Om mus i huset, hvad lever de af?
Fra : Johnni

Dato : 13-11-07 13:15

Jeg har et hus på landet, fra år 18xx, alså ikke særlig tæt over for de
mange mus jeg får ind, jeg får ca. en pr. dag i smækfælleerne, det er mange
mus over tid.
Jeg bor tæt på et landbrug, en lille skov, og fodre de vilde fugle meget,
alt dette gavner musse bestanden, men jeg troede at, før eller siden at
ville mit nær område ville "løbe tør" for mus i mine fæller, det syntes ikke
af få en ende.

Spørsmål: Jeg troede kun mdr. 7, 8 og 9 var "flytte ind tid" for mus i
huset, passer det ikke? ( nu, nov. og de kommer stadig)

Hvor mange mus kan man forvente i et nærområde, som vil søge
til sit hus?

Nu, de mus er kommet ind i huset. Hvad lever de af? nu man
er omhyglig med ikke af efterlade nogen form for føde eller væske, kan de
finde noget
kondens i hus konstruktionen og nøjes med det ene stykke
slik min datter nu og da får tabt? eller går de ud igen for at søge føde og
væske og kommer tilbage i varmen.

Fra : Max

Dato : 13-11-07 14:39

Hej Johnni

> eller siden at ville mit nær område ville "løbe tør" for mus i mine
> fæller, det syntes ikke af få en ende.

Dit hus har været plaget af mus siden det blev bygget og vil stadigvæk
være det den dag det vælter omkuld.

> Spørsmål: Jeg troede kun mdr. 7, 8 og 9 var "flytte ind tid" for mus
> i huset, passer det ikke? ( nu, nov. og de kommer stadig)

Jeg fik også min første mus her i 11. måned i år, må have været
en god eftersommer for musene ude.

--
Mvh Max

Fra : Johnni

Dato : 13-11-07 19:11

Snip

> Jeg fik også min første mus her i 11. måned i år, må have været
> en god eftersommer for musene ude.

At nøjes med det... Så er du heldig, eller bor i et nyere/tættere hus end
jeg, bor du også på landet?
De mus er kommet stormene siden høst, de sidste dage med ekstra kulde har
givet flere mus, 8 stk. på 6 dage ellers har det været mindre, men altid
fast en hist og pist, fordelt i hele huset, jeg kan høre dem på lofted, i en
stuevæg se se musse møj i et køkkenskab eller andere spor af dem andre
steder.

Kort efter høst var det grå mus, nu er det brune med en mørk stribe over
ryggen, nu har jeg 9 atkive smækfæller i huset.

Men hvad lever de af? det er videnskabligt umugeligt at leve uden mad og
væske over tid, er der noget jeg har overset eller bliver de "bare" smækket
enden de dør af væske mangel?

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-11-07 20:18

"Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i meddelelsen

> Kort efter høst var det grå mus, nu er det brune med en mørk stribe over
> ryggen, nu har jeg 9 atkive smækfæller i huset.

Sidsnævnte er nok halsbåndsmusen. Den er blevet meget udbredt og er lidt for
stor til en almindelig lille klapfælde.

> Men hvad lever de af? det er videnskabligt umugeligt at leve uden mad og
> væske over tid, er der noget jeg har overset eller bliver de "bare"
> smækket
> enden de dør af væske mangel?

De er stort set altædende. Spiser gerne sæbe, stearin og isolering på
ledninger.
Hvis ikke de finder godbidder indendørs, så finder de noget udendørs.

Mvh
Martin

Fra : Johnni

Dato : 13-11-07 21:33

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i meddelelsen

> Sidsnævnte er nok halsbåndsmusen. Den er blevet meget udbredt og er lidt
> for stor til en almindelig lille klapfælde.

sammen størelse som de grå. Jeg trodede de var brændmus (og kun levede på
lolland/falster, hvor jeg bor (tror jeg))

> De er stort set altædende. Spiser gerne sæbe, stearin og isolering på
> ledninger.

øhh er der nærring og væske i det? eller sliber de bare tænder

> Hvis ikke de finder godbidder indendørs, så finder de noget udendørs.

ØV, at videde de "bare" går ind og ud og ind for at ødelægge mit hus..

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-07 23:12

"Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

Isolering af plastik kan ikke fordøjes af gnavere og ikke al sæbe kan
fordøjes

Fra : N. Foldager

Dato : 15-11-07 17:18

Johnni:

>øhh er der nærring og væske i det? eller sliber de bare tænder

Der er masser af energi i elektriske ledninger.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-07 19:29

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Johnni:

> Der er masser af energi i elektriske ledninger.

Ja ledninger blev brugt af en muslim til energisk at piske kæresten i et
skur i sydhavnen.

Men PVC-isoleringen og kobbertråden er energimæssigt værdiløse i musens
fordøjelseskanal -

Fra : N. Foldager

Dato : 19-11-07 14:57

>Men PVC-isoleringen og kobbertråden er energimæssigt værdiløse i musens
>fordøjelseskanal -

Ikke hvis den sørger for, at nedsvælge begge poler.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-07 23:05

N. Foldager skrev:

> Der er masser af energi i elektriske ledninger.

Ja, og det sker at enkelte mus bliver overraskede over hvor
meget ...

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 17-11-07 00:55

> Ja, og det sker at enkelte mus bliver overraskede over hvor
> meget ...

Mn far havde nogle få gamle tekstil(bomuld)-isolerede ledninger - de kunne
nok bruges til at fore muserede, men hvorfor æder gnavere ellers ledninger,
hvis de gør det, og er det bevist, at de har gjort det så de selv har fået
stød eller har skabt kortslutning og brand. Det er nok en dum undskyldning
og alibi.

Hvis man påstår at have fundet en død mus og afgnavet isolering samme sted,
så har man en god historie - og måske altid en forfalskning.

Jeg havde engang kaniner og PVC-isolerede ledninger på mit gulv og ingen bid
Har nogen udført retsmedicin på død gnaver og den var bevisligt død af stød?

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-07 20:27

> [...]
>
> Men hvad lever de af? det er videnskabligt umugeligt at leve uden mad og
> væske over tid, er der noget jeg har overset eller bliver de "bare"

Måske de blot bruger huset som bolig og beskyttelse og isoleret base
mod rovdyr og finder mad i naturen - men i kirker har mus overlevet på aat
slikke linolie ud af vindueskit . de er ret altædende

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-07 21:52

Johnni skrev:

> Men hvad lever de af?

En tom mælkekarton er mad nok for en rotte i en uge. Mus og
rotter er nøjsomme og kan få næring ud af det rene ingenting.

> det er videnskabligt umugeligt at leve uden mad og
> væske over tid, er der noget jeg har overset eller bliver de "bare" smækket
> enden de dør af væske mangel?

Mennesker kan overleve en måned uden mad i princippet uden
problemer og to måneder skulle ikke være livsfarligt omend
kritisk, men så skal man heller ikke trække den mere.

Vand kan man kun undvære i et par dage, men det kan ikke være
svært for et lille dyr at få dækket sit væskebehov, om ikke andet
så ved at drikke regn eller bare dug.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 13-11-07 22:44

Hej Johnni

> At nøjes med det... Så er du heldig, eller bor i et nyere/tættere hus
> end jeg, bor du også på landet?

Jeg bor næsten i centrum af en provinsby :)

> men altid fast en hist og pist, fordelt i hele huset, jeg kan høre
> dem på lofted, i en stuevæg se se musse møj i et køkkenskab eller
> andere spor af dem andre steder.

Som sagt har jeg dem kun i garagen, der mæsker de sig med
det foder vi har stående til fuglene.

> Kort efter høst var det grå mus, nu er det brune med en mørk stribe

Dem jeg fanger er lysebrune.

> Men hvad lever de af? det er videnskabligt umugeligt at leve uden mad

Hos mig har de bl.a. fortæret noget af et villatelt, plante løg, myggelys,
alt hvad der ligner edderkopper og andre insekter på stedet, så man
kan ikke kalde dem kræsne :)

Det med at have et tæt hus er noget problematisk, de kan jo komme
ind af revner der kun er 1 cm.

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 15-11-07 17:17

Jeg har lige fået ødelagt min motorsav. Den sprøjter jo olie på
savkæden, og af hensyn til miljøet bruger jeg vegetarisk olie;
formentlig rapsolie.

Men nu har en mus pulveriseret indhældningsstudsens gevind og
skruelåg, så der kun sidder et par mm tilbage. Jeg ved ikke, hvor
meget den derefter har indtaget af olien. Afføringen er af normal
konsistens væk fra gerningsstedet.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ole Geisler

Dato : 14-11-07 21:53

On Tue, 13 Nov 2007 13:15:15 +0100, "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk>
wrote:

> [...]
>
>Spørsmål: Jeg troede kun mdr. 7, 8 og 9 var "flytte ind tid" for mus i
>huset, passer det ikke? ( nu, nov. og de kommer stadig)

Vi bor også på landet, og har derfor tre (3!) unge katte, de kommer i
efterårssæsonen med 5-15 mus/dag som de leverer hele eller halve på
dørmåtten. Derudover fanger de sikkert en del vi ikke ser.

I dag lå der dog kun to store fede mus udenfor døren.

Så valget er: hav kat(te) eller mus.

Fra : Johnni

Dato : 18-11-07 14:57

Takker for de gode svar.
jeg får stadig mus ind, nu 2 om dagen i smækfællerne, men dem på lofted vil
ikke gå i fællerne de tramper rundt
om aften/natten, og griner højt af mig og mine fæller hvor jeg bruger
pålæg-chokolade, det virker godt på på stueplan, men ikke bare på lofted..
Hvad bruger I
(trist med den motorsav, de kan være nogle bekostlige gæster)

MVH. Johnni

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-11-07 16:03

Den 2007-11-18, skrev Johnni:
> [...]
> om aften/natten, og griner højt af mig og mine fæller hvor jeg bruger
> pålæg-chokolade, det virker godt på på stueplan, men ikke bare på lofted..

Mine mus på loftet kan godt lide et lille stykke spegepølse i de her
fælder:
http://www.nordicagro.com/skadedyrsbekaempelse/musefaelde_rapp2_2stk_758_da.html

som jeg er blevet glad for da de ikke smækker ned over fingerne, med
mindre man er meget uheldig (eller klodset!).

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : N. Foldager

Dato : 18-11-07 17:45

>jeg får stadig mus ind, nu 2 om dagen i smækfællerne, men dem på lofted vil
>ikke gå i fællerne de tramper rundt

Det tyder kraftigt på, at det er væsentligt større dyr, end mus.

> om aften/natten, og griner højt af mig og mine fæller hvor jeg bruger
>pålæg-chokolade, det virker godt på på stueplan, men ikke bare på lofted..
>Hvad bruger I

Spegepølse er ofte godt, men tører hurtigt ud. Tørfoder til hunde
holder længe. Nogle mus foretrækker æbler.

Jeg bruger nogle gode plastik-smækfælder. Jeg sætter en lille "garage"
over, for at sikre, at de kommer ind fra den rigtige ende. Det er
nemlig synd, hvis de rammes forkert. Det var min kone ude for, da hun
var alene hjemme, så jeg telefonisk måtte instruere hende i at aflive
den i en plastikpose med argon fra en trykflaske.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-11-07 18:42

Efter mange tanker skrev N. Foldager:

> Det tyder kraftigt på, at det er væsentligt større dyr, end mus.

Det behøver det nu ikke.
Jeg troede også at jeg havde besøg at mår el. lign, men det var nu kun
mus, for når de går under loftets isolering, direkte på loftpladerne,
virker disse som en slags resonansbunde og det lyder til tider som de
har støvler på og foretager marchøvelser kl meget tidlig om morgenen.

> [...]
> var alene hjemme, så jeg telefonisk måtte instruere hende i at aflive
> den i en plastikpose med argon fra en trykflaske.

