Peak Oil
Fra : Ukendt

Dato : 06-11-07 20:18

Emnet har måske været oppe før. Jeg er først blevet rigtig opmærksom på
denne problemstilling for nylig. Hvad siger I andre. Er der nogen der har et
kvalificeret bud på om olien virkelig er ved at slippe op? Selvfølgelig
slipper den op på et tidspunkt, men er det ikke snarere tilbageholdenhed med
at pumpe olie på fra nye felter, der er årsagen til at udbuddet ikke stiger?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-11-07 18:44

"Kim Frederiksen" <kim snabela the bindestreg coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> Emnet har måske været oppe før. Jeg er først blevet rigtig opmærksom på denne problemstilling for nylig. Hvad siger I andre. Er
> der nogen der har et kvalificeret bud på om olien virkelig er ved at slippe op?

Olie er ikke ved at slippe op, vi har brugt ca. halvdelen.
problemet er at efterspørgelsen er stærkt stigende.

> Selvfølgelig slipper den op på et tidspunkt, men er det ikke snarere tilbageholdenhed med at pumpe olie på fra nye felter, der er
> årsagen til at udbuddet ikke stiger?

På dansk
http://www.oliekrise.dk/
http://www.folkecenter.net/mediafiles/folkecenter/pdf/Sidste_olie.pdf
http://www.tekno.dk/pdf/projekter/p04_Naar_den_billige_olie_slipper_op.pdf

andre på engelsk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
http://www.lifeaftertheoilcrash.net/
http://www.wolfatthedoor.org.uk/
osv. http://www.google.dk/search?hl=da&q=peak+oil&meta=

Jan Rasmussen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-11-07 21:09

Kim Frederiksen skrev:
> [...]
> Selvfølgelig slipper den op på et tidspunkt, men er det ikke snarere
> tilbageholdenhed med at pumpe olie på fra nye felter, der er årsagen

Problemmet lige nu er at der ikke er nok der bygger olieraffinaderier da
de kan tjene mere ved at presse prisen op og skabe mangel dels er det
meget dyrt at bygge olieraffinaderier.

Dels er de nemme oliefelter ved at være tømt. Der er olie nok men det er
bare dyrere at finde den og pumpe den op.

Der er folk som har planer om at udvinde olie ved grønland ved hjælp af
ubåde! Det siger sig selv at dette er dyre end at pumpe olien op på land.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-11-07 21:49

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:bb2aa$47321b67$55dab8ab$13122@news.galnet.dk...

> Problemmet lige nu er at der ikke er nok der bygger olieraffinaderier da
> de kan tjene mere ved at presse prisen op og skabe mangel dels er det meget dyrt at bygge olieraffinaderier.

Det kan næppe have betydning for rå olie prisen , som er ved at runde 100$ tønden,
og den sidste tids stigning : http://www.wtrg.com/daily/clfclose.gif
men kun prisen på de raffinerede produkter [1]

I følge IEA så er det en stigende efterspørgsel fra Indien og Kina
samt en nedgang fra kilderne der ligger bag.

Ud over det, så er en kraftig faldende Dollar kurs medvirkende, og det faktum at olie
bliver solgt på et frit marked, hvor investore kan inverstere i oil-futures, og få et godt afkast.

http://borsen.dk/finans/nyhed/119864/
07-11-2007 14:51

"Frem til 2015 kan prisen på olie stige endnu mere, og desuden bør de storslugende
olienationer tage sig sammen og sørge for at finde alternativer til fossile brændstoffer.
Dette er to af konklusionerne i Det Internationale Energiagenturs (IEA) knap 700-siders
lange publikation World Energy Outlook (WEO).

Rapporten blev offentliggjort onsdag samtidig med at prisen på en tønde olie bevægede
sig snært omkring en pris på 100 dollar.

IEA er bekymret for væksten i efterspørgslen, som truer med at skabe problemer med
forsyningerne. Blandt andet skønner IEA, at Kina i 2030 vil have et forbrug af olie,
som er mindst dobbelt så stort som i 2005.

Også i Indien øges efterspørgslen i samme takt som i Kina. Og selv om IEA fremhæver
en udvidelse af olieproduktionen de kommende fem år, så konstaterer agenturet, at det er
meget usikkert, om den højere produktion vil være tilstrækkelig. Blandt andet fordi en række
eksisterende felter løber tør for olie.

"Det kan ikke udelukkes, at problemer på udbudssiden frem til 2015 kan medføre en
pludselig 'eskalering' i prisen på olie," skriver agenturet.

