Glasfiber og benzin?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 24-10-07 11:07

Hej,

Kan benzin trænge igennem glasfiber(polyester baseret)? Enten i flydende
eller damp form...

Jeg påtænker at lave en benzintank i glasfiber, men jeg bekymre mig lidt for
om benzinen langsomt vil trænge ud igennem glasfiberen(eller dvs
polyesteren), eller måske enda opløse den over længere tid?

Polyesteren får naturligvis lov til at hærde færdig inden jeg hælder benzin

MVH
Thomas

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-10-07 13:39

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> [...]
> dvs polyesteren), eller måske enda opløse den over længere tid?
>
> Polyesteren får naturligvis lov til at hærde færdig inden jeg hælder

jeg har lappet et hul i bezintanken på bilen med en form for flydende
glasfiber-masse købt i biltema... det har holdt fint et år nu uden
problemer...
og det kunne fint binde og hærde selvom der var benzin i tanken...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Max

Dato : 24-10-07 13:57

Hej Thomas

> Jeg påtænker at lave en benzintank i glasfiber, men jeg bekymre mig
> lidt for om benzinen langsomt vil trænge ud igennem glasfiberen(eller
> dvs polyesteren), eller måske enda opløse den over længere tid?

Egentlig tror jeg ikke det er noget problem, men sørg for at få
overflader med glasfiber dækket rigtigt med polyester så du
ikke risikere at få glasfiberstumper i benzinen.

--
Mvh Max

Fra : J. Nielsen

Dato : 24-10-07 16:36

On Wed, 24 Oct 2007 12:07:15 +0200, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@hest.notaplan.com> wrote:

>Kan benzin trænge igennem glasfiber(polyester baseret)? Enten i flydende
>eller damp form...

Glasfiber bruges ofte til benzintanke på bla. motorcykler. Jeg vil tro
det er en fordel at "forsegle" tanken indvendigt med topcoat eller en
expoxy sealer.
--

-JN-

Fra : John V.

Dato : 03-11-07 18:32

I mange år har man brugt glasfiber tanke, til blandt andet racerbiler og
andre steder hvor der er brug for en lavere vægt og en mere solid
konstruktion.
Nogle skriver senere i tråden at man evt skal bruge en topcoat på. Det er
ikke nødvendigt til en benzintank, kun evt. udvendigt da man påfører det for
at vand ikke skal kunne trænge ind og give glasfiberpest, endvidere for at
det skal være pænere, som f.eks. indersiden af en båd.
Er glasfiberarbejdet lavet rigtigt kan jeg slet ikke se nogen grund til at
bruge topcoat, andet end udseenet.
Jeg har bygget 20-30 både, og repareret på mange flere.

John Vedsegaard

Fra : P.C.

Dato : 03-11-07 21:37

On Nov 3, 6:31 pm, "John V." <nyhedsgrupper.sp...@loveletters.dk>
wrote:
> [...]
> bruge topcoat, andet end udseenet.
> Jeg har bygget 20-30 både, og repareret på mange flere.

Du må undskylde at jeg spørger , men ved du overhovedet hvorfor det
hedder "top coat" ?

Fra : John V.

Dato : 09-11-07 00:24

wrote:
> [...]
> meddelelsenews:471f1912$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

Du må undskylde at jeg spørger , men ved du overhovedet hvorfor det

Man bruger 2 typer coat, "Gel Coat" og "Top Coat".
Gel Coat bruger man inden man "bygger" sin glasfiberting i en form, det vil
sige man faktisk maler sin glasfiberting inden den bliver støbt.
Bagefter kan man f.eks. indvendigt bruge Top Coat, det bliver pænere end den
rå glasfiber og faktisk er det mest derfor man bruger det. Er
glasfiberarbejdet lavet rigtigt og behøver det ikke være pænt, har man ingen
grund til at bruge Top Coat.

Når man bygger en glasfiberting, består den af polyester og glasfiber i
forskellige udformninger. Hvis det er lavet i hånden, bruger man en
"persillehakker", som er en metalrulle med riller, til at få luftbobler ud,
denne process er den vigtigste da det er de luftbobler der giver
glasfiberpest.

