Kondens efter fly
Fra : Vidal

Dato : 14-11-07 21:09

Jeg bor vist under en flyvekorridor, ihvertfald
kommer der vel 100(?) højtgående fly om dagen over
området.

De sidste par dage har der ikke, som eller vanligt
været kondensstriber efter flyene, idag dog en
ganske kort, måske 5-10 gange flyets længde.

Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
muligt eller er der en anden forklaring?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 14-11-07 21:44

Hej Vidal

> Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
> muligt eller er der en anden forklaring?

Hvis der ingen vanddamp er i området flyene flyver
i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.

--
Mvh Max

Fra : kk

Dato : 14-11-07 22:22

> [...]
> i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
> kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.

kk

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-07 05:56

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

.. Meget ofte mangler

Jeg vil gerne forstå hvad en korridor er
- en luftstang hvor fly må færdes
?
1000 m bred og 1500 m høj og fra hvor gennemsnitsflyve højde starter nær
afganglufthavn og til hvor denne vedtagne flyvehøjde slutter nær ankomst
lufthavn?

Da en dansk flyveleder i 2000 forårsagede sammenstød nær Svejts og siden
blev hævnmyrdet for det og trods retsfrikendelse anses for skyldig af mange
(bl.a. mig)
talte man om koridor som noget snævert hvor to fly ikke kunne passere
hinanden.

At to modsatte fly i samme korridor støder sammen har vel sandsynlighed på %
af % af % så jeg tror at NOGEN havde ønsket og programmeret sammenstøddet

Hvis flytværsnit er en tusindedel af koridortværsnit må sandsynligheden for
sammenstød være nær 1 ppm altså en milliontedel, hvis alle paralelle baner i
koridoren er lige sandsynlige.

(sammenstødssandsynlighed er måske endnu lavere fordi undvigemanøvre kan ske
når de er nær hinandens synsvidde)

Håber der er noget jeg har misforstået for det er en grim mistanke at en
landsmand har været medskyldig i to uskyldige piloter og besætningers
kollision og drab

Fra : kk

Dato : 15-11-07 10:19

> [...]
>
> Håber der er noget jeg har misforstået for det er en grim mistanke at en
> landsmand har været medskyldig i to uskyldige piloter og besætningers

Egentlig tror jeg ikke at der er noget du har misforstået, men der er en
masse, emnet vedrørende, som du ikke har kendskab til, hvilket er ganske
normalt.
Her vil jeg blot fremføre, at du roligt kan tro på rettens afgørelse, og
ikke på en hævntørstig russer, hvor tragisk det end måtte være for
vedkommende.
Dernæst vil jeg nævne, at lufttrafik er overordentlig vel- og
gennemreguleret, nationalt og internationalt. Måske især i Europa.
Selvfølgelig kan der ske uheld og fejl, men slet ikke i et omfang som kan
sammenlignes med vejtrafik.
Nu var det oprindelige indlæg et spørgsmål om kondensstriber fra fly, så jeg
er nu OT, derfor må du komme direkte til mig, hvis du seriøst har brug for
yderligere uddybning af emnet.
mvh
kk

Fra : Vidal

Dato : 15-11-07 12:28

Max skrev:
> Hej Vidal

> Hvis der ingen vanddamp er i området flyene flyver
> i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
> kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.

Tak for svaret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : John Larsson

Dato : 16-11-07 17:57

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

>Tak for svaret.

Det er nu temperaturen der er den altafgørende faktor.
Temperaturgradienterne ligger faktisk lavere lavere ved højtryk, men man
skal jo heller ikke glemme at det skal være muligt at se kondensstriberne
og derfor er det jo nemmere at se dem ved højtryksvejr!

John