Lugt-paranoia - samfundsproblem som Hvam-K~
Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-07 02:42

Lugt-paranoia - samfundsproblem som Hvam-Klovn kaster korrekt lys på.

I TV-komedien "Klovn" med Frank Hvam skal han købe sko men erfarer at lugt
af fodsvamp fra egne fødder og undlader at afprøve skoen, og skoene viser
sig for små og et vigtigt møde går i vasken pga fodsmerter og at han ikke
kan få skoene på igen.

Helt så komisk er folks hverdag sjældent, men vi har en samfundssindsyge med
at kropslugt hyler folk helt ud af den og de begår dumheder og får unødige
problemer. Tabu hindrer snak og dermed erkendelse af facts

Ligesom med de lort-pis problemer, jeg forsker i, er der brug for
folkeoplysning om, at ingen store sygdomme i Danmark - og næppe nogen
overhovedet - er skabt af dårlig hygiejne, som afsløres af kropslugt.

Siden kolera-epidemi 1853 har renlighed været status-symbol og ret
ligegyldig - og selv i kz-lejre, hvor lus overførte tyfus ville en times bad

moderne badeværelser næppe have hindret mange dødsfald.

Infektion er nemlig mere om lavt immunforsvar af psykiske grunde end om
smittekim (måske de to ting dog er lige vigtige vedr HIV/AIDS)

Står man tæt i kø og en person ikke har vasket sig, så kan man hovere "Tak
Gud at jeg ikke er så stinkende som ham der" men ingen får varige smerter i
næsen eller reel hovedpine af andres kropslugt. Og slet ikke
smitteoverførsel, som aldrig sker sammen med, at lugtmolekyler diffunderer
til din næse fra et nært menneskes armhuler eller skridt - sjældent over
afstand på over 1-2 meter.

Vore lokaler er store nok til at man oftest kan holde afstand på mere hvis
ikke i teater/bio

Fodlugt skyldes at sko hindrer ventilation mellem tæerne - kun når sko
aftages er det mærkbart - og evt på to meters afstand men næppe mere, siger
erfaring fra mig og de jeg har diskuteret emnet med. I et lille lukket rum
kan bagatel-genen virke på lidt flere meters afstand, men stadig uden
smitterisiko og man kan åbne vindue. Så alle bør hjælpe alle at holde
hysteri og fobi nede. Kan nogen modsige med erfaringer, der kan gentages og
evt lægges til grund for væddemål, som er god videnskab.?

Jeg havde en gæst der tog på vej over lugt fra de katte, som nu fornylig er
blevet forvist til min kones rum i huset og kattelemme i husets indre døre
er blokeret.

Han så en flue og mente at fluer spreder sygdom. En mikrobiologi-lektor jeg
spurgte på universitetet, havde aldrig hørt om bevis i ulande på at
smitteoverførsel er sket ved, at fluer har vekslet mellem at sidde på lort
og på mad.Det er en indlysende korrekt skrivebordsteoretisk mulighed, men
hvor rådnende ting ligger tæt, er der ofte fattige mennesker og hvor der er
fattige mennesker er der ofte lav selvtillid og dermed lavt immunforsvar og
megen sygdom. Dette er tabu, men sandt - vi er usaglige, når vi hellere går
op i hysteriske hæmninger end i videnskabelige beviser. Folk kan lide at se
ned på tabere som uhygiejniske dvs untermensch, som man har lov at foragte.

DET og kun det er drivkraft til fobierne, hysterierne og mobningen.

Smittespredning fra fattig til rig er ikke et væsentligt problem, så vidt
vides. HVIS de saglige forskere fornemmede håb om at kunne bevise et
sygdomsproblem, ville de have gjort det, for det er stof som medierne vil
svælge i, hvis der var beviser.

At forskning er ugjort er næsten et klippefast bevis på, at forskningen ikke
KAN gøres, objektivt og reproducerbart. Folks fordomme kører derud af, og
halvkvædet vise fra sundhedspersonal er tilstrækkelig til at underbygge
folks ønsketænkning

Inden jeg var i ulandene havde jeg altid sko på og havde uger med fodsvamp
og lugt næsten årligt - og frøs ofte om fødderne.

Efter jeg i Zambia og Afghanistan havde lært at gå barfodet og næsten altid
gør det nu, har de to problemer højst optrådt én dag om året i snit.

