Teleskop med 350 antenner skal søge efter ~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-10-07 10:09

Ingeniøren skriver ...
http://ing.dk/artikel/82336?nyhedsbrev

=== citat start ===

Teleskop med 350 antenner skal søge efter liv i Universet

Microsoft-stifter Paul Allen er hovedsponsor og lægger navn til et
radioteleskop i det nordøstlige Californien, som søger efter tegn på
fremmede væsener i rummet. Teleskopet blev indviet i sidste uge.

Af Thomas A. E. Andersen, mandag 15. okt 2007 kl. 10:40 (CET, red.)

[ ... cut 2007-10-18 ... ]

Microsoft-stifter Paul Allen har doneret godt 130 millioner kroner og lægger
navn til Allen Telescope Arrays, forkortet ATA.

[ ... cut 2007-10-18 ... ]

Med 42 antenner af denne størrelse giver det mening at begynde at søge efter
liv, da det samlet svare til et 40-meter teleskop. Teleskopet er bygget i
samarbejde mellem radioastronomer fra Californiens Universitet og
Seti-instituttet, som søger efter liv i Universet.

Med de mange små individuelle antenner har ATA-teleskopet et bredt synsfelt
sammenligning med andre radioteleskoper, som kun ser på et meget begrænset
område af himlen ad gangen. Desuden har det høj en høj opløsning, hvilket
gør det muligt at scanne himlen og opdage selv for kortvarige begivenheder.

[ ... cut 2007-10-18 ... ]

Eksterne links
Seti om ATA-42
http://www.seti.org/seti/projects/ata/

=== citat slut ====

(130 mio. Kr.) ... Thank You ...

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos. 10,11).

Last file-OUTPUT:
7193 news:VkIQi.17$xy3.8@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 7194

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-07 10:28

Jesus-loves-you wrote:
> Ingeniøren skriver ...
> http://ing.dk/artikel/82336?nyhedsbrev

ud over at formidle nyheder hvad er så formålet med dine indlæg i denne
gruppe?
jeg mener ikke at der i fundatsen står noget om at man regelmæssigt bør
poste nyhedsindlæg...
læs evt. her: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-10-07 10:51

"Rasmus M. Jensen" skrev

> ud over at formidle nyheder hvad er så formålet med dine indlæg i denne
> gruppe?

Øh ... Det er også lidt svært at gennemskue (indrømmer jeg)!

Dette mit indlæg var/er blot et del-objekt med nærmeste tilknytning til ...

Sent: Tuesday, July 03, 2007 CET 19:09, GMT 17:09
Subject: SETI-test-program (New Drake-version 1.03), Dusør 10.000 D.kr.
(around 1.800 US $)
6712 news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk

(Læs evt. denne.)

7197 news:k0GRi.15$8S5.0@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 7198

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-07 22:57

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
>
> Sent: Tuesday, July 03, 2007 CET 19:09, GMT 17:09
> Subject: SETI-test-program (New Drake-version 1.03), Dusør 10.000
> D.kr. (around 1.800 US $)
> 6712 news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk
>
> (Læs evt. denne.)

> -
>
> Coming up news:
> Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos.
> 10,11).
>
> Last file-OUTPUT:
> 7197 news:k0GRi.15$8S5.0@news.get2net.dk
>

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.

intet af ovenstående har relation til dk.videnskab og må siges at være 100%
uegnede til denne gruppe...
smut du hen til dk.livssyn og dk.politik med dine indlæg og fri os fra dem
her sålænge det er blottet for al form for videnskab...
du må på det nærmeste betegnes som en bug/virus for denne gruppe...

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-10-07 08:42

"Rasmus M. Jensen" skrev

[ ... file 7198 ... ]

> [...]
[ ... ]
> [...]
> her sålænge det er blottet for al form for videnskab...
> du må på det nærmeste betegnes som en bug/virus for denne gruppe...

(Hmm ... den herre har vist nogle problemer mht. fordomme.)

Så jeg skrev ...

