Briter kendte tyske koder, men var alligev~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-07 06:39

Briter kendte tyske koder, men var alligevel ofte underlegne.

Især Jyllandsslaget i WW1 er et mysterium for mig

Briter burde have klaret sig meget bedre når de vidste alt om fjenden altid

Tysk sejre trods enigma-tabet - og japanernes relativ små tab i WW2 trods
USA-kodebrydning er særlig mystiske

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-11-07 13:43

> [...]
> altid
>

> Tysk sejre trods enigma-tabet - og japanernes relativ små tab i WW2 trods

Enigmamaskinen blev først opfundet i 1918 efter krigen til commercielt brug
af ARthur Scheirbius, en tysk ingenør.
Den blev ikke brugt i WW1
http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine

Briterne fik dechiffreringsnøglen allerede i 1939 af en polsk matematiker.
Dönitz satte ultra ud af spillet en periode, fordi han fik mistanke om , at
briterne havde kompromitteret Enigma, ogderfor skiftede koder. Den korte
periode, hvor englænderne ikke havde Ultra's efterretninger, havde tyskerne
succes med Ubådskrigen.
En ting er at vide, fjendens bevægelser, men det er lige så vigtigt at
sikre, at han ikke ved, at du ved, hvad han gør.
For så koder han bare om, og så ved du igen ingenting.
Englænderne var altid meget omhyggelige med at bygge coverhistorier op om
overfald på tyske skibe og ubåde, f.eks ved at sende et rekonoseringsfly ud,
der tilfældigvis kunne spotte dem, lige før angrebet.

Tyskerne er glimrende ingenører. Under WW2 var deres kampvogne langt bedre
end både englændernes og amerikanernes vogne. Især i kraft af deres
forrygende 88 mm, antiluftskytskanon, der i en kampvogn som tigeren blev en
formidabel panserdræber med en effektiv rækkevidde på 1600 meter - Det
dobbelte af en Sherman. Selve kampvognen var dog ikke så pålidelig igen, go
den var langsom, og besværlig at producere. Shermanen havde en fordel,
nemlig den gyroskopisk ophængte kanon, der gjorde, at den kunne skyde under
kørsel. Shermanen blev spyttet ud i lange baner, bedre designet til hurtig
produktion med vanlig amerikansk samlebåndseffektivitet. Russernes T34 var
endnu bedre i den henseende, og havde langt den bedste undervogn - Den
Amerikanske ingenør Christie's hjulophæng. Meget hurtigere end de andre.

Tyskernes fly var ikke overlegne i luften i forhold til englændernes.
Hverken rækkevidde eller hastighed eller stigeevne var bedre eller on par.
Kernen i tysk tidlig krigssucces var deres krigsstrategi.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-11-07 03:04

Bo Warming wrote:
> Briter kendte tyske koder, men var alligevel ofte underlegne.
>

> Især Jyllandsslaget i WW1 er et mysterium for mig
>
> Briter burde have klaret sig meget bedre når de vidste alt om fjenden
> altid

Det gjorde de så heller ikke.
Brittiske efterretninger var ikke bedre under WW1 end tyskernes.

Under WW2 gik der også en rum tid, førend ULTRA kunne dechifrere Enigma. De
skulle først have fat i en Enigmamaskine førend de matematiske algoritmer
kune anvendes. Der var flere modeller af Enigmamaskinen.
Ubådene betjente sig af model M4. Englænderne erobrede en ubåd i rum sø og
sænkede den, for at sløre erobringen af både kodebog og maskine. Det gav dem
adgang til "Shark" Da Dönitz fik ændret kodebogen blev Blev ULTRA lukket ude
af shark. Der skulle et voldsomt angreb på en konvoj til førend de med
lokationsdata fandt vejen ind igen.

> Tysk sejre trods enigma-tabet - og japanernes relativ små tab i WW2
> trods USA-kodebrydning er særlig mystiske

Hmm slaget om Midway tab US: 307 Japan 3057
Slaget om Guadalcanal US tab ca. 7300 Japan over 38000 og over 1000 POW.

Ved Iwo Jima blev forsvarsstyrken på over 30000 fuldstændigt udslettet.
Her led amerikanerne større tab, men vandt.
Japans samlede tab var iflg. wikipedia, 1,740,955 militære tab og 393000
civile tab.
US tab var 106,207 dræbte og 248,316 sårede og savnede.

Til gengæld var kinesiske tab enorme; 3,8 mill.soldater og 15 mill Civile.
Japansk fremfærd i Kina var voldsom og grusom.
Phillippinerne mistede 57000 og USSR ca 20000.

Japanske tab var altså store.
Den ubådskrig tyskerne tabte i Atlanterhavet, vandt amerikanerne i
Stillehavet.
Japanerne brugte også ubåde, men brugte dem mod militære skibe og havde
ringe succes.
Amerikanerne brugte deres ubåde imod handelsskibe og havde succes med at
afskære Japan fra oversøiske resourcer. Det gjorde, at Japan ikke kunne
erstatte de militære tab i den nødvendige takt. Derimod kunne USA og
Storbrittanien øge deres produktion væsentligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-07 02:24

> [...]
> altid
>

> Tysk sejre trods enigma-tabet - og japanernes relativ små tab i WW2 trods

Øv, du gider åbenbart ikke diskutere WW2-taktik og hardware.
Ellers lige noget, jeg gider nørde lidt om

Jeg har ikke fuld forståelse for din beundring af den japanske kultur og
Nazisternes ideer, når begge kulturer krævede total opofrelse af sine
soldater. Altså absolut loyalitet til døden. Hvordan hænger det sammen med
dine frihedsbegreber og holdning om, at staten skal lade være med at blande
sig i alle forhold?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger