Meningsmålinger
Fra : Martin Bak

Dato : 12-11-07 14:41

"Meningsmålingerne stritter i alle retninger"
http://politiken.dk/politik/article426524.ece

Jeg har selv deltaget i "Megafon panelet". Dagligt har jeg svaret på næsten
de samme spørgsmål, og da jeg ikke på noget tidspunkt har været i tvivl om
hvad jeg skulle stemme har mine svar naturligvis været de samme hver dag.

Men er det en retvisende måde at lave meningsmåling på? At spørge det samme
udsnit af befolkningen dag efter dag? Ville der ikke komme et mere
realistisk billede hvis man spurgte nogle forskellige?

Jeg synes at tendensen i meningsmålingerne igennem valgkampen netop har
været sådan, at forskellen mellem de forskellige institutters målinger har
været konstant. Således at tendensen hos det enkelte institut ikke har
bevæget sig meget, men at der har været markante forskelle på tendensen de
forskellige institutter imellem. Det ses tydeligt på "meningsmåleren" på
Politikens hjemmeside. Er det ikke netop fordi at det er den samme skare der
hele tiden bliver spurgt?
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter

Dato : 12-11-07 14:54

> [...]
> forskellige institutter imellem. Det ses tydeligt på "meningsmåleren" på
> Politikens hjemmeside. Er det ikke netop fordi at det er den samme skare

Det kan måske også være fro at tilfredsstillemne dem der har bestilt og
betalt målingen.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-11-07 15:43

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> [...]
> forskellige institutter imellem. Det ses tydeligt på "meningsmåleren" på
> Politikens hjemmeside. Er det ikke netop fordi at det er den samme skare

Det er det nok i nogen udstrækning, idet meningsmålinger af denne størrelse
jo har en usikkerhed på +/- 2 procentpoint.

Men nu er det jo ikke alle instituttterne, der (mig bekendt) spørger de
samme hver dag. Der til kommer, at de forskellige institutter anvender
forskellige metoder. Det er ikke bare et spørgsmål om at spørge folk, hvad
de ville stemme, hvis der var valg i dag. Flere institutter korrigerer for
forskellige kendte faktorer så som, at der typisk er flere tvivler i en
meningsmåling, end der vil være på selve valgdagen.

Fra : Morten

Dato : 13-11-07 15:19

"Christian R. Larsen"

> Det er det nok i nogen udstrækning, idet meningsmålinger af denne
> størrelse jo har en usikkerhed på +/- 2 procentpoint.

Ja, rent statistisk/matematisk giver en måling på bare 1000 personer et
meget sikkert resultat - forudsatpersonerne står ved det, de siger.

Har du f.eks. 5 mio. terninger lagt ud med vilje - en har bestemt der f.eks.
er 20% 1'ere, 30% 6'ere, de er med andre ord ikke slået, for så ville
fordelen være meget tæt på 1/6 (ca. 16,667 %) til alle - og vælger 1000
tilfældige ud, vil de 1000 rent statisktisk ligge meget tæt på den
fordeling, der gælder for alle 5 mio som helhed.

> [...]
> forskellige kendte faktorer så som, at der typisk er flere tvivler i en
> meningsmåling, end der vil være på selve valgdagen.

Samt at visse partier har det med at klare sig anderledes på selve dagen end
i meningsmålinger. F.eks. er specielt en del af DF's vælgere ikke meget for
at indrømme at de er til DF, da det kan give "uheldige" reaktioner fra
omverdenen, men når de står i boksen hvor ingen kan se dem, så stemmer de
alligevel som de oprigtigt vil (ikke ment som politisk oplæg, den kan
diskuteres i dk.politik!). Og den slags er det i sagens natur ikke rigtigt
muligt at opstille en statisktisk/matematisk formel for ;)

Mvh
Morten