Vind og varme
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-11-07 01:29

Vil den kompression/dekompression af luften i blæsevejr, der sker når vinden
møder forhindringer i landskabet, afstedkomme så store temperaturforskelle,
at det kan ses/fotograferes med et infrarødt kamera?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Filip

Dato : 11-11-07 10:53

> [...]
> møder forhindringer i landskabet, afstedkomme så store
> temperaturforskelle,
> at det kan ses/fotograferes med et infrarødt kamera?

Jeg tvivler på det kan ses. Der er alt for lidt energi i de små
kompressioner, til at det kan varme noget særlig meget op så det kan ses, så
resultatet drukner i den andre temperaturforskelle som findes på det
aktuelle sted.

Filip

Fra : TA

Dato : 26-11-07 13:17

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> møder forhindringer i landskabet, afstedkomme så store
temperaturforskelle,
> at det kan ses/fotograferes med et infrarødt kamera?

Det må afhænge af temperaturopløsningen af det pågældende kamera.

Selve temperaturforøgelsen skyldes at luftstrømmen stagnerer og at luftens
kinetiske energi omdannes til varme.

For en adiabatisk proces er forholdet mellem luftens temperatur, T, og
temperaturen i stagnationspunktet, To, givet ved

T/To = 1 + (gamma - 1)/2 * (V/a)^2

Med gamma = 1.4, en lufthastighed V = 40.8 m/s ved Beaufort vindstyrke 12
[1] og lydens hastighed a = 340.3 m/s bliver T/To = 1.002875. Ved 15 gr C er
T = 288 K og dermed fåes at To = 288.83 K; dvs en temperaturforøgelse på ca
0.83 gr C i stagnationspunktet.

Alternativt haves at:

To = T + V^2/(2*Cp)

hvor Cp = 1004.5 J/(kg*K) er luftens specifikke varmekapacitet ved konstant
tryk. Igen fåes en temperaturforøgelse på ca 0.8286 gr C.

Hertil kommer så, at kun ganske få strømlinjer i en luftstrøm stagnerer når
luftstrømmen møder et objekt -- langt de fleste strømlinjer passerer udenom
og bremses blot en smule.

--
TA

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Beaufort_scale