Opgave fra min søn i 8. klasse
Fra : ostesvinet@hotmail.c~

Dato : 15-11-07 04:53

Denne opgave kom min søn (8. klasse) hjem med.

En købmand skal blande kaffe til en pris af 28,- pr. 1/2 kg.
Han har to kaffeblandinger til rådighed, - én til kr. 60,- pr. kg. og
én til 55,- pr kg.
Han tager først 100 kg. af blandingen til 60,- pr. kg.
Hvor meget skal han så tage af den til 55,- pr kg.

Mvh Dabbe

Fra : none

Dato : 15-11-07 13:04

ostesvinet@hotmail.com skrev:
> [...]
> én til 55,- pr kg.
> Han tager først 100 kg. af blandingen til 60,- pr. kg.
> Hvor meget skal han så tage af den til 55,- pr kg.

Den sidste kalder du (målt i kg) "x"
Han køber, målt i kg, i alt
Vægt = 100+x
Prisen for blandingen bliver
P = 100*60+x*55
Prisen pr kg er da
P/Vægt=(100+x)/(100+x)
Og prisen pr 1/2 kg da ... fortsæt selv!
mvh
jhp

Fra : none

Dato : 15-11-07 13:07

none skrev:

> [...]
> Prisen pr kg er da
> P/Vægt=(100+x)/(100+x)
> Og prisen pr 1/2 kg da ... fortsæt selv!
Hovsa! der var jo en triviel fejl! Men den finder du selv!
mvh
jhp

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-11-07 14:07

<ostesvinet@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

--------------
Du skal nå frem til en blanding til 2*28 = 56kr/kg
Den dyre blanding koster 4kr for meget - den billige 1 kr for lidt.
Altså skal du tage 4 gange så meget af den billige for at få kg-prisen til
at passe.

Mvh
Martin

Fra : The Mip

Dato : 15-11-07 14:57

<ostesvinet@hotmail.com> wrote in message
[...]

------------------------

Det kan vi vel lettest finde ved at regnet i penge

Først tager han 100 Kg af den dyre og et ukendt antal X kg billige = det
totale antal kg * 56 kr/kg

100Kg*60 kr/kg + X kg*55 kr/kg
= (100+X) kg * 56 kr/kg
! 28 kr/ halvkg = 56 kr/kg

og så er det jo bare at regne derudaf

6000 kr + 55*X kr = 5600 kr + 56*X kr

6000 kr - 5600 kr = 56 * X kr - 55* X kr

400 kr = X kr

X = 400

The_mip

Fra : ostesvinet@hotmail.c~