Nordstjernen?
Fra : iSteen

Dato : 23-10-07 06:41

Her lidt før 7.30 til morgen, gik jeg ud på terrassen og røg mig en
smøg. Jeg kunne kun se *en* stjerne på himlen, den var til gengæld meget
klar. Det er nok nordstjernen, man siger jo, det er den klareste man kan
se.

Hvad er nordstjerne egenntligt - og hvad hedder den rigtigt?

Er det en stjerne, planet eller?

Fra : Max

Dato : 23-10-07 07:22

Hej

> Hvad er nordstjerne egenntligt - og hvad hedder den rigtigt?

Den hedder på dansk Nordstjernen eller Polarstjernen, ellers
kaldes den Polaris og den er ikke særlig klar, faktisk en temlig
svag stjerne der ligen de fleste stjerner.

> Er det en stjerne, planet eller?

Den du så er nok Venus og det er en planet.

--
Mvh Max

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 23-10-07 11:07

Max wrote:

> Den du så er nok Venus og det er en planet.

Kl. 7:30 stod Venus ca. 30 grader over horisonten i syd-øst. Solen var
ikke oppe endnu, og den relative position af Venus og Jorden er så Venus
er ca. så lysstærk som den bliver. Derfor nok et temmeligt godt bud.
Saturn stod tæt på Venus, men er nok for svag, tidspunktet taget i
betragtning. Det burde dog også have været muligt at se Mars højt på
himlen, da den er relativt tæt på os nu og på det tidspunkt af dagen
burde himlen være mørk nok.

--
PeKaJe

We are Pentium of Borg. Division is futile. You will be approximated.

Fra : Max

Dato : 23-10-07 14:27

Hej Peter

> taget i betragtning. Det burde dog også have været muligt at se Mars
> højt på himlen, da den er relativt tæt på os nu og på det tidspunkt
> af dagen burde himlen være mørk nok.

Det kan man faktisk også, ligeledes kan du se Venus hele dagen
når den er over horizonten.

--
Mvh Max

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 23-10-07 14:47

Max wrote:

> Det kan man faktisk også, ligeledes kan du se Venus hele dagen når den
> er over horizonten.

Har lidt svært ved at tro det (mener at Venus er et par lysstyrker for
svag), men jeg har da heller ikke kigget efter. Hvis det bliver klart
vejr en af dagene vil jeg lige prøve. Venus er for tiden ca. 45 grader
længere fremme end Solen (og så vidt jeg kan vurdere kommer den ikke
meget længere væk).

--
PeKaJe
   Who was the sick-minded SOB who called it a "lisp"?

Fra : Max

Dato : 23-10-07 16:07

Hej Peter

> Har lidt svært ved at tro det (mener at Venus er et par lysstyrker for
> svag), men jeg har da heller ikke kigget efter. Hvis det bliver klart

How to do it :)

http://www.fourmilab.ch/images/venus_daytime/

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-10-07 15:25

Max skrev:

> Det kan man faktisk også, ligeledes kan du se Venus hele
> dagen når den er over horizonten.

Hvordan? Det må da kræve specialudstyr.
Man kan i hvert fald ikke se Venus med et "blåt" øje midt
på dagen. Bortset fra, selvfølgelig, under en "Venuspassage",
som fx den 8. juni 2004, men det krævede sandelig da også
specialudstyr.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 23-10-07 16:03

Hej Herluf

> Hvordan? Det må da kræve specialudstyr.
> Man kan i hvert fald ikke se Venus med et "blåt" øje midt
> på dagen. Bortset fra, selvfølgelig, under en "Venuspassage",

Jo da, man skal bare vide præcis hvor den er, så kan man
fint se den i dagslys med det blotte øje.

--
Mvh Max

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-10-07 18:44

> Hej Herluf

> Jo da, man skal bare vide præcis hvor den er, så kan man
> fint se den i dagslys med det blotte øje.

Kan anbefale det her program:
http://www.starchartgl.cjb.net/

Det er desværre ikke gratis mere, men prøveudgaven kan også bruges.

