Blæsevejr om natten?
Fra : Filip

Dato : 12-11-07 09:51

Jeg sidder i Portugal og laver vindmøller, og jeg undrer mig over at det
faktisk kun blæser om natten og er næsten vindstille om dagen. Kan nogen
give en forklarring på det? Normalt i DK, så plejer vinden af aftage til
natten, med mindre der er en storm på vej, så jeg kan ikke forstå denne
omvendte verden.

Filip

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-11-07 10:16

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> give en forklarring på det? Normalt i DK, så plejer vinden af aftage til
> natten, med mindre der er en storm på vej, så jeg kan ikke forstå denne

En opvarmning af land om dagen vil give paalandsvind ved kysten. Hvis denne
vind modvirkes af passatvinden? faar man en svag vind om dagen Om natten
blæser kun passatvinden fra nordøst. Kan denne forklaring bruges?

Aage

Fra : Filip

Dato : 13-11-07 10:52

> En opvarmning af land om dagen vil give paalandsvind ved kysten. Hvis
> denne vind modvirkes af passatvinden? faar man en svag vind om dagen Om
> natten blæser kun passatvinden fra nordøst. Kan denne forklaring bruges?

Ja - det giver da en god mening at det hænger sådan sammen.

Filip