Sjæl = mangelvare hos computere, eller FOR~
Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-07 14:25

Sjælsstyrke og -svaghed er gale udtryk;
de er i virkeligheden kun den gode eller slette tilstand hos legemets
organer. La Rochefoucauld

Der findes intet, kroppen kan lide af, som sjælen ikke kan have nytte af.
George Meredith

Min sjæl er så tung, at ingen tanke mere kan bære den, intet vingeslag mere
løfte den op i luften. Bevæges den, da stryger den kun hen langs med jorden,
som fuglenes lave flugt, når det blæser op til tordenvejr. Over mit indre
væsen ruger en beklemmelse, en angst, der aner et jordskælv. Søren
Kierkegaard

Tungsind flænser sjælen og dræber siden kroppen. (Ordsprog)

Uden arbejde fordærves alt liv. Men når arbejde er uden sjæl, kvæles livet
og dør. Albert Camus

Samvittighed er sjælens røst, passionerenes er kroppens.
Rousseau

Beskedenhed og ærgerrighed finder man aldrig sammen. Beskedenhed er sjælens
ligegyldighed og bekvemmelighed, ærgerrigheden derimod er virksomhed og
glødende iver. La Rochefoucauld

Du ejer ikke dine børn. Du kan give dine børn din kærlighed, men ikke dine
tanker, for de har deres egen tanker. Du kan huse deres kroppe, men ikke
deres sjæle, for deres sjæle bor i morgendagens hus som du ikke kan opsøge,
ikke engang i dine drømme.Kahlil Gibran

Sjælens børn ligner legemets. Er de først født til verden, vokser de efter
deres eget væsens lov, og hvis deres forældre kunne forudse deres fremtidige
udvikling, ville det undertiden knuse deres hjerte.

Gemyttet - sindet - er det inderste i et menneske, det, der
bliver tilbage, når man har pillet alle skaller og hylstre af; det er
sjælens fineste ånd og åndens fineste sjæl.
Schlegel

Vi danser med hele kroppen, for at være sikre på at vi beder med hele
sjælen. Jødisk ordsprog

Der tales om masker, forestillelse og kunstlethed, og det er alt sammen
mangen god diskussion værd; med lad os så erkende, at sjælene lige så lidt
som legemerne er skikkede til at gå nøgne om. Nis Petersen

Intet bør værdsættes højere end din egen sjæl. Nietzsche

Til den ædle sjæls træk hører egoisme. Nietzsche

Det, som knuger mig, er det min sjæl, der forsøger at komme
ud i det fri, eller verdens sjæl, der banker på mit hjerte for at blive
indladt? Tagore, Rabindranath

Vor krop er en social struktur, sammensat af mange sjæle.
Nietzsche

Det skønneste sjælevandring er den, at man oplever at se
sig selv genopstå i en anden. Goethe

Aldrig forstod den ene nabo den anden. Stedse undrede hans sjæl sig over
naboens indbildning og ondskab. . Nietzsche

Den dybeste misforståelse af livet er at tro, at der skulle bestå en
modsætning mellem ens egen og ens næstes sjælefred.
Ellen Margrete Nielsen

Gud er død. Højere, stærkere, mere sejrssikre, mere vel til mode, uden
krumspring og retlinede i liv og sjæl, leende løver må der komme.
Nietzsche

Glæden bør være Sjælens grundstemning. D. G. Monrad

Synd er alt der skjuler sjælen. Andre Gide

Vor sjæle behøver klæder, lige så meget som vores kroppe. Samuel
Johnson

Hårdest dømmer den, der aldrig fik sin egen lille snaskede
sjæl blottet for verden. Palle Lauring

Kvinder har aldrig unge sjæle. De fødes tre tusinde år
gamle. Shelagh Delaney

Manden skal frygte kvinden, når hun hader. For manden er på bunden af sin
sjæl kun ond, kvinden er dér SLET"

Kroppen ved altid, hvad den vil, kun sjælen er forvirret.
Frithiof Brandt

Men den vågne, den vidende siger: Krop er jeg helt og holdent og derudover
intet; og sjæl er blot et ord for noget ved kroppen. Nietzsche

Medlidenhed Jo mere nobel en sjæl er, desto flere
objekter for medlidenhed har den. Francis Bacon

Det er kun i den logiske del af sjælen, at det ene så afgjort kan udelukke
det andet. Frithiof Brandt 1892-1964

Kvinder er aldrig genier; kvinder er et dekorativt køn; de har aldrig noget
at sige, men de siger det så henrivende. De
repræsenterer legemets triumf over sjælen, ganske som vi repræsenterer
sjælens triumf over moralen. Oscar Wilde:
Dorian Greys billede.

Det er sundt for sjælen, at vi sammenligner os med dem, der i en eller anden
henseende står over os. D.G. Monrad

"Svage sjæle har orden i sagerne, genier har overblik"(skilt på Glistrups
kontor)

De vises bestandighed er blot evnen til at indelukke uroen i deres sjæl.
Grev Rochefouceauld

Stil er det ydre udtryk for sjælens indre harmoni. William Hazlitt

At bære taktløshed med sindsro vidner om sjælsstorhed.
Frithiof Brandt 1892-1964

Den tyske sjæl er modsstander af kulturens pacifistiske ideal.
Thomas Mann

Modgang knuser små sjæle, men gør store stærke. (Ordsprog)

Der findes mænd, som er lige så meget kvinder som deres mødre, og kvinder,
der er lige så meget mænd som deres fædre, for sjælen har intet køn.
Kristina af Sverige