Tja ... Jeg må så konstatere, at den herre IKKE har forstand på interstellar
kommunikation, hvilket jeg kun dybt kan beklage ...

Håber selvfølgelig ikke, at dette gælder alle på Aau ...

-

7204 news:tdZRi.8$wq1.3@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 7205

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-10-07 09:42

Jesus-loves-you wrote:

> (Hmm ... den herre har vist nogle problemer mht. fordomme.)

ja! overfor folk der fylder f.eks. denne gruppe op med indlæg som ikke hører
sig til...

> Så jeg skrev ...

og det bliver det ikke bedre af... lad mig henvise dig til dit eget
emnefelt: "SETI-test-program ... "
diskussion af programmer hører sig heller ikke til her... det må du skrive
om i en af edb-grupperne...
jeg ser intet af videnskabelige relevans i et indlæg med ovenstående tekst
som emne...

> Tja ... Jeg må så konstatere, at den herre IKKE har forstand på
> interstellar kommunikation, hvilket jeg kun dybt kan beklage ...

jeg har skam udemærket forstand på kommunikation i begrebets tekniske
forstand...
hvis jeg ønsker at diskutere noget vedr. dette benytter jeg
dk.teknik.elektronik eller dk.teknik.satellit, hvilket du også børe gøre
*HVIS* du har noget teknisk at spørge om i den forbindelse... f.eks. hvordan
virker en satellit? osv osv...
resten af dit plidder pladder hører hjemme i dk.livvsyn eller/og dk.politik

> Håber selvfølgelig ikke, at dette gælder alle på Aau ...

gaaab...

> -
>
> Coming up news:
> Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos.
> [...]
og så lige lidt mere spam...

vi kan da forresten lave en afstemning her i gruppen, hvor vi stemmer om
dine indlæg er relevante eller de hører til andre steder?
hvad siger du til det?

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-10-07 11:41

"Rasmus M. Jensen" skrev

[ ... file 7205 ... ]

> [...]
> om i en af edb-grupperne...
> jeg ser intet af videnskabelige relevans i et indlæg med ovenstående tekst

Se nedenfor.

> [...]
>

> vi kan da forresten lave en afstemning her i gruppen, hvor vi stemmer om
> dine indlæg er relevante eller de hører til andre steder?

Når du har gennemlæst og *forstået* "pensum", da fatter du måske hvorfor
dette mit oprindelige indlæg har sin berettigelse her på den videnskabelige
nyhedsgruppe!

Indtil da EOD herfra (beklageligvis) ...

-

7207 news:lz%Ri.16$ur3.1@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 7208

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-10-07 14:50

"Jesus-loves-you" skrev
7208 news:hR%Ri.17$mD3.15@news.get2net.dk

> "Rasmus M. Jensen" skrev

Hmm ... Man bør så vidt det er muligt undgå at chikanere andre, og måske har
han lidt ret i dette. Jeg skal se, hvad jeg kan gøre ved "det allerstørste
problem i hele verden".

Let's try:

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 7208 news:hR%Ri.17$mD3.15@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk File-number: 7209

Jo, det lykkedes minsandten ...

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-10-07 15:57

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> dette mit oprindelige indlæg har sin berettigelse her på den
> videnskabelige nyhedsgruppe!
>
> Indtil da EOD herfra (beklageligvis) ...

Help-file memory on:

6956 news:S8uFi.35$rU5.7@news.get2net.dk
2841 news:xURHc.24143$Vf.1226087@news000.worldonline.dk

> [...]
>
> SETI-at-home ( http://setiathome.ssl.berkeley.edu ) lytter med deres
> Arecibo-parabol-antenne således blot i nogle få minutter på hver
> himmelobjekt. Årsagen hertil er, at parabolen er bygget i et meteorkrater,
> hvorfor det ikke kan drejes og således korrigere for jordrotationen.
>
> ET-simulerings-signalet (de 5104-bits, se henvisningen til fil 2760
> nederst i denne tråd) vil således kunne påvise, *hvorfor* vi ikke kan
> forvente andet end blot 3 impulser højst en gang om dagen eller ugen.
>
> Mere herom når de 5104-bits er blevet analyseret og forstået korrekt.

Fordelene er fór mange; úlemperne er for få ...

NB! Denne version 1 er imidlertid videreudviklet til version 1.03, se ...

Sent: Tuesday, July 03, 2007 CET 19:09, GMT 17:09
(around 1.800 US $)
6712 news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk

intelligent radiosignal fra Rummet!

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 7210 news:RC2Si.23$K46.17@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk File-number: 7211

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-10-07 17:00

"Jesus-loves-you" skrev
7194 news:PoFRi.11$bp5.1@news.get2net.dk

> [...]
> begrænset område af himlen ad gangen. Desuden har det høj en høj
> opløsning, hvilket gør det muligt at scanne himlen og opdage selv for

Memory-keywords:
> ... opdage selv for kortvarige
> begivenheder.

Interrupt return from ...

7211 news:4B3Si.27$K46.15@news.get2net.dk

> ... *hvorfor* vi ikke kan
[ ... ]
> Fordelene er fór mange; úlemperne er for få ...

More news-output from ...
http://ing.dk/artikel/82336?nyhedsbrev

=== citat start ===

[ ... cut 2007-10-19 ... ]

.... radioteleskop i det nordøstlige Californien ...

[ ... cut 2007-10-19 ... ]

Til at begynde med skal ATA-42 scanne et område på omkring 20 gang 20 grader
i retning af Mælkevejens centrum. Senere vil teleskopet begynde en
omfattende undersøgelse af omkring en million nærliggende stjerner.

[ ... cut 2007-10-19 ... ]

=== citat slut ====

Hmm ...

Omegnen omkring Galaksens Centrum befinder sig på position ...

J2000
RA 17h 30m 45,91s
DEC -33d 56m 16,8s

Denne position er altså IKKE synlig døgnet rundt set fra Californien.

Det vil så - med andre ord - sige, at eftersøgningen (under de nuværende
forhold) IKKE tager højde for en døgnovervågning i henved ... en gang om
dagen eller ugen ...

Men okay: Still better that nothing ...

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 7212 news:dv4Si.31$XS7.0@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk File-number: 7213

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-07 01:09

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
> [...]

> område af himlen ad gangen. Desuden har det høj en høj opløsning, hvilket
> gør det muligt at scanne himlen og opdage selv for kortvarige

Hvis dimsen var rettet mod jorden fra en placering fjernere end Pluto, hvad
ville det konstatere af "kortvarige begivenheder" som beviser liv?

Vort liv kan være kommet hertil med en flyvende bakteriespore eller virus,
og dernæst er celledelinger og mutationer sket.

I såfald kan et andet himmellegeme have beslægtet liv på cirka samme
udviklingstrin.

Men findes liv er det sandsynligst at det er MERE AVANCERET end os, og vi
bliver slaver og sat i bur,
eller MINDRE avanceret og vi får ingen spændende ting ud af at kende det.

Microsoft som sponsorerer, sku hellere lave kratigere computere og
styresystemer

Måske teleskop-kikkerten ved at se på vor klode ville erfare vulkanudbrud
og biler i myldretid og finde mest systematik i det sidste - og i
fabriksskorstenene. Hvad kan det bruges til - hvad vil ligne liv mest?

Hvis vi kun kan kommunikere med røgsinaler, hvordan skal vi opfinde fælles
sprog til dem? Vi kan ikke kommunikere med fisk, hvordan så med
jupitermånemænd?

