunne godt tænke mig at prøve at rode lidt med koden.

mvh.
Martin

Fra : N/A

Dato : 19-11-07 22:14

Fra : N/A

Dato : 19-11-07 15:04

Fra : es335

Dato : 19-11-07 07:35

On 19 Nov., 15:04, Martin Jørgensen <megaf...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at få en kopi, hvis muligt. Det er selvfølgeligt ikke altid muligt. Jeg
> kunne godt tænke mig at prøve at rode lidt med koden.

Nej det var nu ikke k-e. Jeg har ikke noget kode liggende. Men
litteraturen beskriver ret godt hvordan det skal gøres. Jeg er sikker
på at jeg har set flere kodeeksempler liggende frit flydende på nettet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-11-07 22:14

es335 wrote:

> Nej det var nu ikke k-e. Jeg har ikke noget kode liggende. Men
> litteraturen beskriver ret godt hvordan det skal gøres. Jeg er sikker
> på at jeg har set flere kodeeksempler liggende frit flydende på nettet.

Har du et link til et gerne ultra-kort Matlab-program (eller C, C++
eller Fortran) og måske en tekst-fil der dokumenterer hvad der sker? Der
ligger så meget bras derude at jeg har svært ved at sortere i det hele
og så skal det gerne være "for begyndere", hvilket indimellem også er en
opgave at få google til at forstå.

mvh.
Martin

Fra : N/A

Dato : 22-11-07 01:51

Fra : es335

Dato : 19-11-07 23:38

On 19 Nov., 22:13, Martin Jørgensen <megaf...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ligger så meget bras derude at jeg har svært ved at sortere i det hele
> og så skal det gerne være "for begyndere", hvilket indimellem også er en

Jeg har ikke noget link til noget turbulensmodellering. Der er dog en
god bog på området an Wilcox som udelukkende handler om
turbulensmodellering - og der er også eksempler. På
http://www.maths.manchester.ac.uk/~djs/ifiss/
kan du finde en CFd kode men uden turbulensmodeller i.
Men turbulensmodellering er ikke for begyndere, og i lærebøger kan du
ofte finde gode simple eksempler. Prøv. feks. "An introduction to
computational fluid mechanics" af Versteeg. Den er god og pædagogisk.
Det er dog et vanskeligt område at bevæge sig i og personligt mener
jeg ikke at du får den bedste begyndelse ved at kikke i andre koder.
Slet ikke hvis du ikke er fortrolig med fluid mekanik først. (og ja
jeg ved det - det er de typiske advarsler som alle kommer med og som
jeg selv ikke gider få smidt i hovedet. For det er jo ikke derfor man
skriver ind til sådan et sted her:)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-11-07 01:51

es335 wrote:

> [...]
> jeg ved det - det er de typiske advarsler som alle kommer med og som
> jeg selv ikke gider få smidt i hovedet. For det er jo ikke derfor man

Jeg er fortrolig med CFD. Jeg har ihvertfald udviklet mit eget 2D
program til løsning af NS og er næsten færdig med at implementere
boussinesq-approximationen til det.

mvh.
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-11-07 23:05

Martin Jørgensen wrote:
> es335 wrote:
-snip-

> [...]

Men iøvrigt tak for henvisningen... Hvis der er flere, vil jeg gerne
høre nærmere. Jeg har også købt denne:

http://www.amazon.com/Computational-Methods-Fluid-Dynamics-Ferziger/dp/3540420746

Hvis du kender den. Men der mangler nogen kode-stykker i, syntes jeg.

Derudover kan jeg da tilslutte mig at det er stort område, som nok tager
meeeget lang tid at bliver rigtig prof/dygtig til.

mvh.
Martin

Fra : es335

Dato : 23-11-07 00:37

On 22 Nov., 23:05, Martin Jørgensen <megaf...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Derudover kan jeg da tilslutte mig at det er stort område, som nok tager
> meeeget lang tid at bliver rigtig prof/dygtig til.

Velbekomme.
Ja jeg kender den godt. Den er noget sværer at læse end den jeg
anbefalede - men en klar klassiker inden for feltet.
Jeg kan ikke lige ryste flere henvisninger ud af ærmet, men du er også
ret godt dækket ind når du har læst de bøger.
Personligt mener jeg at det vigtigste når man laver CFD, er at have
forståelse for fluid mekanikken. Når man anvender kommercielle koder
er de ret godt testet og man skal "bare" vide hvordan og hvorfor man
vælger opsætningen som man gør. Derfor skal man selvfølgelig vide
hvordan koden fungerer, men ikke på detailjeret niveau. Det er godt
hvis man gør, men uden en forståelse af fysikken bag fluid mekanikken,
er det ikke meget værd. Det er trods alt der at de første og groveste
antagelser ligger når man sætter sin opgave op.

God fornøjelse.