Matematik og jordskælv
Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-10-07 14:48

Hej alle,

Jeg er på jagt efter bøger/artikler/andet, som benytter matematik
til at beskrive jordskælv (eller jordskælvsrelaterede emner).
Situationen er, at jeg har en elev, som ønsker at skrive opgave i
matematik/fysik om emnet, men har ikke selv kunnet finde noget anvendeligt.

Mvh,
Jens Axel

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 04-10-07 19:15

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> [...]
> Situationen er, at jeg har en elev, som ønsker at skrive opgave i
> matematik/fysik om emnet, men har ikke selv kunnet finde noget

Det er svært at give gode råd, hvis du ikke fortæller, hvor meget
matematik og fysik du kan. jeg er ikke ekspert i geofysik, men hvis
dit mål er at skrive 3g. opgave i fysik, så vil jeg gætte på at
jordskælv er et lidt for svært emne.

Hvis du søger på google efter earthquake og "finite element", kan
du finde nogen computermodeller.

Niels

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-10-07 19:49

Niels L. Ellegaard wrote:

> [...]
> matematik og fysik du kan. jeg er ikke ekspert i geofysik, men hvis
> dit mål er at skrive 3g. opgave i fysik, så vil jeg gætte på at

Vedkommende har Mat A og Fys B. Den gamle 3.g opgave er afskaffet.
I stedet er indført studieretningsopgaven, som tager udgangspunkt
i et af elevens studieretningsfag. I modsætning til tidligere skal
eleven dog kombinere to fag (men det er muligt at lægge hovedvægten
i det ene).

> Hvis du søger på google efter earthquake og "finite element", kan
> du finde nogen computermodeller.

Tænker du på general simulation af differerentialligninger ved hjælp
af for eksempel Eulers metode?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-10-07 20:58

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

> [...]
> i et af elevens studieretningsfag. I modsætning til tidligere skal
> eleven dog kombinere to fag (men det er muligt at lægge hovedvægten

Prøv med egensvingninger af bygninger. Ved jorskæv ser man mange gange,
at to bygninger, der står lige ved siden af hinanden og har været
påvirket af samme jordskælv, har modstået påvirkningerne på forskellige
måder; det ene er styrtet fuldstændig sammen mens den der står lige ved
siden af kun har mindre sekundære skader.

> Tænker du på general simulation af differerentialligninger ved hjælp
> af for eksempel Eulers metode?

Eller en skønnet udsvingsfigur. Jeg har lavet det mange gange med både
gangbroer og tårne i stål. Man kan godt bruge FEM.

Google:

Results 1 - 10 of about 25,700 for timoshenko "vibration problems".

De første kapitler i Timoshenkos, Vibration Problems in Engineering.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-10-07 21:35

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> måder; det ene er styrtet fuldstændig sammen mens den der står lige ved
> siden af kun har mindre sekundære skader.

Det ender vist med at emnet kommer til at handle om "svingninger i
en stang" - et højhus kan med god vilje ses som en stang. I matematik
kan teorien for andenordens differentialligninger behandles.

Tak for tippet,
Jens Axel Søgaard

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-07 14:41

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Situationen er, at jeg har en elev, som ønsker at skrive opgave i
> matematik/fysik om emnet, men har ikke selv kunnet finde noget

Der er en sammenhæng mellem Richter-skalaen og den energi, der udløses
i et jordskælv. Hvis det er den, du efterlyser, findes der meget på nettet -
f.eks. :

http://www.uib.no/elin/elpub/uibmag/0102/jordskjelv.html
http://www.dmi.dk/dmi/hvad_er_richterskalaen
http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Jorden/125054.htm

Per A. Hansen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-10-07 21:37

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> i et jordskælv. Hvis det er den, du efterlyser, findes der meget på nettet -

Tak for forslaget. Jeg var dog på jagt efter noget med mere kød på
end logaritmer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-10-07 19:40

Jens Axel Søgaard wrote:
> Jeg er på jagt efter bøger/artikler/andet, som benytter matematik
> til at beskrive jordskælv (eller jordskælvsrelaterede emner).

En idee kunne være at skrive om selv-organiseret kritikalitet
(selv-organised criticality), og f.eks. lave nogle simulationer
af sand-bunke modellen.

Jordskælv er komplicerede, så spørgsmålet er om man kan lave
en MEGET simpel, men også meget abstrakt model, som fanger fysikken
i komplekse fænomener som f.eks. jordskælv, snefnug, turbolens og
fordelingen af stjerner i galakser, og her er sand-bunke modellen
meget simpel model at studere, samtidig med at fysikken er alt andet
end simpel.

Se f.eks.:
http://www.cmth.ph.ic.ac.uk/people/k.christensen/papers/published/thesis.pdf

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-10-07 21:39

Carsten Svaneborg wrote:

> [...]
> fordelingen af stjerner i galakser, og her er sand-bunke modellen
> meget simpel model at studere, samtidig med at fysikken er alt andet

Tak for forslaget. Umiddelbart ser den lidt for svær ud, men
det er ikke umuligt, at jeg kan bruge dele af den til andre formål.

--
Jens Axel Søgaard