Fra : Max

Dato : 23-10-07 19:31

Hej Sune

> Det er desværre ikke gratis mere, men prøveudgaven kan også bruges.

Der findes masser af astronomiprogrammer derude på nettet
som er gratis og som til fulde opfylder alle amatørbehov.

Et par eksempler:.

http://www.stellarium.org/

http://www.m31.spb.ru/StarCalc/main.htm

--
Mvh Max

Fra : peja

Dato : 23-10-07 21:13

"iSteen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> se.
>
> Hvad er nordstjerne egenntligt - og hvad hedder den rigtigt?

Nordstjernen hedder rigtigt Polaris og er en stjerne der næsten præcis ses i
N 00:00 højt på himlen -som du kan se i Skyglobe.

Sirius (Hundestjernen) er den kraftigst lysende stjerne man kan se på den
nordlige halvkugle, så mon ikke det kunne være den du har set. På et andet
tidspunkt vil Venus også være kraftig, men ikke lige nu.

Ellers er Louis sider meget oplysende på alle planer - læs selv:
http://www.rostra.dk/louis/

Ellers anvender de fleste jo programmet Skyglobe - er gratis og kan hentes
her under Stjernehimlen (scrool ned) - et lille - men fantastisk program :

http://hotel.dds.dk/vestskov/divilederservice/aktivitet/index.html

God fornøjelse
Pernille

Fra : Max

Dato : 23-10-07 22:54

Hej Pernille

> Sirius (Hundestjernen) er den kraftigst lysende stjerne man kan se på
> den nordlige halvkugle, så mon ikke det kunne være den du har set. På
> et andet tidspunkt vil Venus også være kraftig, men ikke lige nu.

Venus har lige nu en magnitude på -4,4, så den slår nu selv de
klareste stjerner, og Sirius er meget tæt på horizonten kl. 7:30.

--
Mvh Max

Fra : John Jensen

Dato : 23-10-07 23:29

Max skrev:
> Hej Pernille

> Venus har lige nu en magnitude på -4,4, så den slår nu selv de
> klareste stjerner, og Sirius er meget tæt på horizonten kl. 7:30.

Forleden dag så jeg nu et endnu klarere objekt der havde retning mod
jorden... det havde ekstrem høj fart...sikkert et meteor...så kunne
egentlig godt tænke mig at vide hvor hurtigt de "små" fætre rammer
jorden...hvad er deres gennemsnitshastighed.....mig forekom det at være
ekstremt hurtigt......

Og jeg takker for orienteringen om at den lysstærke "stjerne" jeg nu har
stået og kigget på en del morgener er Venus....vidste dog det var en
planet da jeg aldrig har set så lysstærk en stjerne (udover solen!)

Fra : Max

Dato : 24-10-07 07:31

Hej John

> [...]
> egentlig godt tænke mig at vide hvor hurtigt de "små" fætre rammer
> jorden...hvad er deres gennemsnitshastighed.....mig forekom det at

Deres hastighed variere meget, men 60 km/sek. er ikke usædvanlig.

> Og jeg takker for orienteringen om at den lysstærke "stjerne" jeg nu
> har stået og kigget på en del morgener er Venus....vidste dog det var
> en planet da jeg aldrig har set så lysstærk en stjerne (udover solen!)

Efter månen er Venus det mest lystærke objekt på himles, det siges
at den en måneløs nat faktisk kan kaste skygger på jorden.

--
Mvh Max

Fra : peja

Dato : 24-10-07 20:27

> [...]
>
> Venus har lige nu en magnitude på -4,4, så den slår nu selv de
> klareste stjerner, og Sirius er meget tæt på horizonten kl. 7:30.

Hej Max

Jeg mente Stjerne og ikke Planet citat: Sirius (Hundestjernen) er den
kraftigst lysende stjerne man kan se på den nordlige halvkugle citat slut.

- men du har ret - min dato på Skyglobe stod desværre forkert ;o(

Tak for din rettede info!

