At død på Mars
Fra : Peter Loumann

Dato : 03-11-07 00:19

Inspireret af gensynet med en sfi-film:

Hvordan er min prognose hvis jeg stiger ud af et rumskib på Mars uden andet
udstyr end mit dagligdags tøj?
Hvor meget vil en almindelig iltflaske forbedre prognosen?
Hvad sker der fysiologisk?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jesper

Dato : 03-11-07 02:13

Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> udstyr end mit dagligdags tøj?
> Hvor meget vil en almindelig iltflaske forbedre prognosen?

Lufttrykket på Mars er ganske lavt, kun ca. 7-8 HPa (mB). Det ligger
lige på vands trippelpunkt (Det punkt der er grænsen mellem hvor vand
kan eksistere i flydende form og der hvor vand ikke kan eksistere
flyderende).
For at have glæde af en iltmaske skal trykket ikke være lavere end det
er ved en højde af 10.500 m over jorden eller 13.000 m hvis iltmasken
indeholder en mekansk pumpemekanisme der kan pumpe ilt ind i lungerne
under overtryk. Er lufttrykket lavere end det vil lungerne ikke kunne
optage ilt, eller i al fald ikke i tilstrækkeligt omfang. Og det vil
sige der kræves et lufttryk på 150-200 HPa eller mindst 20 gange højere
end lufttrykket på Mars. Så prognosen er, at hvis du stiger ud af et
rumskib i dit alm. dagligdags tøj og en iltmaskine på Mars mister du
bevistheden i løbet af ca. 10-15 sek. og du får hjertestop i løbet af
2-3 min pga trykløsheden du udsættes for.
--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Max

Dato : 03-11-07 09:18

Hej Jesper

> [...]
> lige på vands trippelpunkt (Det punkt der er grænsen mellem hvor vand
> kan eksistere i flydende form og der hvor vand ikke kan eksistere

Begynder blodet at koge ved det lave tryk ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper

Dato : 03-11-07 11:24

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Jesper

> Begynder blodet at koge ved det lave tryk ?

Ved 37°C vil dit blod være langt over vands kogepunkt på Mars, så ja!

Fra : Max

Dato : 03-11-07 18:00

Hej Jesper

> Ved 37°C vil dit blod være langt over vands kogepunkt på Mars, så ja!

Det vil så slå en ihjel temlig hurtigt, ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-11-07 18:22

<http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum#Effects_on_humans_and_animals>

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-11-07 02:39

Kurt Kjær Jensen wrote:

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum#Effects_on_humans_and_animals>

Er der vakuum på Mars???

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper

Dato : 05-11-07 03:52

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Er der vakuum på Mars???

7-8 HPa er ret tæt på at være et totalt vaacum, det er et tryk der er
99,92% lavere end på jorden.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-07 11:58

> 7-8 HPa er ret tæt på at være et totalt vaacum, det er et tryk der er
> 99,92% lavere end på jorden.

Altså det er 0,08% af jordene ene atmosfære?

Hvad skal vi der?

selv hvis det flød med de på jorden mest savnede sjældne metaller, kunne det
næppe nogensinde betale sig at hente dem hertil

Fra : Jesper

Dato : 05-11-07 22:24

Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> Altså det er 0,08% af jordene ene atmosfære?
>
> Hvad skal vi der?
>
> selv hvis det flød med de på jorden mest savnede sjældne metaller, kunne det
> næppe nogensinde betale sig at hente dem hertil

Det vil end ikke kunne betale sig hente guldbarrer fra Mars. Der er
næppe nogen økonomisk begrundelse for at tage til Mars.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-07 02:15

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> andet
> udstyr end mit dagligdags tøj?
> Hvor meget vil en almindelig iltflaske forbedre prognosen?