Begrebet aldersfascisme er mest brugt om, at unge ikke vil have ældre
kolleger og kompetente oldinge mobbes ud af arbejdsmarkedet og evt på
plejehjem. Jeg tror, at livet forkortes for nogle ældre ved at nonverbal og
anden mobning får dem til at føle usaglige mindreværdskomplekser, fordi de
har lidt kropslugt fx fra bukser med urininkontinensdryp.

I "Klovn" har mændene en loge, der i kor vitser højlydt "I dødens rige er vi
alle lige". Hvis man tilsvarende ofte udtrykte enighed om, at lugt bliver
ingen syg af og mobning af lugtende er værre end mobning af rygere - som
også er med mangelfuld videnskabelig basis - helt som klima-effekternes
AlGore-teorier er.

Renlighed er traditionelt et kvinde-territorie, og kvinder vil have magt til
at afgøre smagsdommeri - det er vigtig drivkraft til den skadelige mobning
(som jeg selv er ret "immun" overfor, men som jeg tror plager mange ældre)
For resten har jeg ikke haft alvorlig infektionssygdom nogensinde og på
studenterkollegie vandt jeg mange væddemål ved at spise mad som de andre
ville smide ud, og som jeg aldrig fik diarre af. SØG SANDHEDEN - det er god
hobby - men de dårligt kortlagte væsentlige sandheder , får man ofte kun
indsigt i ved at turde være lidt unormal. Universiteter bør følge (nogle
af )mine veje og vil så bekræfte alt og med troværdige vidner og
dokumentationsmulighed.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-07 11:31

> Lugt-paranoia - samfundsproblem som Hvam-Klovn kaster korrekt lys på.

Du er inde på det selv nok uden at vide det:
Folks mishag ved bakterieframkaldte lugte er ikke bare en tillært mode, men
en forsvarsmekanisme.
Vi ved, at der er alvorllig risiko for sygdom forbundet med
bakteriefremkaldte lugte. Det er ikke nødvendigvis de lugtende bakterier, vi
skyr, men hvor de er, er der andre mere farlige bakterier. F.esk lugten af
menneskelige fækalier er lig risiko for kolera. Så hvis en taber stinker af
lort og urin, så er det bedst at undgå ham, fordi han sandsynligvis er
sovset ind i sygdomsfremkaldende bakterier.'
Det er urmenneskets gener, der er i spil her.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-07 13:27

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af menneskelige fækalier er lig risiko for kolera. Så hvis en taber
> stinker af lort og urin, så er det bedst at undgå ham, fordi han

Dit "sandsynligvis" kan du ikke sandsynliggøre, vel ?

> sovset ind i sygdomsfremkaldende bakterier.'
> Det er urmenneskets gener, der er i spil her.

Ikke gener men immunforsvarets hukommelse, som er meget dynamisk og værd at
træne , for allergi skyldes ofte OVERDREVEN SÆBEBRUG OG ANDEN SINDSYG
HYGIEJNE

Seruminstituttet er sikker på sidste sætnng

Refleksreaktioner der har været fornuftige i stenalderen kan være totalt
værdiløse i nutid her

JEg har hærdet mig tidligt og spist inficeret kød med larver og er usårlig
mht infektion og ingen nær mig har haft infektion så vidt jeg ved , siden
studietid, undtagen at min søsger fik hepatitis af drikkevand i AFghanistan
da hun besøgte mig. Det gjorde mange, men ikke jeg.

Engang fik jeg årligt en luftvejsinfektion, nu aldrig. Kræft og lignende
auto-immunt er jeg nok også trænet imod

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-07 11:06

> [...]
> sandsynligvis er sovset ind i sygdomsfremkaldende bakterier.'
> Det er urmenneskets gener, der er i spil her.