KH
Pernille

Fra : Max

Dato : 25-10-07 07:36

Hej Pernille

> Jeg mente Stjerne og ikke Planet citat: Sirius (Hundestjernen) er den
> kraftigst lysende stjerne man kan se på den nordlige halvkugle citat
> slut.

Den bliver lige slået på målstregen af solen :)

--
Mvh Max

Fra : Tor Pedo

Dato : 24-10-07 22:38

On Tue, 23 Oct 2007 22:13:18 +0200, "peja" <XXXXXX@stofanet.dk> wrote:

>Sirius (Hundestjernen) er den kraftigst lysende stjerne man kan se på den
>nordlige halvkugle,

og den sørlige...

--
Tor Pedo

Fra : peja

Dato : 30-10-07 21:31

Blot et lille tip og så må vi vel videre:

Om morgen d. 5. og 6. november danner Månen og Venus et flot par på
morgenhimmelen. Med Månen som guide vil det d. 5. og 6. november være muligt
at finde Venus om dagen - prøv det! Det er en lidt mærkelig oplevelse at se
en planet med det blotte øje, midt på dagen.

KH
Pernille

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-10-07 01:59

peja skrev:

> [...]
> november være muligt at finde Venus om dagen - prøv det! Det
> er en lidt mærkelig oplevelse at se en planet med det blotte øje,

Tak for tippet. Det er noteret i kalenderen.
--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-11-07 08:19

peja (Pernille) skrev:

> [...]
> november være muligt at finde Venus om dagen - prøv det! Det
> er en lidt mærkelig oplevelse at se en planet med det blotte øje,

Det var en flot konstellation her til morgen. Nu kl. 8, hvor solen
skinner skinner over Nordsjælland, kan jeg sagtens finde Venus
ved hjælp af en håndkikkert. Det var lidt svært at finde den med
det blotte øje, men så fandt jeg et paprør frem. Når jeg bruger
paprøret som "kikkert", kan jeg også se Venus med det blotte øje.

Igen tak for tippet, som er givet videre til medlemmerne af
vores lokale astronomiske forening, NOVA.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Max

Dato : 05-11-07 08:44

Hej Herluf

> Det var en flot konstellation her til morgen. Nu kl. 8, hvor solen
> skinner skinner over Nordsjælland, kan jeg sagtens finde Venus

I jylland ligner himlen gule ærter :(

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-11-07 10:25

Max skrev:
> Hej Herluf

> I jylland ligner himlen gule ærter :(

Her har også været et par striber "gule ærter" forbi, men
nu brager solskinnet ned igen. Jeg har lige været ude med
min håndholdte minikikkert (Zeiss 10X25) her kl. 10.17, og
Venus står helt tydeligt, lidt til venstre for og lidt højere
oppe end Månen.

Prøv igen i morgen. Da skal man kigge efter Venus på højre
side af Månen.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 05-11-07 10:57

Hej Herluf

> Prøv igen i morgen. Da skal man kigge efter Venus på højre
> side af Månen.

Stadigvæk 100% skydække her, så vi må prøve igen imorgen :)

--
Mvh Max

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-11-07 16:38

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> se.
>
> Hvad er nordstjerne egenntligt - og hvad hedder den rigtigt?

Stjerne. Polaris. Og den er ikke så klar som folk tror.

--
regards , Peter B. P. http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk
"Blame freedom for the problems caused by its lack" <--- is the essence

Fra : Max

Dato : 01-11-07 17:30

Hej Peder

> Stjerne. Polaris. Og den er ikke så klar som folk tror.

Den hedder Nordstjernen eller Polarstjernen, Polaris er
det engelske navn, den hedder også Alfa Ursae Minoris
og SAO308, bare for at nævne nogle navne.

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 01-11-07 17:44

Hej Max,

>Den hedder Nordstjernen eller Polarstjernen, Polaris er
>det engelske navn, ...

Polaris er det latinske navn (Stella Polaris).