Hvis spejdersport-butikken på Nr Farimagsgade får masseproduceret worldwide
en rumdragt med både ilt, tryk og temperatur-kompensation kan turisme på
Mars vel blive realistisk for få millioner kr engangs og tiendedel million
kr pr måned - om nogle årtier.

Men ligesom måne-turisme vil være tomt blær, vil intet tilgænngeligt
himmellegeme i dette århundred blive interessantere end en billig tur til
Antarktis - som også ville kede mig.

Thailand-tur kan jeg forstå. Afrika prøvede mine forældre og min søster for
at besøge mig og min kone da vi arbejdede der - det var OK for dem men ikke
værd at gentage selv hvis de havde været unge.
Sci fi er den reklame der kan booste rumturisme, men ikke i mange årtier,
tror jeg

Når Kina snart er USA-ligemand vedr rum, hvad er så interessantere ved
univers-rummets megastore høje 3D-losseplads end ved min charmerende
have-lagerplads. Her kan man sole sig i læ marts-oktober og fuglene synger
året rundt og der er præcis så grønt og afvekslende som i Kongens Have
parken

Måneforskning var spild af skattepenge, men raket pr von Braun var OK
_indtil_ mobiltelefontårne(sendemaster) overflødiggjorde GPS og
kommunikationssatelitter.
Staten opfinder nytteløsheder - flygtningeinvasion især og værst
At læger har fundet svag sukkersyge-tendens hos mig, ved jeg ikke om jeg tør
ignorere - mon ikke afmagring kan klare problemet?

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-11-07 00:50

On 5 Nov., 03:51, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> 7-8 HPa er ret tæt på at være et totalt vaacum, det er et tryk der er
> 99,92% lavere end på jorden.

Nåda. Sidste jeg regnede efter var 7 hPa ellers cirka 0,69 % af
1013,25 hPa !

J.O.

Fra : Jesper

Dato : 06-11-07 10:47

<jenspolsen@hotmail.com> wrote:

> Nåda. Sidste jeg regnede efter var 7 hPa ellers cirka 0,69 % af
> 1013,25 hPa !
>
> J.O.

Ja, der skulle have stået 99,2%, beklager meget!

Fra : John Jensen

Dato : 06-11-07 10:45

Jesper skrev:

> Ja, der skulle have stået 99,2%, beklager meget!

Man må sku da kunne terraforme mars så der udvikles normal atmosfære der
? Eller er tyngdekraften for svag ? Ved godt det er et langsigtet
projekt som næppe vil glæde dem der igangsætter det.....men kun kommende
generationer.

Fra : P.C.

Dato : 06-11-07 13:33

On Nov 6, 10:44 am, John Jensen <afdelin...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ? Eller er tyngdekraften for svag ? Ved godt det er et langsigtet
> projekt som næppe vil glæde dem der igangsætter det.....men kun kommende

De fleste insekter behøver betydeligt mindre ilt, vist omkr. 2 pct.
her på jorden , ---- det er nok mere realistisk at gen modificere
insekter så de f.eks. får større vinger og kan flyve o f.eks. Mars's
"luft" , end at bringe alt der ellers skulle bruges til terreforming
til planeten.

Fra : Jesper

Dato : 06-11-07 15:11

P.C. <per.corell@privat.dk> wrote:

> [...]
> insekter så de f.eks. får større vinger og kan flyve o f.eks. Mars's
> "luft" , end at bringe alt der ellers skulle bruges til terreforming

Problemet er bare at på den u-terraformede Mars er der 0% ilt i
atmosfæren. Og vand kan ikke eksistere i flydende form på
planeten...eler i insekterne.

Fra : P.C.

