Måling af vibrationer
Fra : Ulrik

Dato : 29-10-07 22:04

Hej

Jeg har hørt, man måler vibrationer i db - fx kan man måle 80db som det
KB-vægtede accelerationsniveau.
Er der nogen, der kan forklare mig, hvad "KB-vægtet accelerationsniveau"
vil sige?
Jeg vil gerne have en fornemmelse af, hvor meget 1 af enheden er,
ligesom jeg ved, hvor meget 1 meter er, og om 80 db er meget eller lidt.

På forhånd tak
Ulrik

Fra : none

Dato : 30-10-07 16:12

Ulrik skrev:
> [...]
> Jeg vil gerne have en fornemmelse af, hvor meget 1 af enheden er,
> ligesom jeg ved, hvor meget 1 meter er, og om 80 db er meget eller lidt.

Lydintensitet måles i Watt pr kvadratmeter.
dB-skalaen er imidlertid en såkaldt logaritmisk skala, der ikke har
nogen enhed. Det er en relativ skala.
Ændres lydniveauet fra P1 til P2, kan dB-ændringen udtrykkes:
dB-ændring=10*log10(P2/P1)
hvor log10 er titalslogaritmen
Den anden vej rundt fås:
P2/P1=10**(dB-ændring/10)
Når man taler om f.eks at lydniveauet fra en støvsuger er 80 dB, er
P2/P1=10**(80/10)
P2=10000000*P1
altså at lyden er 10 milioner gange kraftigere end referencen P1
(0-dB-referencen)
Denne reference værdi defineres som tærskelværdien for det menneskelige
øre. (omkring 0.000000000001 Watt/kvadratmeter!!!)
Altså: positive dB-værdier kan høres, mens de negative er uhørlige.
Tager man i betragtnig at forskellige frekvenser, tonehøjder, har
forskellig tærskel, kommer " KB-vægtet accelerationsniveau" i betragtning.

mvh
jhp

Fra : Ulrik

Dato : 30-10-07 20:44

none wrote:

> [...]
> Tager man i betragtnig at forskellige frekvenser, tonehøjder, har
> forskellig tærskel, kommer " KB-vægtet accelerationsniveau" i betragtning.

Ja, jeg kender udmærket db-skalaen, men ikke i sammenhæng med
vibrationer. Det er det, jeg søger en forklaring på. Altså "db KB-vægtet
accelerationsniveau".

Ulrik

Fra : none

Dato : 30-10-07 23:11

Ulrik skrev:

> Ja, jeg kender udmærket db-skalaen, men ikke i sammenhæng med
> vibrationer. Det er det, jeg søger en forklaring på. Altså "db KB-vægtet
> accelerationsniveau".

dB-skalaen for vibrationer har 0-dB reference på 10**(-6) m/s**2.
Ved KB-vægtning anvendes en frekvensfilteringsfunktion mellem 1-8o Hz
og det er gulvvibrationer, der måles.
mvh
jhp

Fra : Ulrik

Dato : 30-10-07 23:30

none wrote:
> dB-skalaen for vibrationer har 0-dB reference på 10**(-6) m/s**2.
> Ved KB-vægtning anvendes en frekvensfilteringsfunktion mellem 1-8o Hz
> [...]

Okay. Er der evt. nogle steder på nettet, hvor jeg kan læse mere om
dette? Eller skal jeg have fat i nogle lærebøger for bygningsingeniører
eller sådan noget?

Mvh
Ulrik

Fra : none

Dato : 31-10-07 00:13

Ulrik skrev:

> Okay. Er der evt. nogle steder på nettet, hvor jeg kan læse mere om
> dette?

http://glwww.mst.dk/transportuk/02030000.htm#Measurement%20and%20assessment%20of%20vibration

mvh
jhp