Arkæologer vildleder os. Antropologer ka l~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-07 13:38

Arkæologer vildleder os. Antropologer ka li historier.

Når TV om græske oldtidsbyer vil fortælle en god historie, så reklamerer de
for skolens geometriundervisning ved at påstå at græske oldtidsbyer med
vinkelrette grid-system gader a la USA's var kun opnåelige pga Euklids
geometri og Pythagoras.

Sludder

Eskimoer bygger igloo med rette vinkler(blokkenes hjørner) og tilmed perfekt
symmetrisk sfærisk 3D geometri uden at have matematik-overvejelser forud.

Grækerne kunne have beregnet mark-arealer og beskatning uden Pythagoras
lovmæssighededs kortlægning - det kunne ægypterne tusind år før. Matematik
er ofte om efterrationalisering.

Gader og huse med rette vinkler kan tjækkes ved at snor spændes fra hjørne
til hjørne og diagonaler skal være lige store i et rektangel med rette
vinkler. Det havde eskimoer nok også leget sig frem til i ledige stunder,
hvis de havde haft brug for at bygge så stort som grækerne

Stenalderspekulation fylder meget på TV, og på Viasat hørte jeg i dag at
jæger og samler stenalderstammer levede side ved side og lærte af hinanden.
Det ved vi INTET om.

Eneste belæg for teorien var, at der var fundet efterladenskaber af begge
slags kultur imellem kæmpe stengravmæler . Men C14 tidsbestemmelse er ikke
præcis nok til at afgøre evt samtidighed - og det er rent gæt om hvad er fra
den ene og fra den anden landsby.

Men da jeg i min barndom boede i spejderlejr var vi delvis jæger og samler
ernærede SAMTIDIGT, og stenalderen der er 99% af menneskehedens historie har
kun hos sjældne atypiske buffaloindianere og eskimoer været ren
jægerkultur.

Langt op i landbrugstid har fattigfolk fået fine kosttilskud fra vilde
planter og vilde dyr samtidigt.Og står der stengravmæler nær din bolig, så
kan de være brugt til ligegyldigheder af folk, der valgte at bo nær dem
hundredtusind år efter at stendyssen stabledes sammen - og siden har været
lidt nyttig som support for dit og dat.

Jeg er en stor beundrer af Arkimedes, som teoretiserede og sagde "giv mig et
sted at stå og jeg skal flytte jorden" (som græske søfarere vidste var en
kæmpekugle.)

Men selvfølgelig var Arkimedes fantastiske krigsmaskiner og
guld%analysevejning og andre trick en naturlig forlængelse af fortidens
håndværk,

og intet tyder på, at teori var vildt afgørende for videreudvikling. Trial
and error, prøven sig frem var nok ALT.

Mange sengræske teknikker var nytteløse, mens de opfandtes, men skabte
MOTIVATION bl.a. æstetisk, til at udvikle færdigheder, der senere blev
vigtige og først da blev rigtigt praktisk betydningsfulde. Fx havde man
finmekanik af messing hvormed man forudberegnede planeters stilling.
Miniplanetarier.

Det havde aldrig praktisk betydning, for den viden kunne have været lagret
på anden vis - men den præcise finmekanik fik betydning, da kompas og
astrolabie blev gænge søfartsinsrumenter efter Middelhavsregionen fik
kontakt med Kina og Indien via karavanevejene.

Ved at se på skibes vandfortrængning har man nok før Arkimedes fundet på at
veje sig frem til gulds karat - men først i hellenistisk tid blev papir og
skrift så almindelig, at man gad skrive om det, og tilfældigvis har
Arkimedes derved fået ære for sin købmandskunst - (som han ikke brugte meget
matematik til.)