Myg
Fra : Jesper

Dato : 15-11-07 07:42

Vi skriver 15. november, men alligevel sidder der en myg på min væg.

Hvornår høre det op?

Hvor sent har det været observeret før?

Jesper

Fra : Max

Dato : 15-11-07 08:52

Hej Jesper

> Hvornår høre det op?

Aldrig, hvis solen skinner det rigtige sted, ja så kan
man altid finde myg der vågner af vinterslummeren.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-07 12:37

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi skriver 15. november, men alligevel sidder der en myg på min væg.
>
> Hvornår høre det op?
>
> Hvor sent har det været observeret før?

Ingen slut dato for der skal jo være nogen der overlever til at starte
dyrearten op til foråret - men 99% af de fleste insekter er nok døde nu - og
"julefluer" er promille af hvad der var i juli

I NordNorge er der nok myg der tåler frost endnu bedre - og hvis alle myg
dør af frost i en provins så måske de er lykkelig myggefri hen på sommeren
indtil myg invaderer fra naboregioner.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-11-07 17:51

Jesper skrev:

> Vi skriver 15. november, men alligevel sidder der en myg
> på min væg.
> Hvornår høre det op?
> Hvor sent har det været observeret før?

Spørgsmålet er om det er en 'stikmyg', eller en anden art.
Men enkelte myg skal vel på en eller anden måde overvintre
og føre arten videre næste sommer.

De myg, som stikker om sommeren, er for det meste
stikmyggens hunner.

De myg, som sværmer udendørs på lune vinterdage, kan
vist være vintermyg, vinduesmyg, dansemyg, gødningsmyg,
glasmyg osv.

Det er vel også et spørgsmål, om det giver nogen mening
for en enkelt stikmyg-hun at forsyne sig med et blodmåltid
midt om vinteren. Jeg ved det ikke, og kan ikke lige finde
noget om det i SDE.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-11-07 22:43

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for en enkelt stikmyg-hun at forsyne sig med et blodmåltid
> midt om vinteren. Jeg ved det ikke, og kan ikke lige finde

Man siger at kun hunnen stikker - nemlig for at sikre ægproduktionen.
Spørgsmålet er om det passer. Jeg har indtil flere myggestik p.t.
fra nogle bæster, der gemmer sig i diverse lokaler.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-07 23:06

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Men enkelte myg skal vel på en eller anden måde overvintre
> og føre arten videre næste sommer.

Nej nej, det er slet ikke nødvendigt. Myggeæg kan ligge udtørrede
i årevis for så at klækkes hvis de blive våde.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-11-07 14:16

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi skriver 15. november, men alligevel sidder der en myg på min væg.
>
> Hvornår høre det op?
>
> Hvor sent har det været observeret før?

Ja, masser af myg overvintrer i kældre, stalde m.v.
Her iblandt også malariamyggen som er almindeligt
forekommende.

Per A. Hansen