Skal jeg slå telt op og grave brønd, bør jeg ikke vælge sted med åbent
latrin
Men at folk på stedet ikke vasker sig er ligegyldigt, for kolerabakterien
skal ind i din MUND

DNA er på spil, ja , men idag evner vi at tænke mere NUANCERET end
urmenneket og bør tage afslappet på om en person vi sidder ved siden af i
bussen lugter af at eksperimentere med naturlig krops-lugt-kommunikation som
måske en dag vil berige verden, når vi får has på DUMME fordomme (som Frodo
er i lommen på, delvis)

Hvis jeg har ti hudsygdomme og urininfektioner og møder Frodos søster og vi
boller og hun sovses maximalt ind i snavs fra min hus, så vil hun nok kun
blive syg hvis KØNSsygdom - hudsygdomme smitter ikke fra hud til hud
(undtagelse hårbund-hårbund- hovedlus, - og kropslus og fladlus)
Hudsygdomme kommer indefra og det gør også blærebetændelse.
Sejler mit hjem i urin og jeg har blærebetændelse vi ingen få det ad den vej

Er mit køkken fuldt af fluer en julidag så kan de kun inficere dig med
sygdom, hvis de før de satte sig på din mad har siddet på en syg persons
lort. At de flyver fra mad til mad gør intet (hvis ikke maden sidenhen står
lunkent længe så opformering af flueoverført kim kan milliondobles a la
typisk salmonella-smitte

Hadsk dømmesyge ligger bag de udbredte fordomme mod taberlugt.
Man er farisæisk og vil føle sig hævet over lavstatuspersoner - som er
uskadelige

Men Herren sagde til ham "I farisæere rense nu det udvendige af bægeret og
fadet, men jeres indre er fuldt af rov og ondskab. Lukas11.39

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-07 11:43

> [...]
> som måske en dag vil berige verden, når vi får has på DUMME fordomme (som

Du taler imod bedre vidende!
Det er et faktum, at hvis de voksne i en børnehave sikrer, at ungerne vasker
hænder efter toiletbesøg, så falder antallet af sygetilfælde i børnehaven
med 2/3. Apotekerne kørte for 3-4 år siden en kampagne for håndvask med
ordlyden 3. gange dagligt mod forkølelse.

Vore hænder er ganske effektive smittespredere. De kommer overalt. De klør
igen, når børneormen driller, de graver i ens tud, når den føles stoppet, De
blir jævnligt proppet i munden og de griber fat i alt muligt. Regelmæssig
håndvask gir fint mening.

Man kan sagtens oparbejde en vis immunitet eller tolerans overfor visse
bakteriestammer, men du kan ikke gardere dig over for alle, og introduceres
du overfor en for dig fremmed art, vi du være let bytte.

Den væsentligste årsag til ,at du sjældent er syg, er at du lever relativt
isoleret fra andre mennesker. Det sikrer din kropslugt og dine ret outrerede
holdninger i kombination med at du ikke er aktiv på arbejdsmarkedet og dine
børn er voksne, der er flyttet hjemmefra. Så du har ikke tæt daglig kontakt
med flere andre. Derfor introduceres du heller ikke så hyppigt for fremmede
bakterie og virusstammer og bliver ikke så tit syg.

> [...]
> Hudsygdomme kommer indefra og det gør også blærebetændelse.
> Sejler mit hjem i urin og jeg har blærebetændelse vi ingen få det ad den

Åhh, de lysbilleder havde jeg ikke brug for LOL
Jeg har rent faktisk en søster boende i storkøbenhavn endda på din alder,
men hun er da først hysterisk med kropslugte, så ....!

> Hadsk dømmesyge ligger bag de udbredte fordomme mod taberlugt.
> Man er farisæisk og vil føle sig hævet over lavstatuspersoner - som er
> uskadelige

Jeg er såmænd ikke særligt følsom overfor lugte selv. Men udsender en person
så ram en lugt, at det er ubehageligt, så går jeg da udenom, fordi jeg ikke
kan lide det.
Hvorfor skulle man da frivilligt lade sine næsebor mishandle, når man kan
vælge at lade være?
Man stikker jo heller ikke snuden i en flaske 3.dobbelt salmiakspiritus
gentagne gange frivilligt med mindre man tjener godt med penge på det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-07 11:59

> hænder efter toiletbesøg, så falder antallet af sygetilfælde i børnehaven
> med 2/3. Apotekerne kørte for 3-4 år siden en kampagne for håndvask med
> ordlyden 3. gange dagligt mod forkølelse.

Hvis forældre TROR at intensiv håndvask så virker en placeboeffekt der
hinder luftvejsinfektioner

> [...]
> igen, når børneormen driller, de graver i ens tud, når den føles stoppet,
> De blir jævnligt proppet i munden og de griber fat i alt muligt.

Jeg har aldrig hæmmet min bussemandsspisning OG HAR JERNHELBRED

> [...]
> Man stikker jo heller ikke snuden i en flaske 3.dobbelt salmiakspiritus
> gentagne gange frivilligt med mindre man tjener godt med penge på det.

