Link til (lyden af) lynnedslag.
Fra : Tonny

Dato : 18-10-07 13:57

Hej NG.
Jeg har engang set en eller anden dansk videnskabelig udsendelse, hvor
de spillede lyden af alle de lynnedslag, der konstant finder sted.

Jeg har forgæves ledt efter links til denne lyd og til oplysninger om,
hvor mange lyn-udladninger, der sker pr. sekund.

Nogen herinde, som ved noget om det?

Med venlig hilsen

Tonny

Fra : Max

Dato : 20-10-07 23:04

Hej Tonny

> Nogen herinde, som ved noget om det?

Ikke jeg, men måske en søgning på DMI's hjemmeside
kan give nogle hints.

--
Mvh Max

Fra : thrynn@gmail.com

Dato : 21-10-07 20:25

On Oct 18, 2:56 pm, Tonny <to...@hjemme.hus> wrote:
> [...]
>
> Jeg har forgæves ledt efter links til denne lyd og til oplysninger om,
> hvor mange lyn-udladninger, der sker pr. sekund.

Måske siden http://webflash.ess.washington.edu/ kan lede dig på rette
vej.

/Peter

Fra : thrynn@gmail.com

Dato : 21-10-07 20:31

> [...]
>
> Jeg har forgæves ledt efter links til denne lyd og til oplysninger om,
> hvor mange lyn-udladninger, der sker pr. sekund.

Ovenstående er fundet ved en google-søgning på lightning frequency
worldwide, forresten. Der er en del andre resultater, der måske kunne
være interessante - bl.a. et, hvor der står at der sker 3 millioner
lynnedslag om dagen på hele Jorden.

/Peter

Fra : Tonny

Dato : 22-10-07 01:16

Mange tak. Det var ikke helt lige det, jeg ledte efter, men det ser ud
til at være et godt udgangspunkt.

Jeg prøvede selv at google og wikipedia'e (på lidt andre søgeord) uden
held. Det ser heller ikke ud til, at DMI's hjemmeside gi'r pote. Det er
godt nok længe siden, jeg prøvede via DMI, så jeg må hellere lige se,
om der skulle have sneget sig et link ind i mellemtiden.

Tak so far...

Tonny

P.S. Det er 8så vidt jeg husker) faktisk en ret fed lyd...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-10-07 15:55

Tonny skrev:

> [...]
> Det er godt nok længe siden, jeg prøvede via DMI, så jeg må
> hellere lige se, om der skulle have sneget sig et link ind i

Prøv at google efter "thunderclap.wav" eller
"lightning.wav". Der er mange sider med lydfiler,
fx denne:

http://freesound.iua.upf.edu/samplesViewSingle.php?id=13585

--
Herluf :·)