Hænger ikke sammen
Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-07 18:54

Seniorforsker Abbas Khan fra Danmarks Rumcenter:
»Hvis udviklingen fortsætter, vil smeltevandet fra indlandsisen få
verdenshavene til at stige med mere end 60 centimeter i løbet af dette
århundrede. Før 2004 skete der en nettoafsmeltning fra gletsjerne i
Sydøstgrønland på mellem 50 og 100 kubikkilometer om året. Efter 2004 har
der været en enorm stigning i isens massetab, så afsmeltningen nu er oppe på
omkring 300 kubikkilometer årligt«

Altså 6-dobling af afsmeltningen på 3 år.
Jeg får så at indlandsisen er væk om ca 20 år og havet steget med 7 meter.
Det er næppe rigtigt

Mvh
Martin

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-10-07 19:18

> [...]
>
> Altså 6-dobling af afsmeltningen på 3 år.
> Jeg får så at indlandsisen er væk om ca 20 år og havet steget med 7 meter.

Hvordan når du frem til det regnestykke? Indlandsien på Grønland dækker ca.
1.700.000 kvadratkilometer i en tykkkelse på gennemsnitligt 1,5 km. Det
giver en mængde på ca. 2,5 millioner kubikkilometer. Med en konstant årlig
afsmeltning på 300 kubikkilometer, vil det vare omkring 8.500 år før det
hele er smeltet.

Eller regner du med, at afsmeltningen også fremover vil seksdobles hvert
tredje år?

Jan

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-07 19:26

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det hele er smeltet.
>
> Eller regner du med, at afsmeltningen også fremover vil seksdobles hvert

Ja.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-10-07 22:43

Martin Larsen wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Ja.

OK.

Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-10-07 13:32

> [...]
> Altså 6-dobling af afsmeltningen på 3 år.
> Jeg får så at indlandsisen er væk om ca 20 år og havet steget med 7 meter.

Enig.
Den estimerede stigning på 60 cm svarer nogenlunde til den stigning, der
er sket gennem de seneste 100-150 år.
Smeltning i årene mellem 1910 -1920 var efter sigende større, end den man
ser i dag. Afsmeltningen bremsede op - det sker sikkert også denne gang.

Per A. Hansen

Fra : Søren

Dato : 13-10-07 07:37

> [...]
>
> Altså 6-dobling af afsmeltningen på 3 år.
> Jeg får så at indlandsisen er væk om ca 20 år og havet steget med 7 meter.

Er det ikke p.gr.a. selve temperaturstigningen af havene stiger?
(Varmt vand fylder mere, end koldt)

Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-10-07 13:11

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke p.gr.a. selve temperaturstigningen af havene stiger?
> (Varmt vand fylder mere, end koldt)

Ikke i dette tilfælde

Men ellers er det vist meget vanskeligt at modellere. Et bud lyder på at
thermisk expansion vil bidrage med 10%.

Mvh
Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 14-10-07 09:34

> [...]
>
> Altså 6-dobling af afsmeltningen på 3 år.
> Jeg får så at indlandsisen er væk om ca 20 år og havet steget med 7 meter.

Der er folk der mener at du har ret:

http://politiken.dk/videnskab/article393688.ece

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-07 12:56

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der er folk der mener at du har ret:

[snip]

Du henviser til uvidenskabelig alarmisme. Det hører under dk.massepsykose

Mvh
Martin

Fra : John Jensen

Dato : 14-10-07 21:28

Martin Bak skrev:
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der er folk der mener at du har ret:
>
> http://politiken.dk/videnskab/article393688.ece
>
> Martin

En stigning af verdenshavet på 7 meter vil jo i så fald næsten udradere
dette lille land.... interessant. Burde faktisk fylde meget mere i den
offentlige politiske debat og i universiteternes forskning.....ikke
meget andet synes mere væsentligt.....

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-10-07 11:20

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette lille land.... interessant. Burde faktisk fylde meget mere i den
> offentlige politiske debat og i universiteternes forskning.....ikke meget

Måske fordi præmissen er forkert. Frodi afsmletningen er blevet seksdoblet i
de sidste tre år, er det jo ikke det samme som at den vil seks-dobles hvert
tredie år fremover.

Jan

Fra : John Jensen

Dato : 15-10-07 17:44

Jan Kronsell skrev:
> [...]
> de sidste tre år, er det jo ikke det samme som at den vil seks-dobles hvert

Nej det må tiden vise....modeller er en ting....reel klimatisk empirisk
videnskab noget helt andet....klimaet er rent kaos :) selv ikke de
bedste modeller kan reelt forudsige hvad der sker...nok fordi at selv
meget små påvirkninger i atmosfæren kan bringe et system i ubalance ud i
ekstremerne...et system i balance er det dog langt sværere at rokke ved
:) men jeg klarer mig nok...bor langt mere end 7 meter over havets
overflade :)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-10-07 18:42

John Jensen wrote:

> [...]
> ubalance ud i ekstremerne...et system i balance er det dog langt
> sværere at rokke ved :) men jeg klarer mig nok...bor langt mere end 7

Ikke jeg, men jeg vil nu alligeverl blive overrasket hvis jeg inden for 20
år står i vand til knæene.

Jan