Gyrokræfter
Fra : Ulrik Smed

Dato : 07-11-07 21:41

Fik lige et par tanker...

Et roterende svinghjul stritter imod hvis man prøve at dreje det. Betyder
det at der skal energi til at dreje det? Hvis ja, hvor bliver den energi af?

Kan man trække energi ud af Jordens rotation, ved at bruge den bevægelse der
er mellem en gyro der stritter imod, og den roterende Jord?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : kk

Dato : 08-11-07 14:32

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man trække energi ud af Jordens rotation, ved at bruge den bevægelse
> der er mellem en gyro der stritter imod, og den roterende Jord?

Det lyder besnærende, men mon ikke den energi, som skal bruges til at holde
gyroen roterende
vil overstige den energi som du kan udvinde?
Ellers har du jo opfundet en evighedsmaskine, ik?
mvh
kk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-11-07 00:20

kk wrote:
> [...]
> holde gyroen roterende
> vil overstige den energi som du kan udvinde?
> Ellers har du jo opfundet en evighedsmaskine, ik?

Nej, jeg tænkte at energien skulle komme fra Jordens rotation, altså at man
faktisk bremser Jorden en smule.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : John Jensen

Dato : 09-11-07 00:40

Ulrik Smed skrev:

> Nej, jeg tænkte at energien skulle komme fra Jordens rotation, altså at man
> faktisk bremser Jorden en smule.

Det må et par stykker med bare Fysik på B niveau da kunne klare at
besvare ? :) selv sidder jeg lige og roder med nogle vektorer....nå
gider ikke klokken er 12 minutter i lort...godnat :)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-11-07 08:12

Ulrik Smed skrev:

> Nej, jeg tænkte at energien skulle komme fra Jordens rotation,
> altså at man faktisk bremser Jorden en smule.

Jeg ved ingenting, men kommer til at tænke på to ting:
Jord-Måne-tidevandseffekten, som langsomt bremser Jordens
rotation og Foucaults pendul, som viser Jordens rotation.

Tidevandseffekten - gnidning af vandmasserne mod kyster
og i stræder - forårsager at Jordens daglige rotation langsomt
bliver mindre. Ifølge Paul Bergsøes bog "Verdenrummet og vi"
har man ved at undersøge koraller fra paleozoisk (3-400 mio.
år siden) påvist at Jordens år havde 400 dage. Da havde
døgnet cirka 22 timer.

Så der må være noget at tappe af. Ovennævnte Jord-Måne-
tidevandseffekt er for tiden 100 år om at gøre dagen cirka
0,002 sekunder længere.

Link til Foucault pendulum (engelsk wikipedia):
http://en.wikipedia.org/wiki/Foucault_pendulum

--
Herluf :·)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-11-07 18:07

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> tidevandseffekt er for tiden 100 år om at gøre dagen cirka
> 0,002 sekunder længere.
>
> Link til Foucault pendulum (engelsk wikipedia):

Ja, det pendul har jeg også tænkt på. Det virker vel som en gyro. Hvis man
tvang pendulet til delvist at følge Jordens rotation, ville der så ikke
kunne trækkes energi ud af den kraft som tvinger? Pendulet skal kun tvinges
til at følge Jorden delvist, for ellers ville der ikke være noget bevægelse
mellem Jorden og pendulet til at trække energi ud af.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Filip

Dato : 11-11-07 22:29

> [...]
> tvinges til at følge Jorden delvist, for ellers ville der ikke være noget
> bevægelse mellem Jorden og pendulet til at trække energi ud af.

Der skal altså utrolig meget energi til at holde et sådanne svinghjul
roterende med høj hast. Hvis du vil trække energi ud af dette hjul så opnår
du kun een rotation pr døgn. Nuvel, det kan da godt med en ordentlig gearing
(med dertil forøget gnidningsmodstand) laves om til elektrisk strøm, men så
skal du lige huske på at der bruges en del gnidningsenergi i kuglelejret som
skal holde dit gyrohjul roterende med høj hastighed. Dette kuglelejre vil,
når du påvirker kraften fra gyroen (med din energiaftager dims) afgive en
hvis mængde varme, i form af forøget gnidningsmodstand. Jeg vil ikke gå
længre ind i teorierne, men jeg vil gætte på at den energi som forsvinder
fra systemet i dit kuglelejre, vil overstige den energi som du kan trække ud
af din energiaftager (gearing, samt generator)

Filip

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-11-07 02:40

Filip wrote:

> [...]
> systemet i dit kuglelejre, vil overstige den energi som du kan trække
> ud af din energiaftager (gearing, samt generator)

Det er nok rigtigt at det er vanskeligt at få noget brugbart ud af det i
praksis, men jeg tænker stadig på om det overhovedet er en teoretisk
mulighed hvis vi ser bort fra friktion. Eller om det som Bertel nævner er
umuligt at trække energi ud af et system man selv er en del af. Umiddelbart
vil jeg jo synes der er en kraft der får pendulets svingninger til at rotere
(set fra os der står på Jorden), og at der må kunne trækkes energi ud ved at
bremse bevægelsen delvist, idet man så bremser Jordens rotation og tapper
noget af dens kinetiske energi. Eller vil man blot dæmpe pendulets
svingninger ved at forsøge?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Filip

Dato : 12-11-07 09:48

> Eller vil man blot dæmpe pendulets svingninger ved at forsøge?

