"Saltkraft" og Osmotisk tryk
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-07 17:23

Hej alle

Inspireret af nordmændenes planer tænkte jeg om en anden udnyttelse kunne
være økonomisk fordelagtig.

I Århus har åen på det seneste haft det med at løbe over og ind i folks
kældre..
En politiker har derfor luftet tanken om at lave en barriere ved udløbet og
så have en pumpe til at pumpe vandet ud i bugten, hvorved man kan sænke
vandstanden i åen i forhold til bugten.

Som alternativ til en pumpe kunne man forestille sig et rør ud i bugten (for
at finde noget tilpas saltholdigt vand) med en membran for enden. Det
osmotiske tryk vil derefter sørge for at pumpe vandet fra åen og ud i
bugten, uanset om vandet i bugten står højere end vandet i åen.

Mine spørgsmål:
Hvor stor forskel i salinitet skal der til (er bugten salt nok)?
Hvor mange liter/min kan transporteres igennem fx 1 kvm membran med dagens
teknologi?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 04-10-07 19:30

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> [...]
> for enden. Det osmotiske tryk vil derefter sørge for at pumpe vandet
> fra åen og ud i bugten, uanset om vandet i bugten står højere end

Det ser ud til at nordmændene allerede har fundet på ideen;

"Statkraft has decided to build the world's first prototype osmotic
power plant. The company is also stepping up its initiatives to
develop the technology further. Osmotic power is a renewable energy
source. Calculations indicate that the technology could contribute
around 1,600 TWh on a global basis annually."

http://www.statkraft.com/pro/press/Press_releases/2007/Statkraft_to_build_world_s_first_osmotic_power_plant.asp

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-07 19:45

"Niels L. Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det ser ud til at nordmændene allerede har fundet på ideen;

Øh ja, læste du ikke første linje i mit indlæg

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-07 19:40

> Hej alle
>
> Inspireret af nordmændenes planer tænkte jeg om en anden udnyttelse kunne
> være økonomisk fordelagtig.

At nogle nordmænd fostrer store planer er ikke ensbetydende at de bliver til
noget.

> [...]
> Hvor stor forskel i salinitet skal der til (er bugten salt nok)?
> Hvor mange liter/min kan transporteres igennem fx 1 kvm membran med dagens

1. Ja.
2. I størrelsesordenen få kbm/dgl. Det giver sikkert mere at bruge
højdeforskellen
til at etablere en hævert.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-07 19:48

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> At nogle nordmænd fostrer store planer er ikke ensbetydende at de bliver
> til
> noget.

Nej, bestemt ikke.

> 2. I størrelsesordenen få kbm/dgl.

Det anede mig.. Kan man tale om en ideel uopnåelig membran? Er der en fysisk
lovmæssighed der forhindrer flow ved en givet hastighed?

> Det giver sikkert mere at bruge højdeforskellen
> til at etablere en hævert.

Højdeforskellen er jo i bugtens favør, problemet er at åen ikke kan komme af
med vandet hurtigt nok fordi vandstanden i bugten er højt.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-07 14:31

> [...]
>
> Det anede mig.. Kan man tale om en ideel uopnåelig membran? Er der en
> fysisk lovmæssighed der forhindrer flow ved en givet hastighed?

Det var et skud fra hoften - jeg har efterlyst lidt mere præcise tal.
Man arbejder en del med membraner i de såkaldte "omvendt osmose-teknikker".
F.eks. til at rense overfladevand/regnvand på Tenerife inden det hældes på
plastflasker
og sælges som drikkevand (kvaliteten af dette flaskevand er mindre end fra
en
kasseret dansk drikkevandsboring!).
Hvis nogle kan få pålidelige tal frem vedrørende vandflowet gennem de
semipermeable
membraner er jeg meget interesseret - og i membranernes levetid.
Indtil vi får pålidelige tal frem er jeg fortsat meget skeptisk overfor det
norske
saltkraftværk. Så er der sikkert mere energi i det thoriumdrevne
atomkraftværk, som der
også er megen snak om i det meget aktive land.
(Det ender sikkert med, at de bygget det sikre - et kulfyret anlæg?)

> Højdeforskellen er jo i bugtens favør, problemet er at åen ikke kan komme
> af med vandet hurtigt nok fordi vandstanden i bugten er højt.

Det er et problem - et andet problemer (som man ikke gerne fortæller) er, at
mange af de 5000 overløb i byens rensningsanlæg løber over og leder urenset
spildevand
ud i bugten. Selv i Århus kan man ikke klare sagen ved at skyde skylden på
landbruget -
der er ikke så mange gårde tilbage i området.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-07 15:09

> [...]
> at
> mange af de 5000 overløb i byens rensningsanlæg løber over og leder

Der er brugt ganske meget energi på at forhindre det. Fx er der bygget store
forsinkelsesbassiner i Mølleparken og Risskov (her var overløbet dog
forbundet til bugten, lige ud for en badestrand...)

Indsatsplanen ligger her:
http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger/miljoe_energi/projekter_planer/spildevandsplaner/forslag_til_spildevandsplan_2006_2009?_page=kloakanlaeg.emne/projektkatalog_over_saneringsomraader.htm

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-07 15:43

> [...]
> store forsinkelsesbassiner i Mølleparken og Risskov (her var overløbet dog
> forbundet til bugten, lige ud for en badestrand...)

Ingen tvivl om det - men vi har ca. 20.000 stk. i hele landet.
(tallene fik jeg oplyst af en tidl. ingeniør ved byens kloakvæsen).
Hvad det betyder for iltsvindet ligger udenfor emne

> Indsatsplanen ligger her:
> [...]

Tak for linket - det vil jeg se på med interesse.

Per A. Hansen