Lux-måling
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 19-10-07 09:22

Hej Gruppe

Jeg har to salgslokaler 1500 m2 og med forskellig lofthøjde hhv. 6 og 7
meter.

Jeg ønsker at måle luxmængden i det ´bedst´ oplyste lokale - for således at
få monteret lamper - som skal give samme luxmængde i det ´dårlig´ beslyste
lokale.

Spørgsmål:

- hvor i lokalet måler jeg luxmængden
- ved gulvet
- i en meters højde
- eller andet

(PS jeg har en testo 545 luxmåler)

//Dennis

Fra : Max

Dato : 20-10-07 23:06

Hej Dennis

> - hvor i lokalet måler jeg luxmængden
> - ved gulvet
> - i en meters højde
> - eller andet

De gange jeg har set det brugt ved design af lys på fabrikker
har man målt lysmængden på bordpladerne.

--
Mvh Max

Fra : DanielP

Dato : 21-10-07 22:32

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse

> - hvor i lokalet måler jeg luxmængden
> - ved gulvet
> - i en meters højde
> - eller andet

Du måler den der hvor du skal bruge den... dvs.

hvis det er

kontor arbejde, på skrivebordet..
undervisning, så er det på tavlen det er vigtigt..
på et lager er det på hylderne hvor der evt. er noget tekst du skal læse som
er vigtig...
En børnehave hvor man leger på gulvet, der det der du skal måle..

Der står noget om det i Dansk Standart 700, kunne dog ikke finde den i en
online version

DS 700:2005 Kunstig belysning i arbejdslokaler

http://axapta.ds.dk/default.asp?WMFN=EG_WebAdvancedMIS&WMFT=D&WPG=EPHomepageOnline&WP=56900

Mvh Daniel