Dato : 06-11-07 21:13

On Nov 6, 3:10 pm, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> [...]
> --
> Jesper
> - Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Du misforstår fuldstændigt mit indlæg og mine intensioner med
indlæget ; jeg skriver ikke dette fo at du kan opfatte det jeg siger
helt bogstaveligt, hvorefter det handler om at finde peditesser og
komma fejl ,eller affærdige et indlæg ved arogant at hævde, at man
ikke kan forestille sig liv der f.eks. ikke er kulstof betinget eller
at vand , er den eneste mulige væske, til at udføre de funktioner vand
udfører, --- gen modificerede organismer vil givet være nemmere at
fremstille, end nanno insekter der skal bygges fra grunden. Men når du
absolut vil afslutte diskutionen med et trivielt argument uden endog
at tilføje, at andre steder måske, hvor der til tider var de rette
temperaturer , og hvor insekter jo praktisk nok kan overleve
dybfrost, --- så kan det jo alligevel ikke blive en frugtbar dialog.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-07 13:16

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

at andre steder måske, hvor der til tider var de rette
temperaturer , og hvor insekter jo praktisk nok kan overleve
dybfrost, --- så kan det jo alligevel ikke blive en frugtbar dialog.

BW: Frøer, insekter og nogle enkelte andre dyr tåler nedfrysning ET STYKKE
TID og måske en lille del af hjernen er så fyldt med antifrostmidler at den
bevarer en dvale-batteri-funktion så oplivning kan ske - men
uendeligholdbarhed er ikke sikker - men er nok sikker vedr virus, sporer og
frø - omend plantefrø har "bio-ur" så nogle spirer efter ti år og andre
efter et

Har jeg lært men fejlrettes gerne.

På kolde planeter er der intet at vågne op til, så hvordan skulle evolution
være sket så vinteroverlevelse opstod hos insekter på Mars?

Noget tørt kan overføres fra et himmellegeme til et andet , evt fra fjerne
galakser til os da liv startede, men alt er vist gætteri og at ursuppe pr
tilfældighed skaber DNA,RNA og aminosyrer udfra ammoniak og metan er en
teori der stort set ikke er blevet forbedret på siden Darwin.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-11-07 00:44

On 6 Nov., 10:44, John Jensen <afdelin...@gmail.com> wrote:

> Man må sku da kunne terraforme mars så der udvikles normal atmosfære der
> ? Eller er tyngdekraften for svag ?

Så vidt jeg har forstået er problemet det ikke eksisterende mangetfelt
(pga. Mars ringe størelse) der gør at solvinden blæser atmosfæren væk.

J.O.

Fra : Jesper

Dato : 07-11-07 01:25

<jenspolsen@hotmail.com> wrote:

> Så vidt jeg har forstået er problemet det ikke eksisterende mangetfelt
> (pga. Mars ringe størelse) der gør at solvinden blæser atmosfæren væk.
>
> J.O.

Et andet problem er, at det ikke er en vulkansk aktiv planet mere. Her
på Jorden levere vulkanerne friske forsyninger af gasser til atmosfæren,
det sker ikke på Mars. Den atmosfære der er tabt kommer ikke igen.

Fra : P.C.

Dato : 07-11-07 14:35

On Nov 7, 1:15 pm, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> [...]
> tilfældighed skaber DNA,RNA og aminosyrer udfra ammoniak og metan er en
> teori der stort set ikke er blevet forbedret på siden Darwin.

Jovist, -- men livet "opstod" jo her på jorden, og hvordan mon
atmosfæren og temperaturen var da....
Iøvrigt tak for du opmærksomt fattede emnet ; vand var nok praktisk
men hvad hvis havene var flydende metan eller de flydende luftarter
der danner søer på Titan, på jorden dengang livet opstod her, ---- og
hvad gør vand andet end at være ph neutral og even at kunne opløse
salte ; det kunne flydende metan måske også klare ; fordi der er vand
i blodet ,betyder det jo ikke at det er vandet der er det det handler
om.
------- som du siger findes der åbentbart et "frostvæske gen" , det er
jo nok fordi der har været brug for det.

Ny Graffiti på Silver Screen Galleri ;
http://fireside.designcommunity.com/topic-10104-180.html