Han man nu f.eks. en ting der er bygget af træ som skal belægges med
glasfiber, kan overfladen males bagefter med TopCoat, men det er kun for at
det skal blive pænere, ikke for holdbarheden.

TopCoat er faktisk ikke andet end polyester tilsat farvestof.

John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-07 00:49

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev
> [...]
at
> det skal blive pænere, ikke for holdbarheden.

Taler man om vandudsatte emner, er topcoat en beskyttelse, da polyesteren
ikke er helt vandfast. Vil man spare vægt, kan man male med en god autolak.

> TopCoat er faktisk ikke andet end polyester tilsat farvestof.

Og voks.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : John V.

Dato : 16-11-07 13:47

> [...]
>
> Taler man om vandudsatte emner, er topcoat en beskyttelse, da polyesteren
> ikke er helt vandfast. Vil man spare vægt, kan man male med en god

Polyesteren er faktisk helt vandtæt og vandfast, der hvor problemmer kan
opstå er hvis det ikke er lavet rigtigt, så glasfibrene ikke er fyldt
ordentligt ud med polyester.

De moderne Polyestre er tilsat voks, da det af en eller anden grund gør det
mindre giftigt.

Fra : P.C.

Dato : 09-11-07 14:01

On Nov 9, 12:49 am, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> ikke er helt vandfast. Vil man spare vægt, kan man male med en god autolak.

Jovist men selve glasfiberen er vist hule glasrør og for at
polyesteren overhovedet kan arbejde sammen med glasfiberen er den
primet, hvilket jo betyder at hvis den har været udsat for vand så
duer den ikke , men alt i alt -- hvis glasfiberen er hule glasrør og
glasfiberpest er at der er kommet vand inde i disse, så de under frost
springer , mon det så ikke ville være en ide at holde sig til Epoxy
malinger både ud og indvendigt. Jeg mener Gelcoat må jo ikke bruges
som topcoat kun fordi det aldrig vil tørre helt ,ja faktisk helst ikke
skal udsættes for ilt fordi det så bliver klæbrigt , hvilket jo ikke
hindrer at man bruger gel coat --- der vist er Epoxy --- som første
lag inde i formen.
Dvs. at for at hindre benzin i at trænge ind i de hule glasfiber
tråde, må en Epoxy eller Gelcoat inderst være det der bør anbefales
--- top coaten derimod, er det min erfaring , kan udmærket erstattes
af en to kompoment polyurethan maling. ------- Det vigtigste er dog,
at man ikke må male med Gelcoat, den må kun bruges som første "lag" og
skal dækkes af glasfiberen og polyesteren.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-11-07 12:56

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev

>Jovist men selve glasfiberen er vist hule glasrør

Tråde.

>..og for at
polyesteren overhovedet kan arbejde sammen med glasfiberen er den
primet, hvilket jo betyder at hvis den har været udsat for vand så
duer den ikke

Der findes pulver-primede måtter, bedre til bådbygning.

> [...]
at man ikke må male med Gelcoat, den må kun bruges som første "lag" og
skal dækkes af glasfiberen og polyesteren.

Pesten angår at Polyesteren ikke tåler vand. Kender ikke lige til benzins
indvirkning, men man kan bruge Epoxy i stedet for Polyester, det bliver
stærkere, men mere fjedrende. Epoxy binder på Polyester, men ikke omvendt.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : P.C.

Dato : 10-11-07 15:43

On Nov 10, 12:55 pm, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> stærkere, men mere fjedrende. Epoxy binder på Polyester, men ikke omvendt.

Helt enig -- Epoxy vil give et stærkere resultat, men er også mere
besværlig fordi det er sværere at få glasfiberen ned , den vil ikke
flyde , hvis det er den rigtige måde at beskrive det på , og springe
tilbage ligesom ikke holde formen , før Epoxyen begynder at hærde.
Kulfiber og Epoxy er måske værd at overveje ---