På engelsk hedder den (the) North Star.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 01-11-07 19:38

Hej Niels

> Polaris er det latinske navn (Stella Polaris).

Naturligvis.

> På engelsk hedder den (the) North Star.

Korrekt, som Gerry Rafferty fejlagtig betegner som "the
brightes star that shines".

Tak for info.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-07 21:39

> Hej Niels

> Naturligvis.

> Korrekt, som Gerry Rafferty fejlagtig betegner som "the
> brightes star that shines".
>
> Tak for info.

Det er den klareste i Lille Bjørn.
Man bør nok, hvis man vil være lidt sikker kalde den Alpha Ursae Minoris, da
det at være North Star, eller værre, pole star, er en omskiftelig ting.

Mvh
Martin

Fra : Sten Bo

Dato : 01-11-07 19:06

,

> Hvad er nordstjerne egentligt - ,

Er faktisk næsten den eneste stjerne (bortset fra solen jeg aldrig
er i tvivl om, kan finde. Ja ja. Men noget med Karlsvognen osv.

Jamen det her er der vist ingen der har fortalt. Selv om det sikkert har
stået på et af linkene.
Har ikke læst så tilgiv. Også forklaringen hvis den er kluntet.

Nordstjenen er en stjerne der altid ses at "stå" i ret nord, idet den
befinder sig et eller andet sted (langt væk) næsten præcis i jordens
omdreningsakse. - Ud for den nordlige halvkugle forstås.

Alle stjernerne, hele himlen ser derfor ud som om den drejer sig om
Nordstjernen, men det skyldes selvfølgelig at jorden drejer.

Jorden "vobler" en smule, 40.000 år om en omgang? - som en snurretop der er
ved at vælte. Og vores omdrejningsakse har derfor tidlige peget på en anden
"Nordstjerne".

Jeg ved ikke om der findes en tilsvarende "Sydstjerne"?

Men Nordstjernen er god at vise pigerne. Så ved de at man har tjek på
tingene. Og det tar ikke så lang tid at de keder sig. Ja der er måske lidt
med Venus også.. Også hurtig klaret.
Fint at kende i mangel af stjerneskud. :

Fra : Max

Dato : 01-11-07 19:37

Hej Sten

> Jeg ved ikke om der findes en tilsvarende "Sydstjerne"?

Det gør der faktisk

http://en.wikipedia.org/wiki/South_Star

--
Mvh Max

Fra : Sten Bo

Dato : 01-11-07 20:27

> Hej Sten

> Det gør der faktisk
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/South_Star

Tak for det.

Fra : Sten Bo

Dato : 01-11-07 20:20

,
> [...]

> lidt med Venus også.. Også hurtig klaret.
> Fint at kende i mangel af stjerneskud. :

Og så blev det lidt fjantet.

Men

Nordstjernen har selvfølgelig fra gammel tid været en indlysende vigtig
navigations stjerne.

Sten

Fra : N. Foldager

Dato : 02-11-07 22:14

Sten Bo:

>Jorden "vobler" en smule, 40.000 år om en omgang?

25.800 år.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Sten Bo

Dato : 02-11-07 23:45

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Sten Bo:

> 25.800 år.
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager

Tak for det jeg ku ikke lige i farten huske det en fra det andet. Blander
tingene. Der er vist flere ting i spil.
Havde bare en gang læst noget om vobler og istiden og så flimrede det lidt.

I gang med google. Her er vist det du nævner
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_of_the_Earth

Og de 40.000 nævnt som formodet årsag til istiderne her.

http://www.livescience.com/environment/050330_earth_tilt.html

Der er lidt nede i artiklen et skema med andre "uregelmæssigheder" og der
står wobler 20.000 år. og det kan jeg så ikke få til at passe med de 25,765
years. Er det en trykfejl eller noget andet?

Jeg så et sted, at månen er det der holder styr på vores rotation så vi ikke
tumler vildt omkring os selv.
Ville gi uorden i vejret og verdenshavene. Mange heldige sammentræf.