Der er for mange parametre til at det dine fordomme bygger på kan kaldes
VIDENSKAB

Angrib mine SMITTERÆSONEMENTER - det er vist umuligt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-10-07 01:02

Bo Warming wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis forældre TROR at intensiv håndvask så virker en placeboeffekt der
> hinder luftvejsinfektioner

Du har vist aldrig haft unger i en institution. Du drømmer ikke om, hvad de
slæber hjem af snot og ondt i halsen, og hvad har vi. Det er simpel
statestik, at sygdomstilfælde mellem ungerne og ansatte falder til 1/3, hvis
man sørger for at alle unger vasker hænder efter toiletbesøg.
Og hvordan virker placeboeffekten på ungerne, når bare forældrene tror, det
hjælper?
Det hænger ikke sammen.

> Jeg har aldrig hæmmet min bussemandsspisning OG HAR JERNHELBRED

En god bussemand har aldrig skadet nogen - kun hvis den er røget i den gale
hals

> Der er for mange parametre til at det dine fordomme bygger på kan
> kaldes VIDENSKAB
>
> Angrib mine SMITTERÆSONEMENTER - det er vist umuligt

Du kan selv efterprøve det.
Prøv at vaske dig og hæld noget perfume på dit korpus, bliv klippet og klæd
dig pænt på og så ud og mænge dig i mængden. Tag med busserne i myldretiden
og tag på receptioner og mæng dig i det hele taget med andre her i
efteråret. Resultatet skal hurtigt komme i form af snotnæse og forkølelser
mm.

Din isolation skabt af "mandehørm" og snavs mm. gør at du undgår de vira, vi
andre samler op i den almindelige sociale omgang og især som ungerne slæber
med hjem fra skolen.

Så isolationen har sine fordele. Læg mærke til, at mennesker isoleret fra
andre aldrig lider af exoteriske sygdomme, men ofte af indokrine sygdomme

Du påstår at have et jernhelbred, men vedgår overvægt.
Har du målt dit blodtryk? Har du alle dine tænder endnu?
Hvad med blodsukker?

Der følger som regel lidt med en overvægt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : John Jensen

Dato : 23-10-07 22:14

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> Har du målt dit blodtryk? Har du alle dine tænder endnu?
> Hvad med blodsukker?
>
> Der følger som regel lidt med en overvægt.

Hvad skal man med tænder der fås udemærkede proteser idag....

Overvægt medfører stor risisko for diabetes-2 og hjerte kar sygdomme,
specielt kombineret med højt blodtryk og for stort saltindtag og
indtagelse af transfedtsyrer....børnelærdom.....

Men noget undrer mig...hvor gemmer alle de vira sig om sommeren ? Render
folk rundt med dem uden at blive syge (raske smittebærere) ?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-10-07 00:55

John Jensen wrote:

> [...]
>
> Men noget undrer mig...hvor gemmer alle de vira sig om sommeren ?
> Render folk rundt med dem uden at blive syge (raske smittebærere) ?

Det er faktisk meget enkelt.
Der er altid nogen, der har noget hængende.

Grunden til, at vi blir syge i vinterhalvåret, er simpelthen, at vi rykker
sammen i kulden, og så har vira meget bedre kår.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-07 07:34

> [...]

JEg håber aldrig at behøve løse tænder, men er sikker på at hvis den
paradenstose der 1995-2003 snuppede halvdelen af mine tænder, kommer igen,
så kan jeg med gummerne tygge alle mine livretter, dåsefisk, småkager ,
snacks, chokolade, skiveskåren fuldkornsrugbrød osv

Altsammen usikker viden med mange undtagelser

> Det er faktisk meget enkelt.
> Der er altid nogen, der har noget hængende.
>
> Grunden til, at vi blir syge i vinterhalvåret, er simpelthen, at vi rykker
> sammen i kulden, og så har vira meget bedre kår.

Nok så vigtigt er nok at solskin gir optimisme og indendørs træk og kulde
gir nedsat selvtillid dvs nedsat immunforsvar

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-07 01:10

> [...]
>
> Grunden til, at vi blir syge i vinterhalvåret, er simpelthen, at vi rykker
> sammen i kulden, og så har vira meget bedre kår.