Forestil dig at du står på Anholt og kan se omrids af menneskekroppe på Læsø
med din kikkert men rejsen varer to menneskeliv og på Læsø kommunikerer de
med dufte kun og du har ingen næse - du bruger kun lyd. Aktierne hos
Anholt-firmaet der opdagede Læsø bliver ingen rig på - det gør firmaer der
laver forbrugsgoder, men opdagelsesrejser der ikke gavner forbrugsgoder er
NEDEREN.Udover guld og kartofler hr vi fået kakao fra Amerika - hvis ikke
guld var møntfod var Columbus-efterfølgerne næsten ukendte idag

Hvis man som jeg ikke tror på relativisme om ændring af Newtonsk mekanik nær
lysets hastighed (og hvis min skepsis er velbegrundet) , hvordan kan man så
rejse til Jupiter uden at varighed af turen gør kommunikation med liv på en
Jupiter-måne uinteressant Husk at månen nærmest os var stenørken som aldrig
bliver så populært et turistmål som Thailand
Erkendelse er der ikke profit i.

Forestil dig at vikingerne på oceaner uden vind havde roet til USA og aldrig
opfundet dampmaskine eller anden motor.
Ville man gide rejse til indianerland særlig mange gange, hvis der ikke var
guld eller noget andet der gav status.?

Var Columbus ikke blevet glemt hvis Latinamerika havde været helt uden
metaller og ingen vind på have til at hjemtransportere hvedehøst/whisky
eller hvad ellers var handleligt fra kontinentet.

Hvorfor investere i at finde liv, der måske vil bekrige os og være
overlegent - eller være på amøbestadie og kun oplyse om hvordan amøber OGSÅ
kunne være blevet til bakterier og virus et vice versa. Ingen på det fri
marked havde gidet investere i sådant

HVad har rumforskning givet os udover GPS? Hvilke forbrugsgoder er fremmet
af satelitter?
Science, TV , internet, massemedier sørger for god PR til science
OG DERFOR GLEMMER VI LET; AT
rumscience har slet ikke tjent sig ind vedr noget, og GPS er jo
overflødiggjort af mobiltelefoni-radiotårne overalt. på jorden og
kommunikationssatelitter er ret uvæsentlige hvis ikke Vesten skal i krig med
Kina en dag, og kineserne er for kloge og pacifistiske til ikke at forlade
Tibet, hvis vi ellers gør det til krigsårsag

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-10-07 13:17

"Bo Warming" skrev

[ ... file 7194 ... ]

> Hvis dimsen var rettet mod jorden fra en placering fjernere end Pluto,
> hvad ville det konstatere af "kortvarige begivenheder" som beviser liv?

Øh ... Jeg antager, at deres arbejdshypotese er, at en udenjordisk
civilisation på et tidspunkt i deres teknologiske udvikling vil benytte
radio-kommunikations-satellitter i kredsløb omkring deres (Jordlignende)
planet.

Spredningen af radiosignalet fra en sådan satellit er desværre for stor og
vil derfor bevirke, at signalet på længere afstand i Rummet "drukner" i
baggrundsstøj ...

Men de radio-signaler, der sendes fra planeten op til satellitten er
retningsstabile pga. parabol-teknikken, og derved udsendes der til stadighed
radiobølger til Verdensrummet i mange forskellige retninger pga. planetens
rotation.

Noget lignende gør sig gældende mht. radar.

Hvis vi sammenligner det med vores planet, hvor omløbstiden jo er på 24
timer, vil et sådant radiosignal give en impuls på ét sekund, svarende til
15 buesekunder, som er lig med ca. en afstand på ...

(1 parsec = 3,2616 lysår)

1/ 15 * 3,2616 lysår = 0,217 lysår.

(Ret mig endelig, hvis jeg har taget fejl heri. Jeg har det desværre ret
ofte uheldigvis med at begå sådanne brølere pga. "demens", forkalkning osv.)

> [...]
> spændende ting ud af at kende det.
>
> Microsoft som sponsorerer, sku hellere lave kratigere computere og

Jeg tror nok, at det er som privat-person, at manden har doneret disse
penge, men muligvis er der heri også en lille bagtanke; idet det dertil
knyttede software-program, som er ret kompliceret, åbner kommercielle
muligheder op.

Men denne side af sagen er i sig selv lidt off-topic (her på den
> [...]

