Få er så usindsye som Nietzsche og mig
Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-07 05:12

Mine Dionysossange er den seneste form for min sindsyge Nietzsche (brev)

Sinz Den vises filantropi får ham
undertiden til at foregive at være ophidset, rasende eller begejstret, for
ikke at såre sine omgivelser ved kulden og fornuften i hans natur Nietzsche

Sinz Plato talte for hele
menneskeheden når han sagde at "Af galskab har Grækenland høstet sine
største fordele. For de overlegne instinkter, der følte sig kaldet til at
bryde konventionens åg, var der ikke andet at gøre, hvis de ikke var
virkelig sindsyge end at foregive sindsyge. Nietzsche

SInz "Kort efter lå Nietzsche stønnende og rykkende der igen, før
man gav ham kloral

Sinz "His whole being marked with an indescribable strangeness and
it disgusted me. He seemed to have come from an uninhabited land. !" Erwin
Rhode, philologi-studiekammerat til Nietzsche Han lokkedes efter sin vens
død til at deltage i Freud-rygtesmederiet om sindsyge hos digterfilosoffen

SInz " I could not resist the thought, that Nietzsche's illness
was simulated - an impression derived form my longstanding experiience of
his habit of taking on many different masks." Johannes Overbeck, god ven af
Nietzsche efter hans død

Sinz Der er altid noget vanvid i kærligheden. Men der er også
altid noget fornuft i vanviddet. Nietzsche

Sinz Der gives en gammel galskab; den kaldes godt og ondt.
Nietzsche

sinz Det er Nietzsche s personlige tragedie, at han til sidst
holdt op med at gøre den "ironiske modstand" - der kom af hans fineste og
dybeste indsigt - mod sig selv. R Safransky år 1999 - han kalder kun N. "sindsforvirret"
vedr nogle få dage.

sinz En flok og ingen hyrde!Alle vil lige det samme, alle er lige,
den der føler noget andet, flytter frivilligt på galeanstalt . Nietzsche

sinz Jeg hører til de maskiner som kan sprænges" Nietzsche til
Gast 1881

siNz Nietzsche er en søn af romantikken, en læremester i
overvindelsen af alt det i os, der står i vejen for livet og fremtiden, dvs
vil sige det romantiske, sangen og hjemveen efter fortiden, dødens
trolddomssang Thomas Mann ( Hans Castorp i "Trolddomsbjerget")

[...]

Sinz Vanvid er yderst sjældent hos individer, men udbredt hos
grupper, partier, folk og epoker. " Nietzsche

Sinz Where is the lightning to lick you with its tongue? Where is
the madness with which you should be cleansed? Behold, I show you the
Superman. He is this lightning, he is this madness. , Zarathustra Nietzsche

SiOPNÆRKSOMHED There are characters which are continually
creating collisions and nodes for themselves in dramas which nobody is
prepared to act with them. George Eliot(megen
tvangsindlæggelse skyldes at afvigeren går efter martyrium

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-07 07:47

> [...]
> prepared to act with them. George Eliot(megen
> tvangsindlæggelse skyldes at afvigeren går efter martyrium

Lykke er den eneste mening med livet,
hvor lykken svigter, bliver eksistensen et sindsygt og sørgeligt
foretagende. George Santayana

si "Og dette er just retfærdighed, denne tidens lov, at den er
nødt til at fortære sine egne børn": sådan prædikede vanviddet. Nietzsche

sia Beviset for man ikke er gal,må føres ved at spille normal.
Mikael Rode

Si Der findes medicin mod galskab, men ingen mod tåbelighed.
(Ordsprog)

Sia Det er bedre at studere med måde end at blive gal af for megen
lærdom.Ludvig Holberg

Sia For megen lærdom gør folk rasende. (Ordsprog)

Sia Sindsygens storhedstid hvor alle tosser troede de var
Napoleon"Mogens Mellergård

Sia They called me mad, and I called them mad, and damn them,
they outvoted me. Nathaniel Lee 1653 - 92

sia Vi ser tendens til ny hjerne-mytologi, hvor mange tror, at
de forskellige sindslidelser er
lokaliseret til bestemte dele i hjernen"(309-13).Mogens Mellergaard. (i
Einar Kringlen "Psykiatrisk Samtidshistorie",2001

SIa

sia No sober man dances, unless he is mad. Cicero
(old-romersk smagsdommer)

sia lo Though this be madness, yet there is method in't. William
Shakespeare

Sia Alle har en skrue løs; den, som ikke tror det, har to.
(Ordsprog)

sia Der gives en gammel galskab; den kaldes godt og ondt.
Nietzsche

Sia Det er kun raske mennesker, som er villige til at medgive, at
de er gale. Nora Ephron