Ja mer-smitte,hvis-tæthed LYDER LOGISK, men sikker viden om
sygdomsmysterierne har vi slet, slet ikke

Læge-råd idag er som før - spis honning og tag et rødt halstørklæde på

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-07 05:39

> Ja mer-smitte,hvis-tæthed LYDER LOGISK, men sikker viden om
> sygdomsmysterierne har vi slet, slet ikke
>
> Læge-råd idag er som før - spis honning og tag et rødt halstørklæde på
Nope, Halstørklædet virker ikke. Det har man fundet ud af.
Honningen skal jeg ikke ku sige noget om. Men det smager jo godt, og det har
forresten vist også en antiseptisk virkning på sår.

Men ellers er det meget enkelt.
I sommer halvåret opholder vi os meget mere udenfor, og den sociale omgang
flytter udenfor.
Udenfor i solen og blæsten har vira og bakterier meget ringere kår. Der er
generelt større afstand mellem folk.Vinden fører bakterier og vira væk, Regn
skyller dem ned på jorden Solens UVstråler dræber dem Og ikke mindst er
vores åndelige og fysiske habitus i bedre stand pga lys luft og nok også
lidt mere motion.

Om vinteren mangler vi lys, vi hænger indendøre pga træls vejr og kulde, og
bakterier og vira har pludseligt helt andre vilkår.
Indenfor er luften næsten stillestående, rummene skærmer for solens
UV-stråler og vand skyller ikke bakterier bort. Her er tilmed en jævn
temperatur, og vi sidder nu tættere sammen, fordi, vi ikke har så meget
andet at lave. Vi rører med sikkerhed de samme ting (Dørhåndtag,
kaffekanden, trykknappen på lokummet osv.). Kedsomhed gør ikke sagen bedre,
og så er fanden løs i Laksegade....

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-07 13:11

> Nope, Halstørklædet virker ikke. Det har man fundet ud af.
> Honningen skal jeg ikke ku sige noget om. Men det smager jo godt, og det
> har forresten vist også en antiseptisk virkning på sår.

Koncentreret honning dræber bakterier - og vil gøre ondt i et sår ligesom
salt
At honningspisning er evt gavnlig mod forkølelse, kan kun være som
symptombehandling idet hals med infektion og ømhed bliver "smurt" idet
honningen passerer. Altså ikke en dyb , varig og væsentlig virkning

> Men ellers er det meget enkelt.

> I sommer halvåret opholder vi os meget mere udenfor, og den sociale omgang
> flytter udenfor.

At vi har det sjovt, forebygger sygdom (og derfor er rygning måske sundt for
mange!)

> [...]
> Regn skyller dem ned på jorden Solens UVstråler dræber dem Og ikke mindst
> er vores åndelige og fysiske habitus i bedre stand pga lys luft og nok

Al denne skrivebordsteori kan kaldes efterrationalisering, og bedre helbred
om sommeren kan ikke bevises at skyldes noget af det, du nævner. Der er for
mange parametre til, at det kan afgøres, hvad betyder noget - der er ikke
lavet (dobbelt)blindundersøgelser

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 14:36

> [...]
> symptombehandling idet hals med infektion og ømhed bliver "smurt" idet
> honningen passerer. Altså ikke en dyb , varig og væsentlig virkning

Jeg nærer ingen illusioner om, at honning villle have en gavnlig effekt imod
en forkølelse.
Men når folk nu synes det llindrer at drikke the med honning, så lad dem da
det.

> At vi har det sjovt, forebygger sygdom (og derfor er rygning måske sundt
> for mange!)

Rygning har aldrig, blir aldrig sundt under nogen som helst former.
Statestikkerne taler deres tydelige sprog.

Derimod kan det sagtens være mere skadeligt at fratage ældre mennesker
muligheden for at ryge, fordi de ellers ikke ved, hvad de skal tage sig til.
Problemet er, at mange ældre ikke har sørget for at få sig et liv efter
arbejdslivet.

