Lægeråd om mad har sjældent gavnet
Fra : Bo Warming

Dato : 21-10-07 09:14

Lægeråd om mad har aldrig gavnet

Overvægtige der skammes ud og slanker sig, vil måske dø tidligere pga nedsat
trivsel og dermed nedsat selvtillid

De der har fået knoglesygdom pga vitamin eller mineralmangel har altid været
fattige og at de er sjældne i dag, skyldes bedre teknik i landbruget

Det er meget uforudsigeligt hvilken mad, der gir infektion, fordi den har
stået for lang tid og for varmt, men oftest sikrer man sig perfekt, hvis man
undlader at spise hvad smager forkert.

Vitaminforskning omkring år 1900 var delvis skabt for at kalde luksusmad fra
mejerier for "særlig sundt" men idag er lægemoden til fordel for fiber-rig
mad - og måske er nogle råd her sygdomsforebyggende, hvis folk adlyder andet
end egen smagssans

Man bør beherske sin skæbne som sit helbred: nyde det gode,
være tålmodig med et dårlige og ikke anvende stærke lægemidler uden i
yderste nødstilfælde. La Rochefoucauld

"No man is a hypocrite in his pleasure. Albert Camus

A cucumber should be well sliced, and dressed with pepper and
vinegar, and then thrown out, as good for nothing. Samuel Johnson 1709 -
84

Alle de ting, jeg virkelig kan lide at gøre, er enten
amoralske, illegale eller fedende. Alexander Woolcot

Appetite comes with eating. Francois Rabelais c.1492 -
1533

Der findes ingen mere hengiven kærlighed end kærlighed til
mad. George Barnard Shaw (1856-1950)

Hunger gør al mad sød. (Ordsprog)

sfm I drink for the thirst to come. Francois Rabelais
c.1492 - 1533

I'm President of the United States, and I'm not going to eat more
broccoli. George Bush senior 1924 -

Jeg var vegetar indtil jeg begyndte at bøje mig mod
sollyset. Rita Rudner

Kærnemælks valle og mukkent brød læsker så godt udi hungerens nød.
(Ordsprog)

Sfm Mad er et vigtigt element i en afbalanceret diæt. Fran
Lebowitz

Mad er min bedste ven. Fordømmer mig aldrig. Aldrig
udtrykker den noget nedsættende om mig.

Mæt mand ypper ikke kiv. (Ordsprog)

No man is a hypocrite in his pleasure. Albert Camus

overvægtig = "Food-loss resistant profile" Dr.Phil på TV3

Somme folk bliver aldrig fede, om man så satte dem i en smørtønde.
(Ordsprog)

Spis aldrig mere end du kan løfte. Miss Piggy

Sult er det bedste krydderi. (Ordsprog)

At spise for at spise op, er at bruge sin mave som skraldebøtte.
Mikael Rode

Det er lysten efter kjød, som går i skoven og bider snegle.
Ordsprog

Drinking when we are not thirsty and making love all year
round, madam; that is all there is to distinguish us from other animals.
de Beaumarchais 1712-99

Man skal ikke så meget lægge mærke til, hvad man spiser,
som med hvem man spiser. Montaigne

Health that is purchased by a rigorous watching of the diet
is but a tedious disease. Baron De
Montesquieu

If you are ever at a loss to support a flagging
coversation, introduce the subject of eating. James
Leigh Hunt

What does not poison, fattens.
Italian proverb

What some call health, if purchased by perpetual anxiety
about diet, isn't much better than tedious disease.
George Dennison Prentice

.. Let me have men about me that are fat.
Shakespeare

A woman can never be too rich or too thin.
Duchess of Windsor

Huld er bedre en guld. Danske Ordsprog

Jeg foretrækker en behagelig last frem for en trist dyd.
Jean-Baptiste Moliere

No doubt alcohol, tobacco, and so forth, are things that a
saint must avoid, but sainthood is also a thing that human beings must
avoid. George Orwell

The only way to get rid of temptation is to yield to it.
Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has
forbidden to itself. Oscar Wilde

Hvo drikker uden tyrst, boler uden lyst, æder uden hunger,
døer 20 år unger Danske Ordsprog

A really busy person never knows how much he weighs.
Edgar Watson