Ånden i glasset
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-10-07 15:12

Hej,

Vi kom et par stykker op og diskutere omkring den gamle "leg" Ånden i
Glasset. Vi kom op og diskutere hvad der egentlig sker og hvorfor.

Personlig mener jeg underbevistheden spiller ind - men findes der nogle
videnskabelige artikler der dækker dette "spil"? Noget om hvad der sker?
Eller er det ikke et område man har "forsket" i?

Alle links er velkomne (dog er jeg ikke specielt interesserede i
forskellige drama'er af historier om flyvende glas osv.).

Mvh
Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-07 15:57

Johan Holst Nielsen skrev:

> Vi kom et par stykker op og diskutere omkring den gamle "leg" Ånden i
> Glasset. Vi kom op og diskutere hvad der egentlig sker og hvorfor.

Jeg kender ikke til nogen egentlig videnskabelig undersøgelse.
Det må også være svært at lave, specielt også på grund af de
etiske problemer: Hvad hvis deltagerne bliver sindssyge af
seancen?

Hvis man tror på fidusen, så åbner man for nogle underbevidste
kanaler hvor der til daglig er et filter på. Det er derfor det
kan være katastrofalt. Den 'viden' der afsløres ligger måske
ubevidst hos en af personerne eller opstår fordi de mange
forskellige bidrag stykkes sammen til et hele.

Jeg ved hvordan man kan kurere lysten til at eksperimentere. Min
ekskollega drev en rideskole hvor en masse teenagepiger mødtes,
og i den periode skulle de selvfølgelig også eksperimentere med
glasset. Kollegaen havde en plade der var indspillet med
forskellige lyde, og han tændte så for stereoen, skruede op på
pæn styrke og åbnede for køkkenhøjtalerne (der sad pigerne). Så
satte han pladen på med nogle lyde fra et bilsammenstød hvilket
fik pigerne til at flyve rædselsslagne i alle retninger. De har
ikke siden beskæftiget sig med legen.

--
Bertel

Fra : J. Nielsen

Dato : 08-10-07 15:58

http://skepdic.com/ouija.html
http://skepdic.com/ideomotor.html
--

-JN-

Fra : LR

Dato : 10-10-07 23:45

> [...]
>
> Alle links er velkomne (dog er jeg ikke specielt interesserede i
> forskellige drama'er af historier om flyvende glas osv.).

Jeg kan kun tale for mig selv - da jeg prøvede det som barn var jeg en af
dem, som fuldt bevidst og i skjul forsøgte at trække glasset mod nogle
spændende felter... ellers var der jo ikke noget ved legen.

Lasse