På personligt plan, så er jeg selv mangeårig Exryger med et afsalppet
forhold til andres rygning. Jeg stoppede rygningen, fordi jeg på kort tid
fik bronkitis to gange og måtte penicilinbehandles. Velvidende, at min far
led af kronisk bronkitis i alle de år, jeg kendte ham, fandt jeg det klogest
at kvitte tobakken. Sjovt nok var det ualmindeligt let, da beslutningen
først blev truffet.
Ud over min fatter, hvis lidt tidlige død i væsentlighed var forårsaget af
hans store forbrug af tobak (ca 40 Viking om dagen)
Ja, så har jeg en svigermor, der ikke kan klare at gå 50 meter af gangen
uden at skulle holde lange pauser for at få vejret igen. Hun pulser løs, og
rygningen har ødelagt hends lungevæv i kraftig grad. Men at fjerne smøgerne
ville få hende til at falde helt i spåner.Så hun får lov at ryge, til hun
tilter.

> [...]
> Der er for mange parametre til, at det kan afgøres, hvad betyder noget -
> der er ikke lavet (dobbelt)blindundersøgelser

Jeg har rent faktisk noget at ha det i.
Det er forlængst bevist, at omhyggelig håndvask fjerner over 85% af
baktierierne på håndfladerne.
Det er ikke sæben, der gør det, men den omhyggelige skylning, der fjerner
bakterierne.
Vand er effektivt til at flytte bakterier.
Det er forlængst påvist, at sygdomsbakteriers overlevelse uden for deres
naturlige habitat (en krop) har stærkt begrænset overlevelseskapacitet.
UV-lys er kendt for dets bakteriedræbende virkning. Man anvender idag UV-lys
til at rense vandet i havedamme.
Bakterier, der ligger ubeskyttet direkte i solens lys vil udtørre eller få
sprængt dets cellevægge.
Det er forlængst påvist, at bakterier kan overleve meget længere indendøre,
hvor hverken vand eller UV-stråling kan nå dem.

Selvfølgelig har kroppens egne forsvarsværker rigtigt meget at sige.
Immunforsvaret vil effektivt slå alle bakterier og vira ned, som den
genkender, så en "velvaccineret krop" er kampklar og effektiv. Men møder den
et ukendt vira eller bakterie, vil den tage tid til at identificere og
indstille sig på at loaklisere og dræbe indtrængerene. Derfro opstår der et
sygdomsforløb. En rigtig sund og stærk krop vil hurtigere kunne få
immunforsvaret op i omdrejninger og derved afkorte sygdomsforløbet.
Sygdomsforløbet er iøvrigt en sund krops måde at reagere på. Den hæver
legemestemperaturen et par grader for at svække angriberne og gi sig selv
tid til at danne de nødvendige antistoffer.
Al energi koncentreres i immunforsvaret og man mister derfor som regel
appetit og bliver træt.

Men andre forhold kan gøre sig gældende. Bare kig på den spanske syge i
mellemkrigsårene. Det var de unge stærke mennesker, der døde. Viraen var
simpelthen for aggressiv til at kroppen kunne nå at danne antistoffer førend
den blev løbet over ende.

Det, jeg skriver, er common knowlegde. Hvis nogen skrivebordteoretiserer,
er det vist dig selv
Det meste kan påvises statistisk med tilgængeligt materiale.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-07 19:07

> [...]
> er det vist dig selv
> Det meste kan påvises statistisk med tilgængeligt materiale.

Statistik er sandsynliggørelse og ikke et bevis a la lakmustest

Gemt under sand rygerstatistik kan gemme sig et titusinde rygere lever
længere ved at have det sjovt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 20:44

> Gemt under sand rygerstatistik kan gemme sig et titusinde rygere lever
> længere ved at have det sjovt
Hvad sjovt er der ved at ryge?
Jeg er gammel ryger og kan fortælle dig, at det er et tillært behov, og er
svært at lægge igen.
Rygning gir ingen stimulans til hjernen. som sådan.
Det rygning gør, at den holder dig beskæftiget med den simple opgave at ryge
smøgen.

Fakta er, at hvis mennesket keder sig, vil det begynde at opsøge en eller
anden form for stimuli.
Læse et blad gå ud og lege, finde nogen at snakke med.
Ryger du, har du ikke behov for at opsøge stimuli.

Man kan sidde stille i en hel kaffepause alene i en kantine og ryge en smøg
uden at kede sig.
Uden smøgen vil man kede sig og søge anden stimuli. Jeg ved det fra mig
selv.Er der ike noget at læse i eller noen at snakke med , så korter ejg
pauser af og går ned før tid.
Det er også årsagen til, at rygere på afvænning bliver rastløse.
Så smøgerne er en narresut, der pacificerer mennesker.
De er ikke lykkellige - De har bare akkurat så megen stimuli, at de ikke
keder sig og begynder at blive kreative.
Lidt trist at tænke på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Max

Dato : 26-10-07 21:03

Hej Frodo

> De er ikke lykkellige - De har bare akkurat så megen stimuli, at de
> ikke keder sig og begynder at blive kreative.

