hvor meget alkohol af 1kg sukkerroer ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 31-10-07 01:06

hvor meget alkohol (i motorbrændstof kvalitet) kan der laves af 1 kg
sukkerroer ?
hvilken utekniske fremgangsmåde er bedst at omdanne roer til alkohol. ? evt
hakkes i kødhakker eller koges inden gæring ?

hilsen klaus nielsen

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 31-10-07 11:29

"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken utekniske fremgangsmåde er bedst at omdanne roer til alkohol. ?
> evt hakkes i kødhakker eller koges inden gæring ?

http://www.oliebranchen.dk/Pro/Biobr%C3%A6ndstoffer/Hvad%20er%20biobr%C3%A6ndstoffer/Ethanol.aspx

Her siger de 6000 l ethanol/ha. Hvor effektivt det er og hvordan processen
foregår, skal jeg ikke gøre mig klog på. (Men jeg er stadig nysgerrig)
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Linde

Dato : 31-10-07 16:43

> [...]
> hvilken utekniske fremgangsmåde er bedst at omdanne roer til alkohol. ?
> evt hakkes i kødhakker eller koges inden gæring ?

Nu ved jeg ikke helt, hvor meget sukker en sukkerroe indeholder. Men tager
man udgangspunkt i sukkerrør, der indeholder ca 30% sucrose, vil det sige at
300 gram sukker i hvert kilo kan omdannes. Det teoretiske maksimale udbytte
ethanol af den mængde er 161,4 gram, svarende til ca 200 cm3. Så man ville
kunne lave 1 liter ethanol af 5 kilo sukkerrør. Dette er så i en perfekt
verden, hvor al sukkeret udnyttes. Med den energi, man skal bruge i
processen skal det nok passe, når Claus Skaarup skriver 5000l/ha.

Industrielt vil man nok vælge at finthakke det hele, og få nogle
gensplejsede enzymer til at gære det, fremfor den mere traditionelle metode
hjemme med gær i vinballoner. Derefter skal det naturligvis destilleres.

Mvh
Linde

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 01-11-07 18:12

Linde wrote:

> Nu ved jeg ikke helt, hvor meget sukker en sukkerroe indeholder. Men

Nakskov Sukkerfabrik : Sukkerprocent 17,6

Nykøbing Sukkerfabrik: Sukkerprocent 16,9

--
ad

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-11-07 10:24

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> perfekt verden, hvor al sukkeret udnyttes. Med den energi, man skal bruge
> i processen skal det nok passe, når Claus Skaarup skriver 5000l/ha.

I følge fodermiddeltabellen indeholder sukkerroer 22% vand, der er
65% sukker i tørstoffet.
Der kan avles ca. 10.000 kg tørstof á 1 f.e., hvilket giver 6-7000 kg
sukker.
Fabrikssukkerroer indeholder lidt mere tørstof, men sukkerudbyttet/ha er
lidt
lavere end hos sukkerroer til foder. Det skyldes kravet om mindre
kvælstofgødning
og de første leverencer sker inden roerne er udvoksede.
Som energiafgrøde er sukkerroer (og majs) langt mere effektiv end raps og
korn.

Per A. Hansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-10-07 21:57

klaus nielsen wrote:
> [...]
> hvilken utekniske fremgangsmåde er bedst at omdanne roer til alkohol. ? evt
> hakkes i kødhakker eller koges inden gæring ?

Teknik er at vide hvad man gør; at bruge en gennemtænkt metode.

Derfor må en u-teknisk fremgangsmåde nødvendigvis være at du smider
roerne et eller andet sted, og så håber du på (A) at de sker en naturlig
gæring, og (B) at det sted hvor du har smidt roerne tilfældigvis er af
en sådan beskaffenhed af alkoholen opsamles, f.eks. en sten med en
skålformet fordybning.

(Husk på at hvis du med vilje vælger at smide roerne et sådant sted, så
har du allerede begået teknik!)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org