Sia Dårlig samvittighed er en sygdom som mennesket uvægerligt
får, når det er låst inde i et samfund og fred - alle instinkter der ikke
kan finde en ventil udad, vender sig indad. Nietzsche Moralens oprindelse
1887

Sia For at gøre virkeligheden udholdelig er vi alle nødt til at
vedligeholde små galskaber i os. Marcel Proust.

sia Galskab er den ensommes drøm. Fornuften er uden tvivl alles
galskab. André Suarès

sia If a man does not keep pace with his companions, perhaps it
is because he hears a different drummer. Let him step to the music he hears,
however measured or far away. Thoureau (som prækede civil ulydighed
og er idol for de autonome)

Sia It is human nature to think wisely and to act in an absurd
fashion. Anatole France 1844 - 1924

sia Man arbejder endnu, for arbejdet underholder. Men man sørger for
at underholdningen ikke tager overhånd.Man bliver ikke længere rig og
fattig. Begge dele er for besværligt. Hvem vil stadig regere? Hvem stadig
adlyde? Begge dele er for besværligt.En folk og ingen hyrde! Alle vil lige
det samme, alle er lige .Den, der føler noget andet, flytter frivilligt på
galeanstalt" Nietzsche, Zarathustra fortalen 5.

Sia One must have chaos in one to give birth to a dancing star.
Nietzsche

sia Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. George Santayana

sia Sig ikke denne mand har ret og denne mand uret. Konfutse

sia Sindsyge: Ikke blot årtusinders fornuft - også for deres
vanvid bryder ud i os. Nietzsche

sia The madman who knows that he is mad, is close to sanity.
Juan Ruiz de Alarcon

sia. Voksne er børn der er blevet sindssyge.
Danske ordsprog

siaberømt overlæge, dr.med psykiater Mogens Jacobsen i Ekstrabladet 24maj96
fastslog at skønt ingen møde med politikeren så kunne denne TANKELÆSER se
psykose "Mogens Glistrups personlighed er en ulykkelig stræben efter
kærlighed, beundring og prestige og at han blot fandt de punkter, hvor
mange vælgeree ville give ham disse ting, og kørte så løs som den lille
mands fortaler"

siacskuespil Den vises filantropi får ham undertiden til at
foregive at være ophidset, rasende eller begejstret, for ikke at såre sine
omgivelser ved kulden og fornuften i hans natur Nietzsche

siadd " Reading made Don Quixote a gentleman, but believing what he
read made him mad. George Bernard Shaw

Siadp Når vi er trætte, bliver vi angrebet af ideer, som vi
nedkæmpede for længe siden. Nietzsche

Siageni Man viis som Sokrates bør være,Og gal som han, til tid og sted
Johan Herman Wessel

Siaq Intet fornuftigt menneske har nogensinde betragtet det som
ubestandighed at ændre sig. Cicero

siaRÆNKE. We cannot think unless we are insane.
Arthur Koestler

sid "Medicinsk behandling i psykiatrien er ikke rettet mod
årsager, men mod symptomer. Det betyder , at der ikke findes lægemidler, der
kan helbrede skitzofreni, depression eller angst. Lægemidlerne må aldrig
blive en erstatning for psykosociale tiltag. Medikamenter kan hjælpe
patienten til at indse betydningen af disse tiltag." J Engelstad Snoek og K
Engedal "PSYKIATRI-LÆREBOG" Oslo, 2001

sid "Vi læger fungerer som samfundets skraldespand og sørger
for, at låget på skidt-spanden holdes lukket. Hvis ikke vi udskrev
nervemedicin til tusindvis af karakterløse og selvdestruktive fjolser som
foretrækker at være halvt bevidstløse, så ville de løbe skrigende rundt på
gaderne, og mange flere ville begå selvmord
Rene Cohrt

sid Doctors have in all periods of time made fort unes by
killing their patients with their cures. The difference in psychiatry is,
that it is the death of the soul. R.D. Laing

Sid Hvor var Buddha eller Muhammed eller Shakespeare dog
lykkelige, at der ikke var nogle gode slægtninge og læger, som helbredte dem
for deres ekstaser og inspiration. Hvis Muhammed havde taget ormepulver for
sine nerver, kun arbejdet to timer i døgnet og drukket mælk, så ville der
ikke være blevet mere tilbage af dette enestående menneske end efter hans
hund. Tjekov