Irriterende "gale" får de normale til at t~
Fra : Bo Warming

Dato : 08-10-07 23:10

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i en meddelelse
news:483tu74c8v0d.1rnq9cmg9os3i$.dlg@40tude.net...

> Ære være dig, for du har ret

Tolv profeter , der har skrevet hver sin del af Det Gamle Testamente, var
enlige mænd der gik ud i ørkenen og fik åbenbaringer og kom hjem og blev
berømte "sindsyge" som bidrog til skabelse af den jødiske religion.

Som respekteredes og var karismatiske som Moses, der i ørknen hørte en
tornebusk tale, altså hallucinerede

Måske de fleste sindsyge i visse perioder har håbet på berømthed ved at gå i
disse idolers fodspor og blive karismatiske folkeledere eller
folkeforførere.

Men ikke alle gale havde succes og blev set som karismatiske og geniale, og
en bitter enspænder kan være irriterende og bliver udstødt af fællesskabet

Johannes Døber og Jesus fortsatte denne tradition, og Sokrates der også blev
mobbet ihjel kan også ses som sindsyg - "der begejstrede enlige unge mænd
men dødsdømtes for ikke at tro på statens guder. Bøsse-pioneren Oscar Wilde
kan regnes for en af Europas mange sindsyge helgener med martyrium og megen
beundring og kopiering i eftertiden og homosex regnedes længe for en
sindssygdom - det er jo tilfældigt smagsdommeri der skaber alle psykiatriske
diagnoser, helt uden videnskabelighed og objektivitet - tidsånden regerer.

Iraks konge Nebukadnesar troede hver fuldmåne, at han var en varulv og gik
ud og skreg, og hans sindsyge er i mange århundreder blevet efterlignet af
mange - en særlig tradition fra Mellemøsten som Europa tog til sig i visse
subkulturer med religiøst præg.

Når folk finder mine eksperimenter ulækre, tænker jeg på
romantiker-særlingen William Blake der skrev

"Galningen der fremturer med sin galskab, bliver til sidst viis" og at
Ugeskrift for Læger har optaget min nytænkning om forhåndenværene brugte
emballager som mininatpotte der kan bruges uden at forlade sengen for
natlige sjatpissere og andre urininkontinente, er da en anerkendelse af at
nytænkningen kan være værdifuldt læsestof efter redaktørers mening.

Hvis genier der har sat sig spor og gjort en forskel og ikke er
voldsfarlige, hvorfor så opleve sindSYGDOM i deres opfinder-forsøg mht ny
veje for menneskeheden. Georg Gearløs er billede på "skør"/gal opfinder med
gavnlighed, og Storm P vagabonder søger også at udvikle ny livsstil som fri
ånder og kan inspirere til godt nyt - men "Ole Opfinder"-typer med Storm P
opfindelser er en karikatur a la Georg Gearløs. Min far søgte karriere i den
branche og fik et godt liv ud af det og fik solgt patenter og optaget
lægelige artikler om urin-kateter-selvhjælp - og undgik at blive
tvangsindlagt som sin bror.

Det er godt, at samfundet har behandlingstilbud til dem, der selv ønsker
sådanne, og til voldsdømte og voldsfarlige, der ser ud til at kunne gavnes
af psykiatri - men behøver denne lægekunst indfange patienter med lasso og
bruge TVANG?

Lysten skal drive værket, for at lægekunst gavner, og demokratiske
frihedsrettigheder knægtes af tvangsbehandling, tvangsindlæggelse og
tvangstilbageholdelse pr musefældeklausul, hvor staten er så bedragerisk og
løftebrydende som en narkopusher.

At folk med et småproblem søger hjælp og pludselig ikke må forlade
hospitalet, er uværdigt og en skamplet på lægevæsenet. Frivillighed som
garanti ville gavne lægers PR.

Rigtige sygdom har defekt væv: infektion, kræft, sukkersyge, mekanisk
læsion, forgiftning, autoimmune sygdomme - men det gælder stort set aldrig
psykose, psykopati, neurose, hypokondri, hysteri, ulykkesfuglmentalitet og
rusmiddelmisbrug, og så er det kritisabelt med tvang, når ingen voldsfare
mod andre.