Underligt nok har jeg den modsatte erfaring, problemer bliver
løst over en smøg.

--
Mvh Max

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-10-07 12:58

> Hej Frodo

> Underligt nok har jeg den modsatte erfaring, problemer bliver
> løst over en smøg.

Det er bestemt ikke utænkeligt. Ikke desto mindre er det en tillært
erfaring.
Jeg kan sagtens huske det fra min egen tid som ryger. Når man tændte smøgen
faldet der ro over en, og man kunne hellige sig problemet.
Hjernen vil ha variaion, og skal den mosle med en problemstilling hele tiden
uafbrudt, vil den forlange pauser og afbræk. Man taber koncentrationen.
Smøgerne er som regel nok. Det, at man beskæftiger sig med at ryge gir
hjernen lige præcis så meget frikvarter, at den gider samle sig om opgaven.
Vi andre finder på andre ting at gøre istedet. Hvis man sidder og arbejder
ved computeren, sidder man måske pludseligt og roder med en artikel på
internettet eller klipper negle, osv. Overspringshandlinger!
Jeg plejer at arbejde så længe jeg kan koncentreret, og når jeg mærker, at
kreativiteten stivner, går jeg en tur med hunden eller går ned og llaver mad
eller andet, der trækker opmærksomheden helt væk. 2 minutter efter, jeg er
gået fra computeren arbejder ejg lystigt videre i hovedet emd
problemstillingerne igen og får oftest helt nye indfald og indgangsvinkler.

Men for at vende tilbage, så er den ellers go nok. Som ryger kan man sidde i
en tom kantine med lunken kedelig kaffe og bare sidde stille og ryge en
smøg. MAn kan også stå på et lokum og bare ryge smøgen uden anden stimuli -
Uden at kede sig!
Prøv du at sidde i en tom kantine uden nogen form for stimuli og lade være
med at ryge! Efter 3 minutter kravler du på væggene Eller osse er smøgen
hevet frem og tændt. Sådan er vi indrettet. Vi vil ha stimuli, eller også
vil vi sove.
Det er derfor, det er svært at holde op med at ryge.
Succesen afhænger helt og aldeles af, at vi finder noget andet stimuli, der
kan dække behovet.
Problemet er i dag, at man i stor stil afløser rygningen med
tyggegummitygning. Det var bedre at sørge for masser af læsestof og undgå
pauser alene.
Selve nikotinafhægigheden er pebernødder i forhold til det andet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Max

Dato : 27-10-07 14:31

Hej Frodo

> Selve nikotinafhægigheden er pebernødder i forhold til det andet.

Ja, smed selv de 40 grønne Cecil om dagen ud for 3 år siden og
har ikke savnet dem siden, den fysiske afhængighed er væk på
en uge. Den mentale afhængihed er erstattet af en enorm portion
selvværd.

Men jeg går stadigvæk ud i det blå og holder rygepause, jeg ryger
bare ikke mere. Jeg hørte engeng en læge der sagde at det var
det eneste positive ved at ryge, nemlig at man gav sig selv disse
pauser. Jeg har også erstattet rygningen, ikke med slik og tygge-
gummi og den slags, men ved at være blevet mere glad og langt
mere social end tidligere.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-07 13:22

> [...]
> De er ikke lykkellige - De har bare akkurat så megen stimuli, at de ikke
> keder sig og begynder at blive kreative.

Dyrene har overspringsbevægelser når de ikke tør kamp

Der er kommunikation i at slikke pels og derved få afløb for afledte
aggressioner.
Der lægges op til ny situation indtil næste konflikt og måske ny løgnagtige
del og hersk alliancer indgåes indtil da

Kultur incl uddannelse er om overpspringsbevægelser = afledningmanøvrer

Mennesket fylder venttetiden ud med løgn på løgn og det er en sund
trænings-olympiade

Min flugt er ikke smøger men et glas chardonney og at klø mig i nakken

Trist at man ikke sætter alt ind på nogert konstruktivt

Kvinder flæber og er hysteriske og det er afledt aggression der betaler sig.