Vands kogepunkt
Fra : Steen

Dato : 03-10-07 04:33

Vands kogepunkt afhænger jo af lufttrykket, men hvor meget varierer det i
graders Celcius her i DK når vi har et dybt lavtryk og når vi har et højt
højtryk?

/Steen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-07 05:39

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Vands kogepunkt afhænger jo af lufttrykket, men hvor meget varierer det i
> graders Celcius her i DK når vi har et dybt lavtryk og når vi har et højt
> højtryk?

Det er vist indenfor måleusikkerheden,
JEg arbejdede 4 år i Zambia og Afghanistan mere end tusind meter over havet
og på britiske billige termometre kunne jeg og FN-kolleger ikke konstatere
kogepunkts-sænkning til under 100 grader

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 03-10-07 13:13

Bo Warming wrote:

> Det er vist indenfor måleusikkerheden,

Termodynamik. Endnu et emne du ved meget lidt om.

> JEg arbejdede 4 år i Zambia og Afghanistan mere end tusind meter over
> havet og på britiske billige termometre kunne jeg og FN-kolleger ikke
> konstatere kogepunkts-sænkning til under 100 grader

Det er godt nok et billigt termometer, hvis det ikke kan måle en omkring
3 graders sænkning af kogepunktet (for omkring 1000 meters højde). Godt
at man ikke bruger sådan nogle til videnskabelige formål. Jeg nævner
dette, fordi gruppen her hedder dk.videnskab (hvis du skulle have glemt
det).

--
PeKaJe

Good night, Austin, Texas, wherever you are!

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 03-10-07 13:07

Steen wrote:

> Vands kogepunkt afhænger jo af lufttrykket, men hvor meget varierer
> det i graders Celcius her i DK når vi har et dybt lavtryk og når vi
> har et højt højtryk?

Det er jo egentligt to spørgsmål: Hvad er et dybt lavtryk og et højt
højtryk, samt hvad er vands kogepunkt ved disse tryk. Jeg har ikke en
særligt detaljeret tabel over dette tryk-område, men som jeg vurderer
det er kogepunktet 96.5 og 102 grader for henholdsvis det laveste målte
lavtryk og det højeste målte højtryk.

--
PeKaJe

It is easier to change the specification to fit the program than vice versa.