IEA skønner en vækst i den globale efterspørgsel på mindst 50 pct. inden 2030.
Og allerede efter 2010 vil Kina overtage USA's position som verdens mest energiforbrugende nation.

"Udfordringerne i Kina og Indien med at skaffe tilstrækkeligt med energi skal betragtes
som globale udfordringer, udtalte IEA's executive director Nobuo Tanaka onsdag i London
på et pressemøde," ifølge IEA' hjemmeside.

"WEO-2007 demonstrerer mere tydeligt end nogensinde, at såfremt regeringerne i de store
lande ikke ændrer politik, så vil importen af olie og gas, brugen af kul og udslip af drivhusgasser
vokse ustyrligt frem til 2030 - og hurtigere end det vi skønnede i WEO-rapporten for bare et år siden.
Disse tendenser kan udgøre en trussel mod energi-sikkerheden og accelerere klimaændringer," sagde Tanaka.

Han understregede, at den økonomiske fremgang i Indien og Kina er til gavn for de fleste andre lande,
men væksten i efterspørgslen i disse to lande er også alarmerende.

Om udslippet af drivhusgasser bemærker IEA, at Kina i år vil overgå USA som den største 'udslipper',
mens Indien i 2015 vil være den tredjestørste.

"De næste ti år bliver altafgørende for hele verden på grund af den hurtige udbygning af
energi-infrastrukturen. Vi må gøre noget nu for at ændre denne udvikling, således at investeringerne
retter sig mere mod renere, mere effektive og mere sikre energi-teknologier," sagde Tanaka.

[1]
http://tonto.eia.doe.gov/ask/crudeoil_faqs.asp#gallons_per_barrel
A barrel of oil yields these refined products (percent of barrel):
47% gasoline for use in automobiles
23% heating oil and diesel fuel
18% other products, -products derived from petroleum principally for the manufacturing of chemicals, synthetic rubber and plastics
10% jet fuel
4% propane
3% asphalt

Jan Rasmussen

Fra : Vidal

Dato : 08-11-07 10:20

Peter Ole Kvint skrev:

> Dels er de nemme oliefelter ved at være tømt. Der er olie nok men det er
> bare dyrere at finde den og pumpe den op.

Jeg synes, jeg har læst, at tømte oliekilder langsomt
fyldes op igen nedefra med olie fra dybere liggende
lag.

Er det forkert?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Sten Bo

Dato : 08-11-07 22:40

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, jeg har læst, at tømte oliekilder langsomt
> fyldes op igen nedefra med olie fra dybere liggende
> lag.
>
> Er det forkert?

Ved det ikke.

Men her før jul.

... Er der nogen har taget højde for fedtsugninger? Der må være en betydelig
reserve i det? ,

Syns ikke det har været fremme. (:]

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-11-07 00:26

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4732d4c9$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg synes, jeg har læst, at tømte oliekilder langsomt
> fyldes op igen nedefra med olie fra dybere liggende
> lag.
>
> Er det forkert?

Både ja og nej, forstill dig at du stikker et sugerør ind i en svamp der er mættet med olie,
når du har suget det olie op der befinder sig i nærheden af sugerøret op, falder 'rate of extraction'
betydeligt, du kan nu begynde af injektere vand eller gas i svampen, ved at bore huller i en ring omkring
olie sugerøret, for at tvinge olien ud af svampen og hen til sugerøret, på et tidspunkt når vandet hend til
olie sugerøret, og den olien der suges op begynder at blive blandet med vand og skal så adskildes,
på et tidspunkt bliver vand indholder uholdbart stort, i forhold til olie, og produktionen må indstilles.

På denne side kan du se vand injectioner i de danske felter i norsøen, og olie & vand produktionen i de forskellige felter.
http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas_UK/Oil_and_Gas_Production_in_Denmark_2005/html/chapter08.htm

Har man ikke en masse vand til rådighed til injektion, må man indstille produktionen når den olie
der befinder sig i området omkring borringen er suget op, da olie er noget tykflydende stads, vil
tyngdekraften langsomt foresage at olie fra et nærliggende områder vil flyde hen til borringen, og man kan
begynde at producere en smule fra feltet igen.

Ovenstående er selvfølgelig stærkt simplificeret, og olie udvindning er en hel videnskab for sig selv.

Jeg kan anbefale er høre på dette foredrag:
Sonia Shah speaks about Crude: The Story of Oil
http://media.globalpublicmedia.com/RM/2004/10/soniashah.20041001.mp3

Jan Rasmussen