> Hvis vi kun kan kommunikere med røgsinaler, hvordan skal vi opfinde fælles
> sprog til dem? Vi kan ikke kommunikere med fisk, hvordan så med

Faktisk har astronomen Drake udviklet et interstellart radiobudskab UDEN
sprog.

Se evt. videre-udviklingen heraf i fil ...

Sent: Tuesday, July 03, 2007 CET 19:09, GMT 17:09
(around 1.800 US $)
6712 news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk

Så faktisk må vi - videnskabelig set - konkludere, at det *kan* lade sig
gøre at kommunikere et UNIKT budskab til "jupitermånemænd" (eller hvad vi
nu skal kalde dem) ...

> Forestil dig at du står på Anholt og kan se omrids af menneskekroppe på
> Læsø med din kikkert men rejsen varer to menneskeliv og på Læsø
> kommunikerer de med dufte kun og du har ingen næse - du bruger kun lyd.

Mht. interstellar kommunikation går jeg ud fra, at they have a brain
(or something like that). Og mere behøver vi ikke for at etablere
kontakt ...

> [...]
> liv på en Jupiter-måne uinteressant Husk at månen nærmest os var stenørken
> som aldrig bliver så populært et turistmål som Thailand

Se ovenfor.

> [...]
> metaller og ingen vind på have til at hjemtransportere hvedehøst/whisky
> eller hvad ellers var handleligt fra kontinentet.

Fordi svaret på spørgsmålet ...

"Are vi alone (in space) ?"

.... bl.a. kan hjælpe os mht. forståelsen af livets oprindelse og dermed vor
egen identitet som biologiske væsener.

Dernæst, fordi Atomalderen åbner op for selv-destruktions-muligheden i
resten af vores civilisations levetid, kunne man bl.a. videreformidle
teknologien bag fusionskraft (såfremt denne energiform kan realiseres), og
dermed øge overlevelseschancerne for en evt. modtager ...

Og der er sikkert også mange andre gode grunde. Jeg personlig er fx. drevet
af ren-og-skær nysgerrighed, apropos Matt.24,28 ...

> ... der måske vil bekrige os og være
> overlegent ...

At *lytte* til Rummet indeholder INGEN fare mht. at afsløre os selv!

Det er vores *udgående* radio-signaler, som ALLEREDE hár afsløret vor
eksistens (i Verdensrummet).

> [...]
> med Kina en dag, og kineserne er for kloge og pacifistiske til ikke at
> forlade Tibet, hvis vi ellers gør det til krigsårsag

Øh ... Du skriver på en *videnskabsgruppe*, Bo!

Jeg finder INGEN *videnskabelig* begrundelse (i dette dit udsagn)
for - på forhånd - at afvise (på det teoretiske plan) eksistensen af
udenjordisk liv (herunder intelligente væsener, som os selv), hvorfor
søgningen (SETI) for mig at se fortsat er berettiget ...

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 7216 news:J0lSi.15$Yr5.14@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk File-number: 7217

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-07 13:33

> [...]
>
> Jeg finder INGEN *videnskabelig* begrundelse (i dette dit udsagn)
> for - på forhånd - at afvise (på det teoretiske plan) eksistensen af

Jeg afviser ikke.
Jeg prioriterer denne luksusviden meget meget lavt.
Privatiser sådan forskning

Hvad gavn har vi haft af at være besteget Mount Everest?
NUL

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-10-07 15:50

"Bo Warming" skrev

[ ... file 7217 ... ]

> Jeg afviser ikke.

Fint nok ...

> Jeg prioriterer denne luksusviden meget meget lavt.

Ja, dén har jeg fattet ...

> Privatiser sådan forskning

Det er faktisk dét, der er tilfældet her, men okay ...

> Hvad gavn har vi haft af at være besteget Mount Everest?
> NUL

Sammenligningen hermed finder jeg ikke relevant; idet Mount Everest IKKE
indeholder Liv-2 informationer ...

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 7218 news:zaoSi.25$dS7.11@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).