Molekyle-modeller?
Fra : N. Foldager

Dato : 10-10-07 05:55

(eller rettere "atom-modelle"r, for man skal jo selv sætte dem sammen.

Det har været oppe i gruppen før, men jeg kan ikke finde det:

Jeg søger nogle modeller af den typen bestående af kugler, som sættes
sammen af pinde. Helst hvor brint også udgøres af kugler.

Jeg har set nogle af mærket "Curver".

Er der nogen, der ved, hvor man kan købe Curvers modeller eller som
har andre anbefalinger vedr. molekylemodeller?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-07 07:23

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen, der ved, hvor man kan købe Curvers modeller eller som
> har andre anbefalinger vedr. molekylemodeller?

Hvis ikke de kan findes på nettet eller de gule sider, ville jeg lave dem
selv af styroporskum og tændstikker som bindinger evt piberensere til bøjede
dobbeltbindinger

I mit første studieår fremstillede jeg og solgte til medstuderende og
gavnede således forståelse af stereoisomeri og tjente en god profit

Jeg købte træperler i Panduro Hobby og borede huller i tetraedervinkler og
bindinger var blød og hård polyethlenslange, diameter 3 mm - blød til
dobbeltbindinger. Berlingskre skrev med respekt om initiativet og Struers
Kemi oppede sig og fik importeret noget konkurrencedygtigt

Måske Panduro Hobby har flamingoskumkugler , men de kan også skæres ud af
emballager eller blokke fra Silvan og afrunding kan ske ved ætsning med
cellulosefortynder/acetone/benzen der hurtigt opløser styropor

Brint lod vi være en binding-ende uden kugle på - så blev det mere
oversigtligt

Fra : Max

Dato : 10-10-07 10:14

Hej