Billig lig-håndtering uden lugt
Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-07 19:52

Billig lig-håndtering uden lugt

At krematorierne skruer prisen op, bør mødes med ny interesse for
begravelser, som i dag kun er almindelige på landet,

På landet affolkes småbyer, og der er i nogle sammenlagte sogne et enormt
overskud af kirkegårds-plads omkring nedlagte og "lejligheds"-kirker.

Det dyre gravearbejde har hidtil gjort krematorieløsningen billigere, men
her er en måde at genoplive rationel jord-begravelse, som det billigste
alternativ.

Afsides liggende kirkegårde med overskudskapacitet får boret dybe huller,
hvor tyve kister (eller flere) kan stå ovenpå hinanden, indtil der kun er 2
m at fylde jord på tilsidst

Hvergang en kiste sænkes ned , sænkes bagefter to låg ned:

1. et tykt isolerende låg af styrporskum, der sikrer mod, at liget bliver
varmt og lugtende af sommerluft, og som hviler på kistens overside, og

2. et i jordhøjde , som er en trådrist, der sikrer mod, at nogen falder ned
i hullet.

Når næste kiste fra storbyen ankommer, trækkes låg1+2 op, og
spånpladekisten med lig i tyk plasticpose sænkes ned, og så sænkes de to
låg på igen

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-07 21:57

> Billig lig-håndtering uden lugt
>
> Når næste kiste fra storbyen ankommer, trækkes låg1+2 op, og
> spånpladekisten med lig i tyk plasticpose sænkes ned, og så sænkes de to
> låg på igen

Hvorfor en kiste? Det billigste må da være bare at dumpe kadaveret ned i
hullet. Dermed opnås antagelig også den hurtigste omsætning.

Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-07 02:02

> Hvorfor en kiste? Det billigste må da være bare at dumpe kadaveret ned i
> hullet. Dermed opnås antagelig også den hurtigste omsætning.

Ja, det sagde også Rousseau - og den fattiggrav som Mozart stedtes til hvile
i, brugte samme kiste til tusinder af lig - liget landede i en massegrav og
kisten genbrugtes.
Idag er spånplade billig og tyk polyethylenpose som i Wine-in-box kan hindre
lugt fra ligene at komme op fra graven i varme sommrmåneder , hvor graven er
næsten fuld, men endnu ikke tildækket med jord.

For at sælge en ny løsning må man respektere sentimentalitet - lidt. Derfor
foreslår jeg en kiste.
Hvis der er basis for at masseproducere en af blød plastik og lade den være
dækket af tropetræ-finer så kan der både opnåes en æstetik, som nogen vil
lægge vægt på, og man kan efter at mange lig er nedsat, mase dem sammen ved
pres fra oven, og få plads til dobbelt så mange i samme grav

Jeg kan ikke lide tanken om at blive brændt, selvom jeg ved at smertenerver
er døde ca i dødsøjeblikket.
Det forekommer unødvendit og spildagtigt og nu afsindigt dyrt.
Jordfæstelse bør moderniseres, billigøres, "genoplives " ;
Egentlig ville jeg helst begraves i muldjord hvor orme ku genbruge ligets
væv - men det er lidt naturromantisk overtroisk. Men en billig løsning, der
bør tilbydes og vil blive det på et frit marked, ligesom at mange
storbykirkegårde i århundreder har valgt naturromantisk beplantning og
anden arkitektur.

Hvis man kunne holde ræve ude af en lille indhegnet skov kunne der ske
begravelse lige under græstørven
Man ved ikke om der er noget forbindelse mellem dødt væv og en evt næste liv
reinkarnation.
Lad et frit marked tilbyde en vare for enhver overtro.

Hvis en mand er ultrafattig bør han kunne sælge sig til brug som
grisefoder , såsnart dødsattesten er skrevet.