Mon ikke det er de fælder, jeg linker til i mit indlæg ovenover. De er
rigtig gode, synes jeg.
Fælderne skal, som alle andre fælder, tilses ofte for at undgå unødige
lidelser, hvis de skulle have smækket 'forkert'

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : N. Foldager

Dato : 19-11-07 14:26

> [...]
>Fælderne skal, som alle andre fælder, tilses ofte for at undgå unødige
>lidelser, hvis de skulle have smækket 'forkert'

Nej, det er ikke de samme. "Dine" har jo allerede en "garage".

Disse ligner klassiske musefælder, blot bedre. De slår hårdere, kræver
mindre påvirkning for at udløses og har en ekstra bøjle vinkelret på
smæk-bøjlen, så man kan betjene denne uden at skulle berøre den.

Mvh

Niels Foldager

Fra : fribytteren

Dato : 20-11-07 20:07

On 18 Nov., 14:56, "Johnni" <Johnn...@anarki.dk> wrote:
> [...]
> Hvad bruger I
> (trist med den motorsav, de kan være nogle bekostlige gæster)

Det bedste lokkemiddel til mus er formentlig nødder, de holder længe
og afgiver duftstoffer længe og tørre ikke så hurtigt ind som eks.
spegepølse. Hasselnødder er nok de bedste.

Nødder er ikke nemme at sætte i smækfælder, men så brug en kassefælde,
der ikke afliver musen, men holder den derimod inde i fælden.

Når jeg får en mus i fælden, går jeg en rimelig lang tur og lemper
gerne musen ned i en grøft eller lign. Nu er der ikke lige et
nødehegn, der hvor jeg normalt lemper mine mus ud, men det kan være
jeg skal plante et par nødebuske, så kan musen måske føle sig fristet
af nødderne og vente med at komme tilbage.

Jeg ved godt, at mus kan finde på at komme tilbage, derfra hvor de
kom, men nu er der, her hvor jeg bor, en del katte, så den har ikke de
bedste chancer for at komme tilbage.

Eftersom du har et væld af mus, må de omgivelser du bor ved, være et
rent museparadis, indtil høst og vinteren står for døren, sammen med
musene.

Hvad mus (og rotter) fortærer, er ret så spændende, for de kan nærmest
konsumere hvad som helst. Nogle gange er det nok kun fordi der er en
smag i materialet, som får dyret til at gnave i tingene, så som
isolering og lign.

Nu vi taler om mus (og rotter), er det så rigtigt, som der siges, at
har man mus, har man ikke rotter, med mindre man selv har "rotter på
loftet"?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Max

Dato : 21-11-07 08:49

Hej Lars

> Nu vi taler om mus (og rotter), er det så rigtigt, som der siges, at
> har man mus, har man ikke rotter, med mindre man selv har "rotter på

Det passede ihvertfald ikke i mit barndomshjem, der havde vi så
rigelige mængder af både rotter og mus.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-07 13:11

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

konsumere hvad som helst. Nogle gange er det nok kun fordi der er en
smag i materialet, som får dyret til at gnave i tingene, så som

Der er næppe smag i pvc-isolering om ledning?

Den gnaves nok i stykker fordi alt prøves af en sulten gnaver

Kan det føre til kortslutning? Næppe - men ser man en overbidt ledning er
det fristende at påstaå brande startet pga gnaver-beskadigelse af ledninger

Fra : fribytteren

Dato : 23-11-07 06:21

Tak for dit svar, Max. Så er den and slagtet.

Prøv at smag på et styk kabel, Bo. Pas på du ikke kommer i stødet og
en helt anden ting. Du og vi andre har næppe en lige så god smags og
lugtesans som gnavere, så hvad ved vi, om gnaveres livret.

Kortslutning kan god opstå ved gnaveres mellemværende.

Mine forældre havde engang problem med strømmen til deres elkomfur og
fik en elektriker til at se på det. Han fandt ingen fejl i komfuret,
for fejlen sad i elstikket på væggen. Bagved sad der to mus og
omklamrede hinanden i et dødskys. Om det var selve musenes
tilstedeværelse og dermed mulige overgang i de førende strømender
eller om det var deres gnaven, kan jeg desværre ikke huske.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen