Universets udvidelse - Hvilken retning bev~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-10-07 11:59

6747 news:GS0li.8$_V6.5@news.get2net.dk

> > SETI-test-program (version 1.03) - ...
[ ... ]
> > > A.
> > > 3-D (Galaxic) "phone"-number.

I går begyndte jeg at læse i en populær-videnskabelig bog, Universets
oprindelse, skrevet af John D. Barrow, professor i Astronomi ved
universitetet i Sussex, England. Oversat af Jan Teuber efter 'The origin of
the universe', 1994.

I den skriver han bl.a. følgende:

(side 27)

=== citat start ===

Figur 1.7

Vores bevægelse gennem det ensartede (isotrope, dsv. retningsuafhængige) bad
af mikrobølger fra Big Bang. Vi måler maksimal intensitet i den retning, vi
bevæger os imod, og et minimum i den modsatte retning, med en gradvis
(cosinus-) variation derimellem.

[alm. tekst]

.... Det minder meget om at løbe gennem regn: man bliver vådest på maven og
tørrest på ryggen. ...

=== citat slut ====

Og det vil jo - med andre ord - så sige, at vi kan definere i hvilken
retning, vi bevæger os i forhold til omverdenen. Dog skal vi lige korrigere
for Jordens hastighed omkring Solen, Solens bevægelse i Mælkevejen,
Mælkevejens bevægelse i forhold til vores nabogalakser (den loille lokale
hob).

Men hvad retning bevæger vi os så i, når denne korrektion er foretaget (i
forhold til stjernehimlen) ?

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos. 10,11).

Last file-OUTPUT:
7174 news:KuHPi.7$Y13.3@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 7175

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-10-07 22:17

"Jesus-loves-you"
> Men hvad retning bevæger vi os så i, når denne korrektion er foretaget (i
> forhold til stjernehimlen) ?

I forhold til den kosmiske baggrundsstråling (og resten af universet)
bevæger vi os på en akse som går mellem stjernebillederne vandmanden og
løven - se:

http://aether.lbl.gov/www/projects/u2/

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 13-10-07 12:10

"Regnar Simonsen" skrev

> [...]
>
> I forhold til den kosmiske baggrundsstråling (og resten af universet)
> bevæger vi os på en akse som går mellem stjernebillederne vandmanden og

Mycka bra, mange tak, Regnar ...

Øh ... Noget, jeg ikke helt kan hitte ud af i dette link, er den præcise
retningen ...

Jeg kan forsøgt at måle mig frem (udfra billede). Den skulle således være
på ...

J2000
RA 11h 00m 58,72s
DEC +06d 14m 41,2s

Galactic
longitude 246,43912°
latitude +56,45303°

Eller rettere intervallet mellem ...

J2000
RA 10h 58m - 11h 04m
DEC +05d 04m - +07d 20m

Kan retningen præciseres mere nøjagtigt ?

Dernæst står der i link'et bl.a. følgende:

=== citat start ===

U2 Anisotropy Experiment:

[ ... cut 2007-10-13 ... ]

.... Since the observed variation is roughly one part in a thousand, it meas
the observer is moving with v/c = 10^{-3} or about a thousandth of the speed
of light. That corresponds to a velocity of 300 kilometers per second or
1,080,000 kilometers per hour.

To our surprise the direction of motion determined from these observations
was not aligned with the orbital motion of the Solar System around the
Galaxy. Instead it was nearly in the opposite direction. That means that our
Galaxy, in fact the whole local group of galaxies, is moving with a speed of
more than one million miles per hour. A big question at the time was what
was causing that motion? ...

=== citat slut ====

Såfremt jeg har forstået dette korrekt, er hele vor lille lokale galaksehob
på fuld fart, og her er det så interessant at konstatere, at denne retning
er meget tæt på Virgo-superhoben ...

Input memory from ...

Sent: Tuesday, July 10, 2007 CET 20:16, GMT 18:16
Subject: Re: Spørgsmål til Sven Nielsen ang. Virgo-superhoben -
Was: Snyde oddset
6744 news:w2Qki.29$En5.19@news.get2net.dk

> "Sven Nielsen" skrev
>
> [ ... file 6669 ... ]

Et spørgsmål melder sig (i denne forbindelse):

Drejer vi rundt om Virgo-superhoben med ca. 1/1000 af lysets
hastighed ?

I så fald må vi da så også kunne *beregne* hvor stor massen er på hele
superhob-enheden, oder was ?

Et nyt spørgsmål melder sig:

Er der blevet målt retningsændring (af baggrundsstrålingen) ?

Og i så fald:

Hvor meget er den på og i hvilken retning ?

-

7185 news:U70Qi.16$Aw3.15@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 7134 news:2NlNi.5$dt2.0@news.get2net.dk