Mobildækning/signalforhold i de kommende
Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-10-07 10:16

Er der nogen herinde der har viden i retning af hvorledes forholdene for
ovenstående vil være i de "nye" IC4? (Hvis de kommer en dag).
Er der noget særligt interessant i forbindelse med designvalget, når det
kommer til mobilsignal? Har man eksempelvis valgt en løsning i stil med
den (uheldige) på Øresundstogene?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 13-10-07 16:21

Jonas Kofod wrote:
> Har man eksempelvis valgt en løsning i
> stil med den (uheldige) på Øresundstogene?

hvordan er den da... os ikke-halvsvenskere ( ) aner jo typisk meget lidt
om den slags... ?!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-10-07 20:54

Rasmus M. Jensen skrev:

> hvordan er den da... os ikke-halvsvenskere ( ) aner jo typisk meget lidt
> om den slags... ?!

Ja, den er så ringere end almindeligt ringe. Men der hvor Øresundstogene
særligt udmærker sig er at de ikke alene utilsigtet har dårligt design
i denne henseende, men at DSB ligefrem bevist har tilvalgt en løsning
der forringer dækningen.
Jeg kan så informere om at jeg sad i et tog omkring Randers da jeg skrev
første indlæg. Og jeg bemærkede da at nogle passagerer blev afbrudt i
deres telefonsnak, ligesom mit eget internet hoppede af og på da vi kom
syd for Århus. Ydermere er en del af kystbanetogene gamle IC3 tog der
som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt tro at det er et
problem ikke-halvsvenskere er foruden.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-10-07 21:44

Jonas Kofod skrev:

> [...] Ydermere er en del af kystbanetogene gamle IC3 tog der
> som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt tro at det
> er et problem ikke-halvsvenskere er foruden.

IC3 diesel-tog på Kystbanen. Hvor har du det sludder fra?

--
Herluf :·)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-07 22:15

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> IC3 diesel-tog på Kystbanen. Hvor har du det sludder fra?

Gamle IR4 tog så. Pointen var at der er tale om materiel kendt i andre
dele af landet.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 14-10-07 00:05

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> gamle IC3 tog der som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt
> tro at det er et problem ikke-halvsvenskere er foruden.

hmm... skræmmende... men det lyder som DSB i en nøddeskal...
nu skal du tænke på at et tog ikke er specielt ideelt til trådløs
kommunikation med omverdenen...
det er jo i princippet en stor metalkasse der skærmer for signalet, så det
eneste sted det kan "komme igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
også har en eller anden form for metal-coating skærmer det jo også...

alt i alt elendigt...

jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
internetadgang eller er det en and??

Fra : Max

Dato : 14-10-07 08:47

Hej Rasmus

> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
> internetadgang eller er det en and??

Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 14-10-07 09:22

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
> folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

i hvilekupeen ja tak!
andre steder må folk da bruge deres telefon som de vil sålænge der udvises
hensyn og "telefon-pli"...
jeg har intet i mod folk der snakker i mobil i tog, bus osv. sålænge SNR er
et godt stykke over 30 dB...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-10-07 15:38

> Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
> folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

DSB sælger bl.a. deres rejser på at man kan udnytte rejsetiden til at
arbejde..
For mange betyder det altså at der skal være en fungerende
internetforbindelse...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-07 22:19

Max skrev:
> Hej Rasmus

> Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
> folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

Ja, og det er jo heller ikke tissehuse, så folk kan bare holde sig. Og
det er ikke restauranter så de kan værsgo at lade deres mad blive i
tasken. Og det er jo ikke biblioteker så deres aviser og bøger kan de
lade blive hjemme. Og... det kan godt være at folk vil foretage sig
noget andet end lige netop hvad kerneydelsen lægger op til.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-10-07 16:50

Rasmus M. Jensen skrev:

> [...]
> igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
> også har en eller anden form for metal-coating skærmer

Jeg kan bekræfte at Øresundstogene (litra ET) fungerer
som "Faraday-bure" hvad angår radiomodtagelse. Selv
bruger jeg aldrig mobiltelefon, men de andre passagerer
plejer nu at knebre lystigt og larmende i deres mobiler.
Jeg kan kun høre radio i min øresnegl, hvis jeg sidder på
ganske bestemte pladser, helst nær et vindue eller ude i
flexrummet nær en af dørene, og helst langt væk fra en
af motorerne.

Når toget kører i "Røret" (mellem Østerport og Hbg.) er
jeg nødt til at slutte mig til den DBAI-radioforbindelse (*),
som findes i toget. Den er bare næsten værdiløs, fordi
radioen bliver slukket helt, hver gang der fx er udkald til
næste station.

P.s.
De elektriske regionaltog (ER4) kører også af og til på
Kystbanen. I dem har jeg aldrig haft problemer med at
lytte til radio via egen radio (udenfor "Røret").

--
Herluf :·)
(*) DBAI = Designed By An Idiot

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-07 22:17

Rasmus M. Jensen skrev:

> [...]
> eneste sted det kan "komme igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
> også har en eller anden form for metal-coating skærmer det jo også...

Jo, men det kan altså gøres mere eller mindre elendigt alt efter evne.
Og netop vinduerne er problemet på Øresundstogene. Man har designet
vinduerne netop med det formål at skærme for stråling.

> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
> internetadgang eller er det en and??

Tja, jeg er blandt dem som spø'r.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-07 09:32

Rasmus M. Jensen skrev:

> [...]
> eneste sted det kan "komme igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
> også har en eller anden form for metal-coating skærmer det jo også...

Jeg tager somme tider en GPS med i toget, men den skal ligge
*helt* op mod ruden for at kunne få signal, og selv der lykkes
det ikke altid.

Mobiltelefonen har jeg aldrig haft problemer med. Det er sjældent
at jeg snakker, men sms og lidt datatrafik bruger jeg som regel.

> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
> internetadgang eller er det en and?

Det er ikke nævnt på DSB's hjemmeside i listen over faciliteter:

http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1002716362701&a=MaterielType&aid=1060183302286&p=MaterielType&pid=1060183302286

Jeg fandt en 'nyhed' på hjemmesiden hvor der står at de sigter
mod at have internet på DSB 1' ved årsskiftet 2005-2006. Så det
er nok på trapperne.

--
Bertel

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 09:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg fandt en 'nyhed' på hjemmesiden hvor der står at de sigter
> mod at have internet på DSB 1' ved årsskiftet 2005-2006. Så det
> er nok på trapperne.

ja i 2019...

Fra : Filip Larsen

Dato : 13-10-07 23:04

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> Er der noget særligt interessant i forbindelse med designvalget, når det
> kommer til mobilsignal? Har man eksempelvis valgt en løsning i stil med

Jeg tvivler på, at det skulle være selve toget der (alene) er årsag til
dårlig forbindelse. Mig bekendt har flere operatører forholdsvis dårlig
dækning visse steder på kystbanestrækningen, hvilket alene er nok til at
man nemt kan køre ud af dækning af det net man er forbundet til og dette
resulterer så i tabt forbindelse da GSM ikke kan lave hand-over til
anden operatør.

Mvh,
--
Filip Larsen