Ja du svarede selv på det. Hvis vi havde en 100% tabsfri løning, så skulle
der jo ikke være noget friktion i vores verden - og i så tilfælde kan man
lave evighedsmaskiner ud af hvadsomhelst.

Filip

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-11-07 19:06

Filip wrote:

> Ja du svarede selv på det. Hvis vi havde en 100% tabsfri løning, så
> skulle der jo ikke være noget friktion i vores verden - og i så
> tilfælde kan man lave evighedsmaskiner ud af hvadsomhelst.

Pointen var jo netop ikke at lave en evighedsmakine, men at bruge lidt af
Jordens rotationsenergi.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Filip

Dato : 12-11-07 20:12

> Pointen var jo netop ikke at lave en evighedsmakine, men at bruge lidt af
> Jordens rotationsenergi.

Jamen held og lykke med projektet. Jeg holder mig nu til nogle lidt mere
realistiske løsninger så som vindmøller, som egentlig også er en form for at
udnytte jordens rotation, da der ikke ville kunne forekomme roterende
vejrsystemer (fyldt med energi) hvis ikke jorden drejede rundt

Filip

Fra : Filip

Dato : 12-11-07 20:15

> hvis ikke jorden drejede rundt

JF. coriolis kraften:
http://www.frberg-hf.dk/fagene/otto-geo/klimatologi/coriolis.htm

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-11-07 20:57

Filip wrote:

> [...]
> form for at udnytte jordens rotation, da der ikke ville kunne
> forekomme roterende vejrsystemer (fyldt med energi) hvis ikke jorden

Det kunne der vel godt, det ville bare være tilfældigt hvad vej de drejede.
Og måske også mindre sansynligt de opstod. Når vand løber ud af en vask
roterer det også, og ville også gøre det uden Jordens rotation.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-07 15:02

Ulrik Smed skrev:

> Kan man trække energi ud af Jordens rotation, ved at bruge den bevægelse der
> er mellem en gyro der stritter imod, og den roterende Jord?

Lad os tage et enklere eksempel:

Hvis du løber for fuld fart modsat jordens rotation, vil du
bremse dens bevægelse en mikroskopisk smule. Du optager energien
derfra som din egen bevægelsesenergi.

I samme øjeblik du stopper igen, tilbagefører du al energien til
jorden som igen ryger op på fuld fart - minus lidt varme som er
opstået ved gnidningen under løbet. Man kan ikke trække energi ud

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-11-07 16:28

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Lad os tage et enklere eksempel:
>
> Hvis du løber for fuld fart modsat jordens rotation, vil du
> bremse dens bevægelse en mikroskopisk smule. Du optager energien
> derfra som din egen bevægelsesenergi.

Nej, du skal løbe modsat modsat hvis det skal lykkes.
Ellers får du run away

Mvh
Martin

Fra : Filip Larsen

Dato : 08-11-07 18:13

Ulrik Smed skrev:

> Et roterende svinghjul stritter imod hvis man prøve at dreje det. Betyder
> det at der skal energi til at dreje det? Hvis ja, hvor bliver den energi af?

Hvis du påvirker svinghjulet med et rent moment skal der i princippet
ikke energi til da den resulterende bevægelse står vinkelret på den
resulterende kraft, dvs. kraft gange vej er nul. Man kan også sige, at
arbejdet er nul fordi det resulterende kraftmoment står vinkelret på
impulsmomentet (der for et frit roterende legeme har samme retning i
rummet som rotationsaksen).

Hvis du fx. placerer en snurretop med rotationsaksen væk fra lodret i et
tyngdefelt vil rotationsaksen præcessere i en retning vinkelret på sig
selv og tyngdekraften og ser man bort fra friktionstab fra luftmodstand
og berøringspunkt så vil toppen i princippet kunne præcessere lige så
længe som den snurrer, dvs. uden ændring i mekanisk og potentiel energi.
Hvis du forsøger at bremse denne præcessering (ved fx at lade
rotationsaksen gnidningsfrit "skubbe" til en anordning der løfter et
lod) så vil rotationsaksen pga reaktionskraften fra denne anordning
tilte mere væk fra lodret og toppen vil dermed tabe potentiel energi.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-11-07 00:17

Filip Larsen wrote:

> [...]
> reaktionskraften fra denne anordning tilte mere væk fra lodret og
> toppen vil dermed tabe potentiel energi.

Hvad hvis vi laver en gyro af to svinghjul der roterer hver sin vej?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-11-07 00:43

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad hvis vi laver en gyro af to svinghjul der roterer hver sin vej?

L-vektoren ville være 0 og systemet være "neutralt" ved drejning.
http://da.wikipedia.org/wiki/Impulsmoment

Mvh
Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-11-07 17:49

Martin Larsen wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> L-vektoren ville være 0 og systemet være "neutralt" ved drejning.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Impulsmoment

Vil det sige at systemet ikke længere 'stritter imod', men blot udviser
almindelig enerti ved drejning?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-11-07 21:26

> Vil det sige at systemet ikke længere 'stritter imod', men blot udviser
> almindelig enerti ved drejning?

Ja, det må være konsekvensen.
Et evt drejningsmoment som er givet ved dL/dt vil være 0.
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque

Mvh
Martin